Say hello to KITT’s evil twin! Want deze Pontiac Trans-Am uit 1987 is namelijk officieel de snelste road legal auto in europa. Zeker omdat het record van de Veyron niet officieel is (blijkbaar). De Trans-Am is onderhuids ingrijpend verbouwd door het Noorse Polly Motorsport en heeft nu maar liefst 1.407 pk (8.9 liter V8)! En 0-100? In slechts 2,23 seconden!
En onlangs zijn de Noren afgereisd naar het Duitse Papenburg om daar de topsnelheid even te testen. De toevallig aanwezige AMG-ingenieurs deden het in hun broek van het lachen toen ze deze stokoude Trans-Am aan zagen komen. Maar toen er eenmaal gas werd gegeven verging het lachen hun heel snel!
Wat prestaties?
0-100 km/u: 2,23 sec
0-200 km/u: 5,55 sec
0-300 km/u: 12,22 sec
0-201m: 5,91 sec – 205 km/u
0-402m: 9,19 sec-202 km/u
60 ft: 1,45 sec
PS: In potentie zou de Trans-Am zelfs een topsnelheid van 435 km/u moeten kunnen halen. Maar de testbaan was helaas te kort. Maar in 2009 gaan ze naar Amerika om het record scherper te stellen!
En om het geheel in perspectief te plaatsen, hieronder een video van de recordrun!
Subject: Fastest street legal official road car in Europe!
A 1987 Trans Am fastest official street legal road car in Europe!
Paul brought his Pontiac to the Papenburg car testing track, one of the newest and most advanced test tracks in the world. Mercedes where testing their new AMG sports models the same day as Pal was going for his personal speed record. Some engineers from AMG team criticized the optimistic Norwegian team for bringing an 80’s trimmed American car to this super test track for the advanced European supercars. But what they didn’t quite comprehend is that Pal Arvil Blytt and his Polly motorsport team from Norway works at a motor tuner garage in Godvik Norway and most important of all nothing more than the shell of this car resembles the stock Pontiac. With a brisk 8.9L V8 producing a whopping 1407 HP, Pal was soon doing AMG top speeds of 300km/h in his warming laps. After driving a couple of rounds around the track, Paul felt ready to see what his road machine would do! And after pressing the pedal to the metal the ARP technician Christoph Tharrey came over with his laptop computer with a big grin. Here we have the official numbers: 407.134 km/h
You may say well the 9FF team drove 409km/h in an extremely rebuilt Porsche 911 at the same track; this speed was recorded with their own equipment and therefore can be fixed and therefore is not recorded as an official speed record. Bugatti Veyron 407km/h is also recorded with their own equipment.
As the Papenburg track is to small for the Pontiac to reach its potential top speed of 435km/h and Volkswagen’s test track costs 25.000 Euro an hour to rent. Paul is bringing his road legal car to the US in 2009 to challenge Shelby supercars official record of 412km/h.
Jos zegt
HEeftie ook een Super Persuit Mode?
rider zegt
de eind snelheid bij de 0-402meter lijkt me een beetje sterk in verhouding tot de meting van 0-201meter. voor de rest is dit ding belachelijk snel!
dotternetta zegt
Respect! Knappe prestatie!
Mpower zegt
Maar in 2009 naar ze naar Amerika om het record scherper te stellen!
gaan ze naar Amerika…?
Tenck zegt
Volgens mij was er ook een street legal dragracer in het VK met 2200 pk.
http://www.youtube.com/watch?v=YtxfbxGz1u4
dotternetta zegt
hij trouwens liever dan ik achter het stuur. Je zult maar een klapband krijgen!
Citrofiel zegt
Maarre, er waren toch allang andere Veyron-killers die ook road legal waren? Of heb ik dat gedroomd?
@ Mpower; Ja. Waarom niet?
vla zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Timmie zegt
Die AMG-mannen hebben het ltijd al hoog in hun bol gehad (imago he…). Eindelijk eens iemand die ze eens serieus een bolwassing geeft!
Heyhuub zegt
Heeft 9ff met de GT9 ook niet al 410 ofzo gehaald? Of was dat ook niet officieel?
Maarten zegt
Ik mis wel de rode lichtbalk voorop…
Regel 3: verbouwt = verbouwd
Super zegt
@Tenck
red victor one; 0-100 in 1 seconde…
fructis zegt
echt belachelijk
GeoBem007 zegt
Staat in het artikel.
Zowel de Veyron als de 9ff GT9 hun resultaten ’tellen’ niet omdat ze met eigen materiaal zijn opgenomen, niet met materiaal van de test track (wrs kwestie van eiking).
Ze gaan naar de States omdat ze daar het 435km/h-potentieel kunnen halen. De VW testtrack kost 25.000 euro/uur :P
robbie zegt
@Heyhuub, lees het persbericht ff ;)
@vla, idd, maar kan het nu ff niet aanpassen.
kees zegt
toch vind ik een veyron cooler!!
