Naast een efficiënte motor/aandrijving is het besparen van gewicht de belangrijkste manier om auto’s zuiniger te maken. Interessante informatie voor milieufreaks dus. Het Duitse Auto News maakte daarom een lijstje van de lichtste auto’s uit Europa. De Fiat 500 (940 kilo), Daihatsu Copen (925 kilo), Fiat Panda (915 kilo) en Suzuki Alto (880 kilo) haalden de top 10 net niet, maar klopt het lijstje wel? (via autobloggreen):
Nr | Naam | Power | Motor | l/100 km (mpg) | kg (pounds) |
10 | Toyota Aygo 1.0 | 68 pk | 0.998 l | 4.5 (52) | 875 (1929) |
9 | Morgan 4/4 1.8 16V Lowline | 111 pk | 1.796 l | 8.2 (29) | 868 (1913) |
8 | Peugeot 107 70 Petit Filou | 68 pk | 0.998 l | 4.5 (52) | 865 (1907) |
7 | Daihatsu Trevis 1.0 Junior | 58 pk | 0.989 l | 4.8 (49) | 865 (1907) |
6 | Lotus Elise S | 136 pk | 1.796 l | 8.3 (28) | 860 (1895) |
5 | smart fortwo cabrio 1.0 mhd pure | 71 pk | 0.999 l | 4.4 (53) | 855 (1885) |
4 | Chevrolet Matiz 0.8 S | 52 pk | 0.796 l | 5.2 (45) | 850 (1874) |
3 | Toyota iQ 1.0 | 68 pk | 0.998 l | 4.3 (55) | 845 (1863) |
2 | Daihatsu Cuore 1.0 | 70 pk | 0.998 l | 4.4 (53) | 840 (1851) |
1 | smart fortwo cabrio 1.0 mhd 45kW | 51 pk | 0.999 l | 4.3 (55) | 825 (1818) |
renaultfreak zegt
een beetje oude auto weegt dit ook,
RA999 zegt
Caterham R500 Superlight: 506 KG…
FiXeR zegt
Pff, ze vergeten Nederland. De Carver, Donkervoort enzo zijn vele malen lichter. En dat zijn ook gewoon auto’s!
mazda323F zegt
Ik vind het een slecht incompleet lijstje. er missen veel auto’s zoals: donkervoort, westfield, caterham. en een burton weegt volgens mij ook niet zo heel veel.
Svensson zegt
Onzin-lijstje inderdaad. Waar zijn Caterham, Westfield, Ariel, Donkervoort enz, enz… Als ze de Morgan 4/4 erbij zetten, dan verdienen zojuist genoemde merken ook een vermelding.
VantageR zegt
Volkswagen 1-litre car: 290kg
Franco zegt
@Renaultfreak,
Klopt! Een Golf 1 uit 1981 doet slechts 780 kilo! Vergelijk dat eens met de nieuwe Polo… :shock:
Maar met wel doel is dit lijstje gemaakt? Je zoekt niet maar de lichtste auto, als je een gezin van vijf hebt! En als je vrijgezel ben, hangt alles af van je budget…
BTW, best zwaar zo’n Japans doosje…
svenni zegt
Suzuki swift 1.3 (bj: 2003) 765 kilo!!!!!
David zegt
Klopt niet hoor.
De aygo weegt slechts 765-775 kg en zou dus op nummmer 1 horen te staan. De IQ is wat zwaarder dan de aygo.
DonSei zegt
De Fiat 500 weegt 840KG geen 940KG en de Fiat Panda weegt ook 815KG i.p.v. 915KG. Vraag me af waarom er 100KG bovenop geteld is :S
RobertJ zegt
@david: ja mijn aygo was maar 765 kilo, snap dus niet echt waarom er 100 bij komt? rijklaar gewicht misschien?
Een betere ontwerper zegt
Lichtste auto’s UIT EUROPA en dan staan er aziaten in (en een heuse chevy…
…matiz…).
Citroen AX 1.1i zegt
Waar is de C1?
Jur zegt
Meestal is er sprake van opgegeven gewicht bij de fabrikant die zonder enige optie is en zonder vloeistoffen. Zet je hem op de weegschaal blijkt die in een keer inderdaad 100kg zwaarder.
Paragon zegt
Verschil in gewicht: volgens een of andere Europese regel moeten de autofabrikanten 100 kg oid bij het leeggewicht optellen. Dat representeert dan de bestuurder en wat benzine.
Danny zegt
jammer dat bijvoorbeeld Donkervoort niet bij staat
@Franco
in een smart kan je volgens bij niet met zn 5en in :)
Danny zegt
@ranco
had het verkeerd gelezen.
