Audi’s diesels hebben de afgelopen jaren Le Mans gedomineerd. De legendarische R10 draaide al een tijdje mee, dus voor dit seizoen komt Audi met een nieuwe kandidaat voor de overwinning in de LMP1 prototype-klasse: de R15 TDI.
Audi is hiermee meteen de eerste fabrikant ter wereld die een ’tweede generatie’ dieselracer ontwikkelt. De V12 uit de R10 wordt in de R15 vervangen door een lichtere, zuinigere en schonere V10 TDI die ruim 600 pk en 1.050 Nm levert. De turbo- en injectietechniek werden verfijnd en er zijn lichtere partikelfilters aan boord.
De aerodynamica van de R15 werd geoptimaliseerd door middel van CFD (Computational Fluid Dynamics), wat onder andere resulteerde in een hoge neus en een achterspoiler die aan de bovenkant is opgehangen. Ook staat de auto iets hoger op zijn wielen en is de wielbasis verlengd. Verder gebruikt de R15 voor het eerst een lithium-ionaccu, die lichter is en een hoger voltage levert. De koplampen bestaan uiteraard uit LEDjes.
De R15 TDI maakt zijn debuut op de 12 uur van Sebring op 21 maart. Aan de start van de 24 uur van Le Mans, op 13 juni, zullen drie exemplaren verschijnen.
Audi R15 TDI: ’s werelds eerste ‘tweede’ generatie racewagen met dieselmotor
• Audi presenteert nieuwe LMP1 racewagen
• Nieuwe TDI-krachtbron, veel technische innovaties
• Racedebuut: 21 maart op circuit van Sebring (V.S.)Leusden, 10 maart 2009 – Audi is de eerste autofabrikant ter wereld die een diesel racewagen van de ‘tweede’ generatie presenteert. Met de volledig nieuwe Audi R15 TDI wil Audi tijdens de legendarische 24 Uur van Le Mans haar suprematie en expertise in autotechniek onderstrepen.
Efficiënte, zuinige auto’s zijn bij uitstek geschikt voor de 24 Uur van Le Mans. Een lichtgewicht constructie, milieuvriendelijke aandrijflijnen en vernuftige aerodynamica zijn belangrijke aandachtspunten op Le Mans, net zoals bij de ontwikkeling van auto’s voor serieproductie. Mede daarom biedt het reglement de ingenieurs bewust veel ruimte voor technologische innovaties.
Audi Sport heeft deze creatieve vrijheid ten volle benut en een nieuwe LMP1 racewagen op het asfalt gezet die zich duidelijk van alle voorgaande Le Mans sportwagens onderscheidt. “De Audi R15 TDI zit vol met technologische vindingen die nog nooit op een sportprototype zijn getoond,” verklaart Dr. Wolfgang Ullrich, Audi-sportdirecteur. “Voor een deel zijn we totaal nieuwe wegen ingeslagen.”
Zeer efficiënte TDI-krachtbron
Het hart van de Audi R15 TDI wordt gevormd door een nieuw ontwikkelde V10 TDI krachtbron die meer dan 442 kW/600 pk produceert, met een maximum koppel dat 1.050 Nm overstijgt. Dit fraaie stuk techniek weerspiegelt de huidige stand van zaken op het gebied van de door Audi uitgevonden TDI-technologie. De krachtcentrale is compacter en lichter dan de twaalfcilindermotor die in de Audi R10 TDI werd toegepast. Het brandstofverbruik, en de daaraan gerelateerde uitstoot van CO₂, is eveneens teruggedrongen. Innovaties op het gebied van turbolading en brandstofinjectie zorgen tegelijkertijd voor een spontaner aanspreekgedrag van de motor. De Audi R15 TDI is bovendien uitgerust met een nieuwe generatie, nóg lichtere dieselpartikelfilters.De aerodynamica, die een zeer grote rol speelt tijdens de duurrace op Le Mans, is tot in het extreme fijngeslepen. Net als bij de Audi A4 die de DTM-titel voor 2008 op zijn naam schreef, is de luchtstroom rond de Audi R15 geoptimaliseerd met behulp van CFD (Computational Fluid Dynamics). Tot de vele details die bij de eerste aanblik direct in het oog springen, horen de bijzondere achtervleugel en de relatief hoge neus.
