Laatst was ik met een Amerikaan in gesprek over de huidige Nederlandse ontwikkelingen op automotive gebied. Hij zei: “You Dutch guys are doing a great job the last few years! Where does this suddenly come from?” “Suddenly? Let me teach you a thing or two about the Dutch automotive heritage, my friend,”antwoordde ik met een knipoog.
Hier op Autoblog heb ik jullie al eens uitgebreid mogen vertellen over Hollands Glorie op autogebied in het artikel de Nederlandse autoindustrie (nog een keer lezen!!) en niet veel later had ik met Merien ten Houten, de schrijver van het Sync.nl-artikel “De Nederlandse school in auto-ontwerp” (op autoblog), een interessante discussie over ‘de Nederlandse stijl’.
“Is er eigenlijk wel een typische Nederlandse stijl?” vroegen we ons af. Merien schreef: “Er is een duidelijke Nederlandse ontwerp school. Nederlands ontwerp staat bekend als sober, nuchter, functioneel, soms zelfs somber. Op het eerste gezicht niet de beste basis voor auto-ontwerp.”
Als dit werkelijk zo zou zijn, hoe verklaar je dan dat de enige echte automerken die we nu in Nederland hebben juist twee enorme excentriekelingen zijn? Spyker en Donkervoort maken nu niet echt doorsnee auto’s voor de Hollandse Calvinist. Jeremy Clarkson vertelde over Vincent van Gogh in zijn item over de Spyker C8. Best pijnlijk eigenlijk, want Vincent werd tijdens zijn leven nauwelijks serieus genomen en was diep ongelukkig, maar na zijn dood zag men pas de waarde van zijn werk in. Laten we hopen dat het met het huidige Spyker beter zal vergaan!
In het verleden waren ‘we’ ook al erg goed in het bouwen van dure extravagante modellen. Kijk bijvoorbeeld hier maar eens naar een hele mooie Bugatti met een koets van het Arnhemse Veth & Zn en coachbuilder Pennock bouwde de meest sierlijke koetswerken op de onderstellen van onder andere Delahaye. Ik onderhoud contact met enkele in Amerika wonende familieleden van vader en zoon Pennock en het is onvoorstelbaar mooi om te merken hoe enorm trots zij zijn op het automobiele nalatenschap van hun vader en grootvader. Ik heb tot nu toe geen enkele Hollander met net zoveel trots over Pennock horen spreken, laat staan dat ze het bedrijf en de auto’s kennen…
Nederland doet het tegenwoordig goed in de autoindustrie, maar dan vooral in het buitenland in dienst van grote merken. Nederlandse ontwerpers bepalen (en/of bepaalden) het nieuwe gezicht van Mazda, BMW, Porsche, Audi en nog meer. Ik vind dat we daar trots op mogen zijn, maar tegelijk vind ik het ook wel jammer. Wij Hollanders, met onze sceptische aard, mogen het dan misschien te weinig beseffen, maar het buitenland ziet weldegelijk dat er hier mooie dingen gaande zijn. Ons talent wordt blijkbaar met name in het buitenland erkend, maar er is onvoldoende plaats voor in ons eigen land. Bovendien weet de gemiddelde Nederlander nauwelijks iets af van de mooie Hollandse creaties uit het verleden.
Oké, goed opletten nu. Ik wil met de gegevens Hollands Talent en Hollands Historie vanaf vandaag een soort van wedstrijd starten. Een ontwerpwedstrijd zonder eind en zonder één individuele winnaar. Een zoektocht naar de Hollandse stijl van toen, nu en de toekomst.
Om mee te doen met deze wedstrijd, moeten jullie twee dingen doen:
1 – Hollands Historie:
Verdiep je eerst zoveel mogelijk in de Nederlandse autogeschiedenis. Probeer elementen te ontdekken die de door Merien ten Houten opgesomde eigenschappen sober, nuchter en somber onderuit halen. Ga op zoek naar dingen, vormen en ideeën waar je als Nederlander met recht trots op mag zijn, omdat het in Nederland bedacht en gemaakt is. Laat je inspireren door de oude meesters; de Van Goghs, Vermeers en Rembrandts van de autoindustrie! Om op gang te komen kunnen jullie mijn artikel en de comments nog eens lezen.