Larrs zegt
Bestaat er geen streetlegal klasse tijdens de speedweek op de zoutvlakte in Bonneville in Amerika? Zout is niet echt een ideale ondergrond, maar je kan daar wel ontzettend hard rijden.
Toch zou ik eens willen zien hoe snel deze Pontiac is tegen Bugatti.
RenesisHP zegt
Pfff, Kitt ging veel harder.
Sue zegt
Het regende toen er in Papenburg werd gereden, maar van die 202 km/u bij 0-402 m snap ik niets.
GT300 zegt
wat voor banden staan er op dat ding, dat wil ik wel weten
voor de rest: schweet!
PCCB zegt
Zotte wagen deze. Jammer van’t uiterlijk…
Ary zegt
wanneer ik op 100 zit, gaat deze al 270 xD
Simpson zegt
407, allemachtig….
Hoe hard gaat dat rode looplichtje dan wel niet heen en weer?
Bob zegt
Hoe zou ie het doen in de sneeuw ?
BAAP zegt
0-201m: 5,91 sec – 205 km/u
0-402m: 9,19 sec-202 km/u ???
das raar! ;)
verder…..wat een rotzooi, wat heb je hier nu aan!
P.S. en met die banden achter??? dacht ut niet!
guzmann zegt
Heerlijk die drive by!
RenesisHP zegt
@GT300.
Dat zijn banden van het merk Durex. Dat rubber is wel wat wrijving gewend.
lincoln zegt
wat nou DSGbak in 3 milliseconden schakelen ..
wederom een leuk hillbilly-barn project ..
BRAM zegt
Nou gefeliciteerd hoor, maar waarom 1407 pk?
In 1988 (dus 20 jaar geleden) haalde de Chevrolet Callaway Corvette Sledgehammer uit een 5,7 liter V8 twinturbo, 880 pk bij 6250/min en 1050 Nm bij 6200/min. De Sledgehammer (1589 kg) haalde op the testbaan van het Transportation Research Center of Ohio met John Lingenfelter achter het stuur een topsnelheid van 254.8 mph (409,9 km/h).
Overigens zegt BMW-Entwicklungschef Burkard Göschel: “1000 Kilo sind intelligenter als 1000 PS.”
beunhaas zegt
@Baap,
miss 202 mph
Panamera zegt
bollocks
T16 zegt
Knap hoor, maar bijna 30 jaar geleden reed de Mercedes-benz C111-IV
een record van 403,78 km/h (=250+ mph) op Nardo! Dit met een bescheiden 500 pk V8 maar een extreem aerodynamische koets. Dat was 5 mei 1979. Ik geef toe, het is en blijft een prototype maar deze Skandinavische dragsters zouden zoveel minder vermogen nodig hebben als ze een zelfde staart aan de Trans-Am zouden plakken. Wat dat betreft ben ik het met BRAM eens.
With more aerodynamic bodywork that gave it an air drag coefficient of an incredible .191, the C111 eventually hit 200 mph (322 km/h) at Nardò in 1978, and averaged 14.7mpg@ 316 km (195.4 mi) over a 12 hour cruise. A later 500 hp (372 kW) 4.8 L twin KKK-turbocharged V8 version set another record, with an average lap-speed of 403.78 km/h (250.958 mph). It was achieved by Dr. Hans Leibold in 1 minute, 56.67 seconds on May 5, 1979.
http://mercedesc111.canalblog.com/
Maarten zegt
Ik snap het lijstje met acceleratie niet…doet hij over 0-200 5,55 seconden…maar op de quarter mile (402m) doet hij 202 km/h en 9 seconden…en op de achtste mile doet hij 5,91s en 205 km/h…beetje vreemd…gok dat het 282/292 moet zijn op 1/4 mile? aangezien hij na 12s al op de 300 moet zitten…
406_v6 zegt
@T16,
Zo maak je Emile_benz ook weer blij :mrgreen:
Zo zie je maar, alles is al eens gedaan/geprobeerd/uitgevonden, alleen is de tijd soms nog niet rijp (lees stand der techniek onvoldoende ontwikkeld) om direct profijt te hebben van de nieuwste ontwikkelingen/bedenksels/probeersels.
Phoenix zegt
Ongeloofelijk Zinloze auto.
Maar wel knappe prestatie met lekkere looks
ik wil hem wel xD
Volvo_440_turbo zegt
Dat ding heeft dik 1300 pk meer dan mijn Volvootje, moeilijk te plaatsen of te vatten voor mij…
Waarschijnlijk ben ik dan ook maar een onervaren broekie van 33 jaar jong :p
Civic_owner zegt
woooow,
ik herinner me,in 2007 was er op race wars een rode (afgegaand van de zon) suzuki alto,zo’n klein onozel autootje (zou je denken) jee,die geeft wel bijna alle auto’s op de drag-baan gepoept.
ps:ik heb er spijtig genoeg geen video beelden van.