Innovatief elektrisch boordnetwerk
Het elektrische systeem van de Le Mans racewagen is totaal nieuw: voor het eerst wordt gebruik gemaakt van lithium-ion accu’s, zoals die ook in sommige hybridevoertuigen worden toegepast. Deze zijn lichter dan conventionele accu’s en leveren een hogere spanning.De koplampen van de Audi R15 TDI profiteren eveneens van deze extra kracht. Op Le Mans zal Audi voor het eerst deelnemen met dimlicht dat volledig uit LED’s bestaat. Deze lichtunits tonen de volgende generatie Audi LED-technologie voor personenauto’s.
Vol vernuft en innovatie
Het chassis en de wielophanging herbergen talloze vernieuwende toepassingen. Als gevolg van de verregaande aerodynamica werden de voor- en achterwielophanging hoger gepositioneerd. En dankzij de langere wielbasis en het geoptimaliseerde voertuiggewicht is de Audi R15 TDI aanmerkelijk lichtvoetiger dan zijn voorganger. Audi is de enige automobielfabrikant die de 24 Uur van Le Mans wist te winnen met een dieselauto. “Met de Audi R15 TDI hebben we een solide basis gelegd om ook in 2009 te zegevieren,” zegt Audi-sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich.De Audi R15 TDI viert zijn racedebuut tijdens de 12-uurs race op 21 maart in Sebring, Florida. Het Audi Sport Team Joest is van plan om tijdens de 24 Uur van Le Mans op 13 en 14 juni drie auto’s in te zetten.
Laue zegt
erg dik, Diesels aan de top!
Plof zegt
Chippen die zooi, en je hebt een beest van een wagen.. ;)
Sven zegt
het geluid blijft toch jammer.
verder ziet hij er wel erg goed uit, dus volgens de algemeen aangenomen regel zal hij dan ook wel echt snel zijn.
Catch2 zegt
@Sven; daar kom je wel overheen
Miata zegt
Het geluid is idd jmmr, k ga voor de Corvette’s tijdens Le Mans :P
///M zegt
wat zal peugeot hierover zeggen? :P
JJM zegt
bruut weer, hopelijk winnen ze er weer mee.
JMC zegt
Leuk! Nog eens een Le Mans-versie die wat weg heeft van de originele straatversies. Visueel herken ik hier wel wat zaken van Typisch Audi in. Die ogen zijn trouwens echt wel vet. Mooier dan die van een R8!
Greetzz,
JMC
C6.R zegt
I will not bow to this king!
Diesel sucks en al helemaal in autosport! Ik hoop (tegen beter weten in) dat de Lola-Aston Martin (benzine!) ze kan bijhouden!
Sven zegt
@ max: misschien als ik er zelf een keer in mag rijden ;)
CasperH zegt
Die neus heeft wel wat weg van de FAB design SLR.
CasperH zegt
Ha, niet dat dat wat toevoegt overigens, maar daar moest ik aan denken :)
Laue zegt
C6.R schrijft:
10 March 2009 om 9:26
I will not bow to this king!
Diesel sucks en al helemaal in autosport! Ik hoop (tegen beter weten in) dat de Lola-Aston Martin (benzine!) ze kan bijhouden!
Noem één voordeel van een benzine motor tegenover een diesel?
een diesel heeft meer koppel,minder storingsgevoelig (d.m.v zelfontbranding), zuiniger, lagere toeren enz enz enz moet ik door gaan?
tja en over het geluid…. pff als je mooi geluid wil horen kijk je het AB.nl “Geluid van 2008” filmpje nog maar een keer, of doe eens gek. zet het op je mp3 speler!
Hans zegt
Diesel is voor noobs!
jaapie zegt
Kan niet wachten tot le mans weer is. Kijken of deze het suc6 kan voortzetten!
Jammer is idd het geluid, er komen steeds meer stille auto’s :(
Gelukkig hebben we nog de bekende corvette, A-M en de panoz …Heerlijke herrie altijd!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Vraagje: heeft dit uberhaupt nog IETS met Audi te maken? Behalve het logo’tje dan???