2 – Hollands talent:
Het was er, het is er en het zal er altijd zijn. We moeten het alleen wat meer durven laten zien! Ik wil dat jullie je ontwerptalent aanspreken en etaleren en daarbij gebruik maken van de Hollandse Historie. Je mag zelf het onderwerp bepalen, zolang het maar Hollands geïnspireerd is.
Wil je een moderne luxewagen ontwerpen met de flamboyante stijl van Pennock? Prima!
Denk je een nieuw concept te kunnen bedenken rond de variomatic? Be my guest!
Wil je ’s Neerlands eerste echte automerk Eysink doen herleven? Fantastisch! Maar je mag ook naar de wat recentere geschiedenis kijken en bijvoorbeeld het modulaire concept van het reeds ter ziele gegane merk Max doorontwikkelen.
Voor de echt creatievelingen onder jullie is het misschien zelfs wel interessant om inspiratie op te doen bij andere disciplines (vliegtuigindustrie, tweewielers, architectuur, kunst, etc.).
Denk goed na over wat er nu zo typisch, bewonderenswaardig of geniaal was aan jouw klassieke inspiratiebron(nen) en probeer dat zo goed mogelijk te verwerken in je gemoderniseerde filosofie, resulterend in een hedendaags of futuristisch auto-ontwerp met hele diepe Nederlandse wortels.
Jullie kunnen je creaties posten op Autojunk en geef het dan de titel ‘Dutch Design – jouw naam‘. Geef bij je illustraties een duidelijke omschrijving van je idee en je inspiratiebronnen. Als je je map met ontwerpen en omschrijving hebt aangemaakt, plaats je de link hieronder in de comments, zodat iedereen alle inzendingen goed kan blijven volgen. Vervolgens zal ik één keer per maand het beste ontwerp kiezen en deze de aandacht geven die het verdient.
Veel succes en veel plezier!
Jochempie zegt
Ik doe mee!
bramwillemse zegt
Oké, leuk idee. Ik ben benieuwd wat hier uit komt.
Misschien leuk om eens na te denken of ik hier iets mee zou kunnen :)
TBK zegt
Noem me een eikel maar behalve de Donkervoort Coupé en de Volvo 480 hebben de NL’ers naar mijn mening nog niet veel mooie auto’s gebouwd. Niet dat het in Belgïe beter gesteld is, maar toch… ;)
Michiel_vd_Brink zegt
@ TBK: eikel.
W!d zegt
Laurens van den Acker heeft toch echt wel radicale auto’s ontworpen voor Mazda, die vallen niet onder sober en somber :)
W!d zegt
@Michiel van den Brink, trek het je niet aan.. ik vind jouw ontwerpen wel mooi haar *Slijm*
Michiel_vd_Brink zegt
@ W!d: Inderdaad, Van den Acker is enorm goed bezig!
TomRS6 zegt
Hmm.. ik wil wel een poging wagen.. op papier want op computers kan ik niet zoveel;)
TBK zegt
@ Michiel : ik zie je ook graag hoor… :) ;)
joep zegt
Sta je soms op de payroll van Balkenende Michiel? ;)
Michiel_vd_Brink zegt
@ joep: Nee, ik kon het niet eens worden met de Balkenende-norm. ;)
geelhoed zegt
Suddenly? Let me teach you a thing or two about the Dutch automotive heritage, my friend
We’ve stolen a ’57 design from the British and sell it as our own. Nobody in the Netherlands remembers that is was Colin and not Joop.
Mercedes-Gek zegt
Om eerlijk te zijn, ik vind geen enkele Nederlandse Automerk mooi. Geef mij maar liever de Duitse Automerken!! :)
Michiel_vd_Brink zegt
@ geelhoed: gelukkig herinnert Joop zich dit nog wel en is hij ook niet te beroerd om dit toe te geven. Je moet ergens beginnen… Inmiddels is er toch echt wel een merk met een eigen identiteit ontstaan.