RS60-SPYDER zegt
caparo T1?
tibor zegt
al die auto’s als caterhams, donkervoorts, atoms, caparo’s enz enz wegen vele malen minder.
VivelaFRANCE zegt
Wel apart dat de Aygo, 107 en C1 niet hetzelfde wegen.
Leroy zegt
mijn 205 1.1 weeg 750 en rijdt 4.7/100. Veel leuke wagentje dan zo’n suffe toyota.
blokker5 zegt
Ik ben nu een beetje aan het bladeren door de top gear magazine koopgids. Ik ontdek hier redelijk vaak fouten in maar de cijfers die hier staan matchen er al helemaal niet mee…
Timothy21 zegt
Nou dan doet mijn Toyota Starlet uit ’93 et niet slecht met 750 kilo en 77 pk….
Emile_Benz zegt
Gokje: Met “De 10 lichtste auto’s van Europa” worden de modellen bedoelt die minder dan 1000 kg wegen en VANDAAG DE DAG nog geproduceerd worden en in Europa VERKOCHT worden…niet dat ’t alleen maar Europese merken zijn…
BananaFlip zegt
Goede prestatie van de Lotus, al was dit lijstje wel een beetje voorspelbaar…
Enneh… jullie vergeten de Greenbird ;) .
Die heeft ook nog eens nul uitstoot :D .
Laurens zegt
Zuiniger?
Het besparen van gewicht is SPORTIEVER. Als de marketeers dat er eens in zouden gaan pompen. Zuiniger is dan weer mooi meegenomen ;-)
Allemaal in een getunede 270 kg 1-liter auto, wel vastzetten met haringen als je hem parkeert.
Mardec zegt
Caparo T1? Ook een europese auto..
Niels B zegt
Die Lotus Elise is anders ook wel eens lichter geweest, toch zonde.
kyanite zegt
Ik heb hier een Fiesta MK1 1.1 (1982) staan en die weegt maar 720kg.
Koos zegt
Smart ForTwo 725-780 kg
Chevrolet Matiz 751-771 kg
Daihatsu Cuore 765-775 kg
Citroen C1 765-810 kg
Peugeot 107 765-810 kg
Toyota Aygo 790 kg
Donkervoort 630 kg
Carver One 643 kg
etc.
Gnermo zegt
Wat een dom artikel + lijstje. Sorry.
Bol zegt
Ik heb hier een Daihatsu Charade 1.6 GTI staan met 105 pk (1995) en die weegt maar 870 kilo ;)
Emile_Benz zegt
* bedoelt moet natuurlijk bedoelD zijn…
Emile_Benz zegt
Maar de Donkervoort ontbreekt idd… :roll:
Stahlblau zegt
Nou, doe mij die Morgan dan maar.
The Master zegt
Voor alle comments van de Donkervoorts/Caterhams/Caparo’s, koop lekker een fiets, die wegen maar 20kg oid
www.porsche-blog.nl zegt
Waar staat Neerlands trots?
BmwMPower zegt
Het gaat over de lichtste auto’s uit Europa.
Maar enkele Toyota’s, een Daihatsu etc. komen uit het Oosten.
Dus niet uit Europa?
lincoln zegt
een lichte betaalbare zuinige complete auto neerzetten is zoveel knapper dan een peekaa monster met toeters en bellen ..
renaultfreak zegt
@The Master
ik weet niet maar 20 kg voor n fiets nog redelijk aan de zware kant.
Nee ik pak wel een sparta ion van 25 kg, maar wel met trapondersteuning.
topsnelheid: 28 geeikte kilometers, dan houd ie op met ondersteunen…
Yeelen zegt
of gaat het om verkoopbare auto’s van europa
Bram zegt
Catherham is de lichtste…klopt dus niet
Timo zegt
En waar om staat onze Nederlandse trots niet boven aan??
Donkervoort wordt bij dit soort dingen totaal vergeten terwijl het thuis hoort in zo’n lijstje!!!
Kom op Mannen we moeten wel onze auto bouwers blijven steunen en hen in dit soort lijsten te plaatsen
Alexander zegt
Bv Donkervoort mist, die weegt 680 kilo (De D8)
Maarten zegt
Bij fuel staat overal (Gas). Misschien verklaard dat waarom de helft mist.
murf zegt
Moeten ze ook maar eens formule 1 auto toelaten op de weg.
moeten minimaal 605 kg wegen. En met een beetje brandstof erin rond de 650 tot 690.