Volgens mij zijn die Le Mans auto’s al jaaaaaaren hetzelfde, alleen dan staat er weer eens Jaguar op, dan weer eens Audi, etc…
de sjonnies zegt
@C6.R – Diesels hebben de LMP1 klasse gered, door de publiciteit die ze destijds kregen, draaiden de nekken van autosport liefhebbers weer een stukje weg van de formule 1, wat zie je nu, toerwagens winnen aan populariteit en endurance staat ook weer voor een stukje in de picture.
Daarnaast gaat het op bv Le Mans om de sfeer en de beleving, de meest saaie Le Mans die ik ooit heb meegemaakt was die van 1995, toen de echte kanonnen ( Peugeot 905 destijds) niet meer mochten meedoen en een Mc Laren F1 won.
Karaya zegt
Het succes van de diesel wordt mogelijk gemaakt door de regelementen, niet door de technische superioriteit van de diesel ten op zichte van de benzinemotor.
Zeshonderd pk kan je uit een 1.0 liter Turbo halen, en dan doe je niet eens wild. Ze haalde in de jaren ’80 van de vorige eeuw al bijna 1000 pk per liter uit een benzinemotortje. (F1 BMW in kwalificatietrim)
Heyhuub zegt
@Svenska Aeroplan AB
gaat lekker he?
Dan kan je hetzelfde zeggen over elke andere raceklasse. Volgens mij lijken allle verschillende F1 auto’s een stuk meer op elkaar dan deze Audi op de Peugeot of Lola/Aston Martin.
D.D.B. zegt
Geweldig dit! Laten we hopen dat we nog lang van Diesel kunnen genieten. Deze gaat weer winnen!
MR2 20V zegt
Hanteren ze dit jaar wel eerlijke regels?
– Dat diesel en benzinemotoren dezelfde maximale motorinhoud mogen hebben
– Dat diesel en benzinemotoren beide drukvulling mogen gebruiken
CAFAN zegt
ik wil niet veel zeggen maar ik vind hem eigenlijk niet heel erg mooi… de R10 vondt ik mooier.
Maar wat me opviel was det de achterlichten in de achtervleugel zaten? kan iemand dat bevestigen? want dat zou ik ontzettend stoer vinden.
majah ik hoop op een mooie battle tussen audi/peugeot/aston martin en de nodige prive teams :)
Casey zegt
@ Svenska Aeroplan AB
Ergens heb je gelijk. Misschien de techniek?
De R8 (voorganger R10) was gebouwd door Dallara (het chassis tenminste). De motor zal dan wel weer door Audi zelf gebouwd zijn.
De Bentley die in 2003 Le Mans won was onderhuids dan weer gewoon een Audi…
Vaak gaat inderdaad alleen om de badge…
Verder vind ik het wel meevallen dat andere merken veel op elkaar lijken.
Smokin zegt
@Laue:
Een diesel heeft niet meer koppel, een diesel heeft minder vermogen. Om dat te compenseren moet er al gauw een turbo opgeschroefd worden waardoor ook het koppel omhoog gaat. Zet je die turbo op een vergelijkbare benzinemotor dan gaat dat koppel ook omhoog.
Vergelijk bijvoorbeeld een 2.0 Turbodiesel met een 2.0 Turbo benzine, dat koppel ontloopt elkaar niet zoveel Het vermogen daarentegen wel, maar niet ten faveure van de diesels.
Porsche_Fan zegt
Ziet er wel goed uit deze R15.
ik hoop dat porsche een keer weer met zn wagen komt.
ze hebben met de RS Spyder laten zien dat ze het wel kunnne ;)
edgar zegt
Mooi waggie! ik hoop dat ie weer een paar LM titels op zn naam kan schrijven want van Peuzjoo moet ik niks hebben!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Heyhuub en Casey: het was ook echt bedoelt als vraag hoor…
Kan me herrinneren dat ik daar een tijd terug een stuk over gelezen heb. Ik denk dat wat Casey zegt het is. Le Mans is gedegradeerd tot marketing-object. Ene jaar dit logootje, andere jaar (zelfde auto) ander logootje.
Jammer!
Oscar zegt
Draaide de R10 alweer zolang mee? Ik had het idee dat de R8 een jaar of 6 gebruikt was en de R10 pas iets van 2 jaar. Maar ik kan het verkeerd hebben.