Als onderwerp voor jullie ontwerp zouden jullie je ook kunnen wagen aan een nieuwe Donkervoort.
Jandepandaman zegt
Tja- Ik snap ook niet helemaal hoe je die Donkervoorts “Nederlands design” kunt noemen als dat in wezen een ietwat aangepaste Lotus “7” is…?
En iets dergelijks vind ik ook van je openingsplaatje- Misschien kijk ik door een te grofkorrelig computerscherm naar dat ontwerp. Dat ontwerp leent wederom van de “7” en van vormelementen die we ondermeer meneer Foose al de nodige tijd zien gebruiken.
Ikvind er weinig origineel Nederlands aan voor zover dat om te beginnen al zou bestaan… – Ik zou eerder willen spreken van Globaal-Westers. Waarbij hoogstens de strakheid van sommige moderne Nederlandse ontwerpen het goed doen juist omdat ze de schijn van bijzonderheid hebben terwijl ze keurig Poldermodelmatig niet Te uitsteken boven het maaiveld…
DafMaf zegt
Even wat misverstanden wegnemen over Vincent van Gogh. Hij was niet ongelukkig omdat hij miskend werd. Hij zat gewoon zo in elkaar. En misschien had hij geen waardering van het grote publiek, op zijn begrafenis waren de meeste grote Franse schilders van dat moment aanwezig. Hij was ook niet arm, nu ik toch bezig ben, zijn broer stuurde hem elke maand genoeg geld om een heel gezin van te onderhouden. Hij gaf het alleen liever uit aan verf, doek en modellen dan aan eten en kleding (en een hoer op zijn tijd).
Michiel_vd_Brink zegt
@ DatMaf: Inderdaad… Het verhaal van menig groot artiest…
Rob²in zegt
ik ga misschien wel even knutselen aan een lompe coupé
Bisazza zegt
off topic: De Transporter is van origine toch ook een Nederlands idee/ontwerp?
Esprit_de_Flandre zegt
@Michiel:
Aangezien jij één van die menig grote artiesten bent, spendeer jij dan ook al je geld aan papier, stiften, fotosoep-upgrades en een hoer op zijn tijd?
Goed idee trouwens die Dutch Design, maar ik voel me wel wat uitgesloten. Mag Flemisch Design ook?
Klassiekerrally zegt
Ik ben tekentechnisch niet voldoende getalenteerd om een goede bijdrage te leveren. Deze reactie is dus eigenlijk alleen maar om makkelijk op de hoogte te blijven van dit topic. Ik ben benieuwd!
Michiel_vd_Brink zegt
@ Esprit de Flandre: LOL. :) Nee joh, ik heb geen cent te makken. ;)
Sorry, maar ik hou het toch echt bij Dutch Design. Werd Vlaanderen niet binnenkort geannexeerd door Nederland? :P
dekster zegt
Nederlands design, staat dat niet in de schaduw van Belgisch? :D
The Honda Spirit zegt
Mooi initiatief….ik doe mee…
& Michiels designs rules !
Michiel_vd_Brink zegt
Ter inspiratie:
Spyker C4
Eysink
En hier een interessant stukje over Nederlandse autofabrieken: http://members.home.nl/jurriaanknol/Simca2NL.htm
vla zegt
@ dekster
Yeah! Ik ga puur Belgische dingen ontwerpen, om jullie een beetje op stang te jagen! :twisted: Ik probeer dat wel binnen een uurtje of 4, inspiratie zal ik wel oplopen tijdens school! :D
Damoklets zegt
Prachtig initiatief Michiel. Ik denk dat Merien onmiskenbaar de plank mis petst met haar ‘sober, nuchter functioneel en somber’. Gezien de geschiedenis zijn we eerder innovatief, vooruitstrevend en flamboyant waarbij optimisme een understatement is.
Ik zal, buiten mijn eigen project om, ook een duit in het zakje proberen te doen als ik iets acceptabels uit mijn potlood kan krijgen. Ben ook enorm benieuwd naar de ideeen, en wellicht mooie ontwerpen, van een ieder hier!
