Van de Exeo waren al schetsen en 3d-renderings “uitgelekt”, maar de Spanjaarden gaan ons nu helemaal gek maken.
Op denieuweseat.nl/ kunnen we weer vier plaatjes van de nieuwe Toledo bewonderen. Op de autoshow van Parijs zal Seat eindelijk de Exeo onthullen. We verwachten een hoop onderhuidse overeenkomsten met de Audi A4. In 2009 komt er ook nog een station uitvoering van de Exeo.
Met dank aan Robert voor de tip!
Robbut zegt
Audi?! iemand…..
dotternetta zegt
Ik hoop niet dat ze Audi als voorbeeld gebruiken, dan wordt het weer een saaie auto.
Floris zegt
@dotternetta
onderhuids betekend zoiets als techniek, niet als uiterlijk :S
W!d zegt
De achterlichten lijken heel erg op die van mijn Seat Leon, daar ben ik erg van gecharmeerd! De oude modellen hebben minder “lijnen” en dat vind ik mooier dan de scherpe vouwen overal. Deze lijkt weer meer op de oudere modellen van Seat, met een nieuwe grille.. maar die is goed te behappen.
Weliswaar een oude A4, maar die is ook pas 1 maand uit productie (a4 cabrio nog steeds oude model trouwens)
Ik hoop dat dit Seat uit de negatieve cijfers zal helpen
Peter Bos zegt
Je ziet ze nog niet maar volgens mij zou de nieuwe seat stijl met vouwen op de flanken nog beter passen op langere autos dan op de Ibiza.
Die Ibiza ziet er in “real life” een stuk beter uit dan op foto’s.
Wat mij betreft komt het dus helemaal goed met de Exeo
BVO zegt
weten jullie nog dat seat de kosten wil drukken om gewoon Audi A4 deuren te gebruiken, dus van de zij kant zal hij wel sterk op een A4 lijken (zie je ook al in de 3D redenering.hier is al duidelijk uit te halen dat hij gewoon op een A4 is gebaseerd.
Helemaal niets mis mee, dat is mijn mening, en seat’s zien er altijd leuk uit. Met name de en na laatste generatie van de leon.
Ik verwacht toch wel een hoop van deze auto
eddy rocket zegt
Hèhè eindelijk een fatsoenlijke seat.
BVO zegt
@ mezelf
Een na laatste generatie
Autofans.be zegt
Om te zeggen fatsoendelijk, zie ik nog te weinig van de wagen zelf.
MurcieBoy zegt
maak me gek!!
Laue zegt
de schetsen waren toch bekend? een oude audi a4 met Seat bumpers…
Timmie zegt
Hier wordt ik niet gek van… Gewoon de oude A4 in een nieuw goedkoper pakje. Ik vind het niet vreemd maar wel spijtig dat Seat steeds wacht om zijn model te lanceren als de nieuwe versie van het donormodel (A4) op dreef gekomen is. Tuurlijk, als ze de nieuwe A4 als basis namen, zou er sprake zijn van kannibalisme.
V6-4Motion zegt
Dit bevestigd wat die renderings al aan gaven, gewoon een A4 met seat neus en een paar andere achterlichten. Niets bijzonders helaas. Maar als ik tegen een goede prijs op de markt gezet wordt met een leuk interieur en goed gekozen motorisering laat ik de VW’s Passat’s dus links liggen.
RobertJ zegt
Top! hopelijk wordt dit een betaalbare A4 van de vorige generatie, TSI erin en je mag em voor mij klaarzetten, in ieder geval voor een uitgebreide proefrit. :)
TomS zegt
Als de prijs goed is waarom niet inderdaad.
De nieuwe golf is ook een doorontwikkeling van de oude.
De nieuwe mazda 6 is ook een doorontwikkeling van de oude.
En zo kan het lijstje waarschijnlijk nog wel iets langer gemaakt worden.
Als het een mooi alternatief wordt voor de passat of bijv. de octavia dan denk ik dat het voldoende zal verkopen. De a4 is niet groot maar ik mag van mijn vriendin ook geen grotere auto kopen omdat zij ‘m dan niet kan inparkeren. Zo zullen er vast nog wel een paar vrouwen zijn.
Tom# zegt
@ Robbut: Ja ik!
Vooral achter (de kofferklep enz.)
Citrofiel zegt
Jeuj… Skoda komt met een leuke, zelf ontwikkelde Superb, terwijl de vorige nog een verlengde Passat was, en Seat komt met een Exeo die een gefacelifte A4 is, terwijl de Toledo (die voor de Altea-met-kont dan) zelf ontwikkeld was. Beide VAG, de ene gaat er op vooruit, de andere achteruit… Welke kant willen ze nou op!?
Patrick zegt
Voorkant van de Ibiza… Dat wordt weer een leuke modellenreeks..
Ik denk dat alle nieuwe modellen op de nieuwe Ibiza geïnspireerd worden..