P.s. De R8 was het mooist!
BananaFlip zegt
Leuk speeltje, werd wel tijd voor een nieuwe.
En goede reclame voor alle streetlegal dieseltjes van Audi natuurlijk.
Vrouw:
“Schat, even over die A6. Zullen we gewoon bezine doen of toch maar dieselen?”
Man:
“Doe maar een diesel. Heb laatst gelezen dat je daar Le Mans mee kunt winnen.”
BananaFlip zegt
[beNzine]
Laurens zegt
Koppel x toeren = vermogen.
OT: ik heb liever dat de Amerikanen dankzij Audi massaal op diesel overstappen om de CO2 uitstoot te reduceren, dan dat de marketing ons richting EV’s duwt. Maar een batterij die LeMans wint zie ik nog niet zo snel gebeuren.
Windhoos zegt
@Hans
“Diesel is voor noobs!”
Gefeliciteerd met deze meest nutteloze reply in 2009!
Ontopic: Ik hoop dat Audi hun succesformule met deze TDI voort kunnen zetten, maar dat zien we dan wel weer ;-)
Peter - Italia zegt
R8/Bentley was idd mooier…. de R15 vind ik niks.
De Acura LMP1 is wel weer gaaf imo.
voor alle dieselhaters… vorig jaar was de DOME S102 qua snelheid een match voor de audi/peugeot… jammer dat ie wat problemen had.
het kan dus wel ;-)
Einser zegt
Ik vind het een mooie bak. Hij lijkt doelgerichter vormgegeven, meer vorm volgt functie. De R10 probeerde te veel ‘mooi’ te zijn…
Overigens deel ik niet de mening dat Audi mag winnen, hoe knap ik het ook vind dat ze dat al jarenlang doen. Het wordt te eentonig; Le Mans, de grote Audi-show.
Ben er natuurlijk wèl weer bij in juni!
Karaya zegt
@Laurens
Je kan draaien wat je wilt, een Diesel is inferieur aan een benzinemotor behalve waar het benzineverbruik betreft en misschien waar het duurzaamheid betreft op de hele lange baan.
Een benzinemotor kan meer toeren maken, heeft een bredere powerband en meer koppel als de beide motoren volgens dezelfde specificaties zijn opgebouwd. Kijk naar de allersterkste tweeliter diesel, die van BMW heeft 204 pk.
Een Maserati Ghibli 2 liter van tien jaar terug ging daar al met dik 100 pk overeen.
Wat zou BMW uit een 2 liter benzine kunnen halen met valvetronic en dubbele turbo’s? Betrouwbaar met het in acht nemen van dezelfde toleranties als ze voor de bovengenoemde diesel hebben aangehouden.
Ik denk dat 400pk en 500nm een lachertje is, plus dat de powerband veel breder is en de motor veel meer toeren kan draaien.
Maar het zal wel leuk klinken op verjaardag met de leaseboys aan de borreltafel, diesel is het snelst, diesel is de best!
Toch vreemd dat ze geen diesels in de Formule 1 gebruiken, of in de Moto GP.
VivelaFRANCE zegt
Nog even wachten op de Peugeot 908, en de strijd is begonnen!
guzmann zegt
Het seizoen gaat weer beginnen! Vooral de neus ziet er lekker aggressief uit. 1/43 modelletje maar alvast bestellen dan. ;)
GOD zegt
ik haat diezels in de motorsport omdat ze worden voorgetrokken.
het is het zelfde als zegmaar ferrari turbo’s gaat gebruiken in de F1 en de rest niet. dan worden ze gerestricted maar niet genoeg en dan winnen ze als nog alles.
SimonMc zegt
@Windhoos: natuurlijk is diesel niet voor noobs, het is voor losers…
Losers die denken dat diesels op alle vlakken beter zijn dan benzinemotors.
Komen ze doodleuk met cijfertjes af van een twinturbo diesel vs een atmosferische benzine…Ja hoor
Windhoos zegt
With do all respect SimonMc, maar ik zie 600pk sterke benzine turbo motoren niet zomaar over de 1000Nm produceren
Smokin zegt
@Karaya
Het leukste bewijs voor jouw verhaal komt van het huidige gamma van Audi zelf:
Audi A4 2.0 TDI 170pk / 350Nm
Audi A4 2.0 TFSI quattro / 211pk / 350Nm
Beide 2 liter/4 cyl / 16V.