Michiel_vd_Brink zegt
@ Damoklets: Merien is in dit geval een ‘hij’. ;)
Maar ik vind wel dat hij gedeeltelijk gelijk heeft, hoor. Gelukkig bevestigen de vele uitzonderingen de regel. En nu verwacht ik van jullie de meest mooie uitzonderingen te zien!
Jordey zegt
Ik doe zeker mee! Ik ben nu al een beetje aan het schetsen. Ik hou van klassieke maar nooit vertoonde lijnen! Bij de CL-Klasse kan je dat bijvoorbeeld goed zien aan de spatborden.
Damoklets zegt
Haha, what’s in a name ;) Helemaal fout of goed is niemand dus ook merien niet. Maar laat het ‘verkeerde’ aandeel ons dan prikkelen!
@de Vlaeminck; Doe dan iets typisch Vlaemsch, waar je als belg trots op kan zijn. (Wellicht bespoedigd het dan wel die annexatie ;) )
Jan C. zegt
Michiel: Over de eerste Nederlandse auto’s kan ik (en niet ik alleen) boeken schrijven.
Waarom gaan we voorbij aan Stratingh die wellicht de eerste elektrisch aangedreven auto ooit maakte (goed, goed, een heel klein autootje waar je niet mee kan rijden)? Waarom is zijn stoomauto geen echte auto? (dit kan net zo’n discussie worden als “wat is de eerste auto ter wereld?”)
Leuk idee.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Jan C: Vertel hier gerust wat meer! Heel erg interessant!. Vooral die elektrische pionier, nu we een nieuw ecologisch tijdperk ingaan en elektriciteit de nieuwe aandrijfkracht wordt.
Jan C. zegt
Mijn mening: Nederlands design laat zich kenmerken door Duitse degelijkheid gecombineerd met een zuidelijke flair.
Denk daarbij aan een DAF 55, bijvoorbeeld, een auto die voor zijn tijd heel goed in elkaar stak en naar mijn mening een zeer aantrekkelijk design heeft. Michelotti is de ontwerper, maar het omzetten naar een productiemodel was puur DAF.
Denk ook aan de hierafgebeeld Pennock, waarvan er verhoudingsgewijs veel nog bestaan en qua ontwerp het wel aan kan met de beste koestbouwers van die tijd.
Jan C. zegt
Stratingh en zijn assistent Becker bouwden in de 1830-er jaren een experimentele stoomauto die een voor die tijd zeer grote afstand van 25 kilometer aflegde van Groningen naar De Punt, nabij Eelde – en terug. Zover na te gaan heeft Stratingh meerdere ritten gemaakt (3 zover ik kan nagaan, wellicht meer) die zonder problemen verliepen.
De toenmalige Koning van Nederland gaf hem een aanmoedigingsprijs en een som geld.
Later ontwikkelde ze een soort miniatuur auto met een elektromagnetische motor. Dit wagentje bestaat nog steeds en is te bezichtigen, als ik het wel heb, in het Groninger museum.
Bovendien, in tegenstelling tot wat vele Nederlanders denken, liep men in Groningen in meer zaken voorop. Zo werden het kenteken “1” en “2” in Groningen afgegeven – hiervan is zelfs nog een foto bewaard gebleven bij het RDW – voor in Groningen gebouwde auto’s.
Leon zegt
Welk programma gebruiken jullie voor je auto te ontwerpen.
Of weet iemand toevallig een programma waar dat makkelijk mee kan?
Tim de Graag zegt
Interessant vraagstuk!
Door het gebrek aan een grote auto-industrie is het volgens mij moeilijk het karakter van de Nederlandse auto-ontwerper vast te leggen. Van bijvoorbeeld Duitsland, Zweden of Italie is dat veel eenvoudiger. In hun grote auto-industrie exceleerde de belangrijkste kwaliteiten als ontwerper.