Civic_owner zegt
btw op 400m !!
T16 zegt
@Maarten en anderen
met Google translate
We nemen een korte blik op de auto, een Pontiac Trans Am, alsmede enkele technische gegevens.
Bilen ble kjøpt i 2000, og har hatt flere forskjellige motorkombinasjoner. De auto is gekocht in 2000, en heeft verschillende motor-combinaties.
Prestanda på bilen med siste motorkombinasjon, 540 cid kompressor, 1407 hk: Priester Anda in de auto met de nieuwste motor combinatie, 540 cid compressor, 1407 pk:
0-100 km/t: 2,23 sek, 0-100 km / h: 2,23 sec,
0-200 km/t: 5,55 sek 0-200 km / h: 5,55 sec
0-300 km/t: 12,22 sek. 0-300 km / h: 12,22 sec.
0-201m: 5,91 sek-205 km/t, 0-201m: 5.91 sec-205 km / h,
0-402m: 9,19 sek-202 km/t (Girkassen røk, 249 km/ti draget før. Bilen går en høy 8’er). 0-402m: 9.19 sec-202 km / h (Transmission rok, 249 km / schacht voor dinsdag. De auto heeft een hoge 8’er).
60 ft: 1,45 sek. 60 ft: 1,45 sec.
Høyeste målte hastighet, og ny Europarekord for gatebiler, ofisiell måling fra ATP-Papenburg-banen i Tyskland: 407.134 km/t . De maximum gemeten snelheid, en een nieuw Europees record voor straat auto’s, ofisiell meting van het ATP-Papenburg pad in Duitsland: 407,134 km / h. Det regnet da rekorden ble satt. Het regende toen het record werd ingesteld. Bilen akselererer framdeles! De auto versnelt gedeelde! Håper på tørt føre neste gang! Hopende voor droge leiden de komende tijd!
Ik kan er niet meer van maken dan dat de transmissie rok/ruk is? stuk misschien?
De auto kan een hoge 8 seconde aan. Kan er iemand Noors vertalen?
GOD zegt
snelste road legal car is altijd nog dat opeltje uit engeland.
die zet op zijn beurt dit ding weer voorschut.
en die opgegeven info klopt volgens mij ook niet helemaal
maar desalnietemin een leuk project, die ijspegels in het noorden daar zijn flink bezig.
SimonMc zegt
@GOD: in acceleratie misschien, maar op top toch niet…
Mean Green zegt
De ideale auto om jezelf binnen no-time naar de pleuris te helpen… scary shit! Misschien leuk voor in Bonneville, zonder bomen en fietsers, maar voor de rest….
GOD zegt
@ simonMc
heb je gelijk in
maar als hij er langere versnellingen in had zitten dan was het een andere verhaal geweest. ach ja als
Ringfan zegt
In Super Pursuit Mode ging KITT 400+ mijl per uur…
Dus…
PantheraLeo205 zegt
Als je ergens 1407 pk instopt, dan gaat dat nu eenmaal zo, niks bijzonders.
gerardo zegt
Tsjee, werk aan de winkel voor de tuners; zeker nu we met veel cijfertjes achter de komma kunnen gaan werken! Ik denk dat dit geval overigens wel een trekhaak moet hebben; om de broodnodige benzine mee te vervoeren op een aanhanger. Wel lekker zegeltjes sparen njatuurlijk met zo`n slurpbak…
nick zegt
ja maar dat is KITT! ik kan ook wel zo hard in super pursuit mode
nick zegt
hij heeft ook nog het ZOEFFFFFF geluid van KITT
Buyck zegt
UIT TEKST…
De toevallig aanwezige AMG-ingenieurs deden het in hun broek van het lachen toen ze deze stokoude Trans-Am aan zagen komen. Maar toen er eenmaal gas werd gegeven verging het lachen hun heel snel!
Mwoehahaha zalig die oude bakken doen me denken aan die brute rallyauto’s van over tijd! I now hij is wel aangepast maar nu zijn ze meer bezig met luxe.
Buyck zegt
In potentie zou de Trans-Am zelfs een topsnelheid van 435 km/u moeten kunnen halen. …. dan moet Ultimate Areo hun huiswerk helemaal opnieuw overmaken! GOD… 1407pk is onnoemelijk veel en dan nog STRAATLEGAAL ook! Verpletterd de concurrentie.
robbie zegt
Vet filmpje met de Trans-Am tijdens de Silver State Classic Challenge 2007:
http://www.autojunk.nl/clips/view/150047
BAAP zegt
@ Ringfan
en dat met een 7 liter v8 met 125 pk!!! KNALLUH!
;)