Oly zegt
ik heb hier een kartonnen doos met wielen en die weegt nog niet eens 5 ons dus ja waar gaat dit eigleijk nou over.
Jochem zegt
Leest niemand nou iets hier?
‘De Fiat 500 (940 kilo), Daihatsu Copen (925 kilo), Fiat Panda (915 kilo) en Suzuki Alto (880 kilo) haalden de top 10 net niet, maar klopt het lijstje wel?’
dusss….
GallardoSE zegt
Waar is de Ariel?
btw, mijn foto bovenaan ;)
autoblogger zegt
@GallardoSE: yep, bedankt voor die foto! Heb em gelinkt naar AJ ;)
linkinparknl zegt
En de Peel P50? met zijn 59kg
Victortje. zegt
@linkinparknl, mischien gaat het om auto’s die nu in productie zijn..
hupke zegt
CAaaatherhaaaaaaaaaam!
Porsche 914
Ariel Atom
Donkervoort
Caparo
orginele kever
Citrofiel zegt
Wat een onzinlijstje. Op Autoweek.nl kun je auto’s onder andere vergelijken op massa. Daar komen de Carver, Cuore, Donkervoort en Smart Coupé als lichtsten uit. Welke slimmerd heeft er bedacht dat de Cabrio lichter zou zijn dan de Coupé? :roll:
BMW zegt
Caparo T1? Ook een europese auto..
jup, engels
ripjans zegt
Die Elise is tof :D Best een betaalbare auto, eens ff checken :D
R.Renault zegt
En de Fiat Seicento dan???
Jeroen zegt
De oude Ford Ka weegt volgens mij ook veel minder, de nieuwe weet ik niet zeker.
Thomas Bol zegt
Citroen C1 dan?
Bart_V zegt
Mijn ford fiesta 1.1 91′ 803 kg
dakloos zegt
’t weegt nog minder en ’t kot eraan:
http://evolution.loremo.com/content/view/98/141/lang,de/
hans zegt
mijn old timer mini cooper weegt 610 KG.
vermogen 70 pk uit 127 cc
verbruik 1 op 12 ongeveer(hangt van je rechtervoet af)
geen wegenbelasting
geen katalysator
gewoon lekker karten
Marcel zegt
Zowel de oude als de nieuwe Ford Ka en Ford Fiesta zitten onder de 1000 kg.
De nieuwe Ka zit met zijn 840 kg zelfs lager dan het vorige model. (865 kg)
Bob zegt
Bobs auto weeg 2100 kg … … Bob’s auto eet Smarts voor lunch …
JH zegt
Er worden twee categorien gebruikt voor het gewicht; de DIN (het voertuig inclusief alle smeermiddellen, vloeistoffen, etc en accesoires (bijvoorbeeld krik) en de tegenwoordig toegepasste EU-norm waar het gewicht met een rijder van 68kg+7kg bagage plus een benzinetank die 90% vol is…
Lotus Omega zegt
en mijn 2cv(‘s) dan? 600 kg…
Mairsil zegt
Pff, mensen met hun donkervoorts en caparo’s…
Het is gewoon een rationeel lijstje met ‘echte’ productie auto’s, geen vage exoten waar er twee per jaar van gebouwd worden.
Volgens mij worden van alle auto’s op het lijstje minstens 1000 stuks per jaar verkocht. Als je dat even als norm aanhoudt klopt het lijstje al een stuk beter, alleen de Morgan is dan een beetje raar.
Wel grappig dat, buiten de Lotus en de Morgan, van de ‘normale’ auto’s op de lijst de Daihatsu de beste power/weight ratio heeft.
Buyck zegt
Wat heeft dat nu met milieufreaks te maken??? Ook in het zware segment draait het om gewichtsbesparing!!! Of vind u auto’s van 2 à 3 ton nuttig?!
Markus zegt
Wat Mairsil al zegt, het gaat om normale auto’s.
joekeloeres zegt
en wat doen we met een dergelijke lijst…?
Bob zegt
@Buyck .. yup .. die van mij weegt meer dan 2 ton en is zeer nuttig voor mij.
Rutgertje zegt
Ik heb een 2cv4 gehad, 560 kilo.
M zegt
Wat boven in de tekst staat is ware onzin!!!
Wij rijden Chevrolet matiz new model 2005!
En wij hebben een 1 liter en het gewicht is daarvan 770kg staat op kenteken.
Een 0.8 liter is dus beduidend lichter!!!
M
Saabmoetblijven zegt
Caparo T1:
Gewicht: 575KG
Vermogen: 575PK