Nederlandse ontwerpers zwerven over de wereld en misschien is dat juist de kracht van de Nederlandse auto-ontwerper. Het aanpassingsvermogen, de kwaliteit om conservatief maar ook flamboyant, elegant of excentriek vorm te geven. Als we naar onze eigen kleine industrie kijken valt op dat nederlandse ontwerpers af durven te wijken van ‘de standaard’. Zonder altijd zeer vernieuwende lijnen te gebruiken kan de Nederlandse ontwerper iets unieks of excentrieks neerzetten. Toch kan ik me vinden in de mening van Merien ten Houten. Nederlanders kunnen functioneel en somber zijn, we durven techniek te laten zien en hoeven niet alles onder een prachtige body te verbergen. Als we puur naar het koetswerk van bijvoorbeeld een Donkervoort kijken, is dat ook als somber te typeren.
Misschien liggen de kwaliteiten van de Nederlandse ontwerper juist wel in het feit dat ze in bijna elke stijl hun ei kwijt kunnen, maar bovenal in staat zijn vernieuwend te zijn. Ik vind het moeilijk te zeggen.
Ben zeer benieuwd naar de inzendingen.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Leon: potlood op papier schijnt wel goed te werken.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Tim: Mooi omschreven. Doe je ook mee?
Coen zegt
Aliasstudio van Autodesk…
Maar met Solidworks 2008/2009 kan je beter in 3d werken. ;)
Emile zegt
………..
sprakeloos,
je moet niet lullen over ontwerpen / bouwen, maar doe het gewoon!!!
Michiel_vd_Brink zegt
Ha Emile! Doe je mee?
Incognito zegt
@ Michiel
Ben altijd hartstikke geïnspireerd bij het lezen van dit soort ‘contests’. Enkel, ik heb 0 ervaring. Ben wel enigzins creatief en heb wel een béétje kijk op auto’s.
Heb je een ontwerpen for dummy’s crash course? Wat voor programma kan ik makkelijk gebruiken om iets visueel te maken?
Michiel_vd_Brink zegt
@ Incognito: Lees dit maar eens: http://www.autoblog.nl/archive/2007/03/16/autos-schetsen-photoshop-tekenen
Paul zegt
hee Michiel zit je een beetje schaamteloos je eigen otwerpen te pluggen? ik vind dat strijkijzer van je trouens niet mooi, dat je het even weet.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Paul: De bedoeling is om uiteindelijk al jullie designs hier te pluggen.
GJ zegt
“Nederlands ontwerp staat bekend als sober, nuchter, functioneel, soms zelfs somber”.
Ik vraag mij af wat hier mis mee is. Deze kwalificaties zijn heel wat anders dan “saai”. Neem als voorbeeld Volvo. Dit merk bouwt al jarenlang auto’s die de kwalificaties sober, nuchter en functioneel kunnen worden toegekend (met name de oudere) , maar die toch een heel eigen gezicht hebben en identiteit. De term ‘mooi’ doet daarin niet ter zake, want dat is een kwestie van smaak.
Overigens vind ik het totaal misplaatst om onder de zinssnede “…maar na zijn dood zag men pas de waarde van zijn werk in. Laten we hopen dat het met het huidige Spyker beter zal vergaan” een plaatje van het Spyker-gedrocht te plaatsen. Indeerdaad zoals Paul zegt schaamteloos eigen ontwerpen pluggen…
Tim de Graag zegt
@michiel. Misschien komt er nog eens wat;)
Tim
Zapp zegt
Ik ga wel even schetsen maar ik vrees dat ik alleen Amerikaanse projectie kan. :P
Rob²in zegt
Ik heb mijn huidige creatie al op autojunk staan http://www.autojunk.nl/pix/view/146156.
De velgen waren misschien niet de juiste keuze.
Frasker zegt
Ik ga meedoen… alleen ik weet niet hoe ik het gescant krijg… de scanner werkt niet mee… desnoods doe ik het met een digitaal fototoestel… maar ik weet niet of er mooie kwaliteit uitkomt dan…
Ik ga een moderne auto schetsen… alleen ik weet niet of het nou een luxe of een sport auto wordt.