Net als toen met de Altea.. Zo saai.. Seat wordt op zo’n manier een beetje
eentonig//inspiratieloos merkje….
thom zegt
@ Citrofiel
Zelf ontwikkeld ? Ze delen toch gewoon een platform met andere auto’s, de superb en oude toledo?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_platforms
kowalsk zegt
Hoe komt het eigenlijk dat er zo veel mensen zijn die alleen bij Audi zeiken van ‘Ze lijken te veel op elkaar’ terwijl dat bij Seat nog veel erger is? En nu gaat Seat ook nog eens met een A4 aan de haal. Maar goed, daardoor is -ie in ieder geval mooi…
mashell zegt
Bij Seat was het Toledo ontwerp afgekeurd omdat die de A4 zou kanibaliseren, daarom kwam Seat dus met de Altea met kont ipv een nette sedan. En nu dus met een A4 met Seat logo’s, het kan vreemd lopen bij Seat.
Tommy zegt
De Audi A4 B7 was goed dus waarom niet? Denk dat er wel kleinere motoren in komen en minder dure matrialen. Mischien ook wel quattro vierwielaandrijving met Torsen diff! Achja, een goedkope A4 zou je kunnen zeggen. En nu maar hopen dat je geen wannabee A4-rijder wordt in de Exeo.
robbie zegt
Het is echt bizar hoeveel de Exeo lijkt op de vorige generatie A4!
Onderstaande foto’s heb ik geknipt uit een A4. Ok de bumpers en koplampen/achterlichten en grille zijn aangepast, maar van de zijkant is het gewoon een A4. Misschien heeft Seat zich er iets te gemakkelijk vanaf gemaakt?
Audi A4
Seat Exeo
Audi A4
Seat Exeo
Nick zegt
@robbie: De silhouet mag dan wel een Audi zijn, maar als het lijnenspel daar tussen verandert is kan het esthetische karakter toch heel wat uitmaken.
Nu nog hopen dat ze i.c.m. de longitudinale motoren van Audi deze auto achterwielaangedreven kunnen maken.
robbie zegt
@Nick, RWD? Dream on! Daar is het platform natuurlijk helemaal niet voor geschikt! Enig idee hoeveel geld dat gaat kosten? En waarom zou Seat plotseling RWD auto’s gaan bouwen?
PloegR zegt
Nu nog een RS4 in budgettrim…
phantom zegt
als je deze auto 1 keer hebt gezien ben je hem alweer zat en dat komt omdat je al zo’n 8 jaar er tegenaan hebt gekeken..
Solstice zegt
@robbie: deze auto lijkt niet op een vorige generatie A4, het is een vorige generatie A4.
Ben benieuwd naar de prijs, want je hebt zo toch een beetje het idee een opgewarmde hap voorgeschoteld te krijgen..
Solstice zegt
Oh, en de RWD Exeo schijnt te sturen met de achterwielen. ;)
robbie zegt
@Solstice, dat weet ik natuurlijk ook wel. Maar het sneue vind ik dat het zo overduidelijk is. De designers van Seat hadden de boel wel wat beter kunnen verhullen dunkt mij.
Solstice zegt
@robbie: aan de andere kant is het zo wel ‘eerlijker’, Seat laat zo duidelijk zien dat het geen nieuw ontwikkeld model is in plaats van dat feit wanhopig proberen te maskeren.
Nick zegt
@Robbie: Het PL46 (B7 of B6+) platform is juist geschikt voor RWD omdat deze voor vierwielaandrijving is ontwikkelt.
Tenzij ze gaan investeren om het platform te reserve engineeren naar een specifiek FWD model, maar dan zouden ze het PQ46 platform van de Passat/Superb gebruiken.
Dat lijkt me echter sterk.
Sterker nog, ik meen zelfs dat dit platform in gedachte is ontwikkelt voor voor-, vier- én achterwielaandrijving.
In elk geval zou het niet veel moeite kosten om zo’n wagen een achterwielaandrijver te maken.
Helaas niet het sportieve B8 platform, maar dat is wellicht te duur qua productiekosten.
RobertJ zegt
Hmm, met TSI en RWD wordt het nog interessanter :P
overigens voor het eerst dat dit “Marketinggezeik en gebakken pr” me opvalt :D
robbie zegt
@Nick, als dat platform zo geschikt is voor RWD, waarom bouwt Audi dan alleen maar FWD en AWD varianten?
Quattro mag natuurlijk wel een leuk marketingverhaaltje zijn. Maar feit is dat als je een Audi wil rijden met 250+ pk je er gelijk een ‘zwaar’ AWD systeem bij krijgt. Wie zit daar nou op te wachten?
Andere merken (ik noem geen namen) doen het een stuk slimmer. Maar alles RWD en het maakt geen fuck uit hoe sterk de motor is. En als je toch AWD wil hebben dan is het een optie.
Bij Audi is AWD geen optie of keuze het is een verplichting. Puur en alleen maar omdat ze zo eigenwijs zijn om (in de basis) alleen maar voorwielaangedreven auto’s te bouwen.
Nick zegt
@robbie: Ja, eigenwijs zijn ze bij Audi wel.
Jarenlang hebben ze volgehouden dat de motor boven de vooras moest liggen voor een korte neus.
Bij BMW wist met dat de motor iets naar achteren schuiven het rijgedrag dusdanig kon verbeteren dat het rijplezier er op vooruit ging.
Voorwielaandrijving snap ik echter niet, ik snap dat Audi een veilig automerk wilt zijn maar waarom andere platformen voor longitudinaal geplaatste motoren ontwikkelen als je ook een voorwielaangedreven Volkswagen platformen voor dwarsgemonteerde motoren kan gebruiken?