…Just pointing out the irony…
Karaya zegt
@Windhoos.
Volgens mij heeft AMG ze in de showroom staan. Groetjes.
Fruitcake zegt
En nou nog een dak erop :!:
Laurens zegt
@karaya
als je echt vermogen wilt, zou ik eens naar een straalmotor kijken, of misschien een raket.
Ik heb met mijn opmerking koppel x toeren = vermogen slechts willen reageren op bloggers die dat verband niet lijken te weten.
Smokin zegt
@Windhoos:
“With do all respect SimonMc, maar ik zie 600pk sterke benzine turbo motoren niet zomaar over de 1000Nm produceren”
Nee, dat klopt. Want dan leveren ze ook al gauw 1000pk.
(Bugatti Veyron, 1000pk/1250Nm)
Windhoos zegt
Of (wat Karaya ook al zei) je moet wel een bepaalde AMG blok hebben, zijn wat dat betreft toch wel paradepaardjes
Karaya zegt
@Windhoos
Hoeveel diesel paradepaardjes met 600 pk en 1000nm ken jij die je zo in de winkel kan kopen?
Windhoos zegt
Diesels komen meestal niet eens aan zo’n vermogen, maar ik ken wel een diesel met “slechts” 500pk en ook 1000Nm (Q7 V12 TDI)
SimonMc zegt
@Windhoos: sorry hoor, maar dat is een niet onderbouwde commentaar…
Even een klein voorbeeldje : Mercedes SL65 amg: 6.0 liter V12 twin turbo : 612 pk en 1000Nm koppel…Begrensd!Tuners halen met een chippie algauw 700+ pk en 1300Nm koppel !
Of wat dacht je van koenigsegg ccxr? 5.0 liter V8 twin supercharger : 1018 pk en 1060Nm koppel.
En zo kan ik nog een heeeel lang lijstje opnoemen hoor…
Nick zegt
@SAAB: Onder de huid zijn er best wel aangrijpende veranderingen. De R8 LMP1 had bijv. een afneembare achterkant waarmee je de transmissie, koppelingshuis, etc van de rest van het chassis kan scheiden.
Dit werd toen verboden door de ACO, maar de vorm van de auto was aerodynamisch beter dan de R8C en R8R.
Daarom hebben ze deze min of meer aangehouden, voor de rest is door de zware dieselmotor en transmissie het balans uit het lood geraakt waardoor ze intern alles hebben verschoven.
Van buitenaf zie je het niet, maar alleen de R10 van 2006 en 2007 zijn al compleet anders.
Alleen was de 5.5 V12 nogal overkill want de transmissie kon slechts 1100 Nm van de ~1600 Nm aan. Hopelijk kunnen ze de deal met X-trac dumpen na die ramp met Volkswagen en de Baja 1000. Om dan samen te werken met Ricardo Co oid.
De R15 zou eigenlijk een 6-bak moeten hebben en meer vermogen persen uit de diesel door de turboladers voor het hogere toerengebied te optimaliseren. Koppel is leuk, maar als je iets minder koppel hebt en het beter kan verdelen met een hoger toerental dan heb je ook een hogere topsnelheid.
Nick zegt
*Niet te vergeten de partikelfilters die vollopen als je maximaal koppel uit de motor trekt.
Martijn zegt
kampioenskoning!
BmwMPower zegt
Zo’n dure bak, en geen geld voor ’n dak?
Windhoos zegt
@BmwMPower,
Jij begrijpt net zo goed als ik dat geld hier in deze hoedanigheid geen rol speelt. Ze zullen iig ongetwijfelt wel een goeie reden hebben…
Carlos zegt
Sven;
Die diesels klinken een stuk beter dan pakweg een paar jaar geleden. Ik reed laatst nog mee in een A6 3.0dti, en komt toch wel een bruut geluid uit moet ik zeggen.
Michael zegt
@karaya
‘…een Diesel is inferieur aan een benzinemotor behalve waar het benzineverbruik betreft…’
:D