Is dat goed?
vla zegt
Vlug ff uit mijn duim gezuigd, hij hoort nergens bij, is nergens op gebaseerd (enkel de traanvorm) en de kans is groot dat hij in tekenaarsogen waardeloos is, maar toch noem ik dit een waardig Belgisch tegenwoord! :P Hoewel hij niet per se Belgisch design is, hij kan de benchmark zetten! :)
Alle commentaar is welkom!!
lincoln zegt
@VLA .. zet er effe een onmogelijk aantal peekaas bij .. dat scoort altijd ..
tesanole zegt
Michiel,
Goed initiatief! Ik ga kijken of ik wat uit mijn pen krijg.
Wellicht goed voor het volgen van dit initiatief dat er op Autojunk een apart kopje onder onderwerpen aangemaakt kan worden? Dit voor de vindbaarheid van al het geplaatste materiaal?
vla zegt
@ lincoln
Lol! Heel eerlijk: er kan best behoorlijk wat onder de motorkap, hij is breed en laag dus een V12 met grote hoek. (120°-180°) Maar de dikke Duitsers bewijzen dat overal heel veel in kan. Of dat nog leuk rijdt, dat laat ik in het midden. Zelf zou ik gaan voor de ongeblazen V12 uit de DB9. :) Achter de vooras leggen natuurlijk, en mss opkrikken naar 510pk, da’s meer dan genoeg om mee te vechten in de GT klasse.
Apache zegt
Slaat een beetje bleekjes af bij Belgiës vroegste autogeschiedenis…
Jandepandaman zegt
Michiel- met alle respekt en veel applaus voor je poging om hier het Nederlandsch Talent eens in in het trotse Zonlicht te plaatsen-
Als we het nu eens omkeren?
Is het dan werkelijk mogelijk om aan een reeks ontwerpen af te zien welke er van Nederlandse ontwerpers/designers zijn en welke van buitenlandse ontwerpers/designers?
Ik geloof dat eigenlijk dus niet.
Ook geloof ik niet dat iets dergelijks mogelijk is als je gaat kijken naar de modellen uit ons roemruchte auto-verleden. Als je die automodellen gaat plaatsen de context van al hun tijdgenoten, dan zul je volgens mij hoogstens op een bepaald moment een zekere lijn kunnen vinden in het onderscheid tussen auto’s van de verschillende continenten- Grote glimmende auto’s met veel glas zullen ongetwijfeld uit Detroit komen. Kleinere auto’s zullen eerder uit Europa komen en logge zullen uit het Oostblok komen. Maar de Amerikanen hebben wel de Cobra gemaakt die de Europeanen het nakijken gaven. En ze hebben ook een paar utility vehicles op de weg gezet waar de Russen rood van jaloersheid van zullen zijn geworden. En de Japanners hebben weer uitstekend ingespeeld op vooral de Europese markt. De Europeanen incluis Spyker hebben met vooral voor-oorlogse modellen goed ingespeeld op Amerikaanse sentimenten.
Maar typisch Nederlandse stijlkenmerken? In een tijd dat de ontwerp-bureau’s van over de hele wereld echt talent schrapen om bij hen aan het werk te gaan?
Wat ik dan ook graag zou willen weten alvorens echt te zeggen dat de Nederlanders het zo goed doen, is hoe de percentages zich verhouden- Hoeveel Nederlanders zijn er betrokken (geweest) bij projecten op het totaal van hoeveel? ontwerpers en designers an hoeveel modellen op hoeveel in de markt gezette modellen wereldwijd?
En dat geldt dus ook voor de carrosseriebouwers van weleer- Ja in Nederland waren die er voor De Oorlog en tot iets er na zeer beslist. Jazeker had je in elke grote stad waar dus vraag was naar carrosserieën op door fabrikanten kaal geleverde chassissen zo ongeveer wel een of meerdere carrosseriebouwers en pigment/verf-handelaren die zich richtten op autobouw. Maar dat geldt in die zelfde tijd voor heel Europa, van Spanje tot Noorwegen en van … de Oekraïne of zo tot aan Schotland. En zeer zeker zullen daar nog prachtige exemplaren van bewaard zijn. Ik heb in het Historisch Museum van Rotterdam verfstalen van een verffabriek uit die regio gezien uit de jaren ’30 speciaal voor autolakken met kleuren waar we heden nog wat van kunnen leren. Maar die bijzondere kleuren had je dus wereldwijd ook.
Dus is dat echt zo bijzonder?
Goed, Nederlanders zijn dan blijkbaar niet minder aanwezig dan andere nationaliteiten als het gaat om het ontwerpen van Heilige Koeien, schilderijen, architectuur of meubilair. Maar gebaseerd op geschiedenis zou ik niet durven zeggen dat Nederlands auto-ontwerp als aparte duidelijk aan te wijzen identiteit (Nederlandse School) in de autowereld bestaat of zelfs ooit maar heeft bestaan.
Ik ben het hoegenaamd niet eens met Merien als hij in zijn eigen artikel notabene aankomt met ondermeer die Nieuwe Mini. Ik ben het met jou eens als je daar tegenover de excentriekelingen stelt- behalve dan weer Donkervoort waar ik (zonder het te willen afkraken want ik ben zelf een groot fan van de Donkervoort als speelgoed!) absoluut niets Nederlands in zie behalve jatwerk (goed- netjes gezegd dan- voortborduren op buitenlandse ontwerpen).
Pas op het moment dat we het om kunnen gaan keren en zonder falen wereld wijd aan een ontwerp kunnen zien dat er en Nederlander aan de basis van heeft gestaan, ga ik mee in het gebruik van “Nederlandse stijl” of “Nederlandse ontwerp school”.
Ik ben echt razend benieuwd wat er uit je contest gaat komen en ik hoop van harte dat ik ongelijk heb! :-)
Bart zegt
Ik heb zojuist meegedaan. Check Dutch-Disign-Darkness
lincoln zegt
@Jandepandaman .. da,s serieus knap ..
commentaar leveren en het toch nog gezellig houden ..
is mij nooit gelukt .. ( in het verleden ook wel eens verhitte discusies gehad over de “geweldige” bijdrage van de neerlandsche auto-industrie ) ..
Frasker zegt
Het lukt me maar niet om iets tyoisch nederlands te schetsen… ik ga iedere keer over op italiaans disign…
Jandepandaman zegt
@ Lincoln- Weet je wat dat van mij is…? Geklets aan de -internet-bar over een pilske. Meer niet. Proost.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Frasker: die neiging heb ik nu ook steeds. ;)
@ Jandepandaman: Ik begrijp je volledig. Ik heb echter heel bewust niet voor die zienswijze gekozen. Zoals ik in het artikel al zei: “Een zoektocht naar de Hollandse stijl van toen, nu en de toekomst.”
Frasker zegt
@ Michiel
Ik wil later ook grafisch/technisch ontwerper worden… Kun je me een paar tips geven? Ik stuur zo wel op wat ik allemaal vindt over het Nederlands design.
Frasker zegt
Laat ik maar ook eens een stukje over onderwerp scrijven:
_________________________________________________________
Nederlands design staat inderdaad bekend over het sobere design. Die sobere disigns zijn gewild bij bescheidene, nuchtere mensen. Daarom staan Nederlanders ook bekend. (ahh… ik zie een link! :D )
Al ik een tijdlijn maak over Nederlands autodesign merk ik dat er heel veel is veranderd… Vroeger waren het inderdaad de sobere auto’s waar over gesproken wordt… Maar sinds de heroprichting van Spyker worden de Nederlandse auto designs uitbundiger… Niet zo schreeuwerig als de Italiaanse, niet zo dik als de Duitse, maar wel veel uitbundiger…
Maar het blijft degelijk… Uitbundige, schreeuwige concepten die compleet tegen de designregels in gaan zitten er niet bij… En nu niet terugvallen op de Spyker C12 Zagato, want die is ontworpen bij Zagato en bovendien is ie gebaseerd op de Lambo Raptor. Het onderstaande exemplaar (als een inzending) is te uitbundig, door de kruisverbinding en de Fiat (kweet niet meer welke achtergrond.
Hoekige auto’s (zoals de bovenstaande) passen ook niet bij nederlands design… Typisch Nederlandse auto’s hebben vloeiende lijnen en gaan niet tegen de natuurwetten in.
Ik vindt persoonlijk de Vandenbrink GTO typisch Nederlands kwa nieuw design… Niet sober, maar ook niet zo schreeuwerig als bijvoorbeeld de Lamborghini Reventón.
Ik persoonlijk vindt een combinatie van het Nederlands en Italiaans design mooi. Want Nederlandse auto’s zijn vaak te somber en de Italiaanse auto’s soms iets te patserig… Er tussenin vindt ik de mooiste creaties opleveren. Neem nou de Alfa 8C, dat hij mooi is zijn we het allemaal over uit. We noemen het de italiaanse pracht die je daar ziet. Maar ik herken er toch iets typisch Nederlands in… Is hij zo patserig als een reventón, countanch, enzo, zonda etc? Nee… Het is een degelijke vorm zonder als dat patserig, niks overdreven, niks te veel, maar nogsteeds de mooie lijnen behouden… En dát is nou zo typisch Nederlands… De Alfa 8c heeft natuurlijk wel de vormen en de emoties mee gekregen uit italië, maar hij is niet zo overdreven en dat is ook wat de eerdere Ferrari’s (met name 250 GTO) en andere italiaanse prachten hebben gekregen…
Lamborghini’s vindt ik een beetje te veel Amerikaans, te dik, te patserig, sorry dat ik het zeg maar kwa design moeten we de Italiaanse auto’s in 2 groepen verdelen… De patserige en de schoonheden… De Patserige zijn meer Amerikaans, en zijn echt ongelofelijk bruut… M’n complimenten daarvoor maar echt mooi is het niet. De schoonheden zijn auto’s als de Vandenbrink GTO, 8C, F430, 599 GTB. Dat noemen we wel typisch italiaans, maar wel met een Nederlands tintje… Allemaal niet overdreven… Daar is kritiek op geleverd… Vooral bij de F430, dat het te normaal is… Maar het is wel typisch Nederlands, Voordat julllie boos worden, ik bedoel niet de emoties die zo typerend zijn voor die auto’s, maar gewoon de bescheidenheid.
Zelf wil ik later ook grafisch/technisch ontwerper worden, zoals ik al eerder zei. Van de tekeningen die ik 6 jaar geleden maakte (was ik 7 jaar ofzo), heb ik een paar weken kritisch gaan bekijken.. Ik herken er direct het patserige in, ik vindt ze ook niet echt mooi, maar toendertijds haalde ik er 10en mee op school. Nu heb ik geleerd altijd naar de minpunten te kijken ipv naar de pluspunten… Zo kan het zijn dat ik zodra iets af is hem weggooi omdat het toch niet helemaal is wat ik zoek… Ik heb wel eens dat ik een half jaar geen mooie schets kan maken… Ik kan mezelf hoge eisen voorzetten aangezien ik het schetsen goed onder de knie heb (geërft waarschijnlijk). Maar de designs zijn telkens niet niet wat ik wil…
Daarom ben ik ook zo tegen de designs die in een uurtje ontworpen zijn en nu op autojunk staan… Aan de 8C hebben ze ook maanden gedaan voordat ze eindelijk de uiterlijke vorm hadden…
Als er toevoegingen zijn plaats ik ze wel, n ik sta open voor opbouwende kritiek,
mvg,
Frasker
Frasker zegt
Ik ben misschien wel kritisch op de inzendingen, maar je moet overal kritisch tegenaan kijken… niet naar de mooie, maar naar de lelijke kanten. Anders kun je nooit iets verbeteren…
Als je gaat kijken, ohw dat is mooi en ohw dat is mooi, kom je niet verder, dan zal het ontwerp hetzelfde blijven…
Maar als je gaat kijken dat kan mooier, en dat moet veranderd worden, wordt jet schets mooier. Dat duurt een tijdje, maar denk je dat autofabriekanten hun auto’s in een uurtje ontwerpen?
cheetacars zegt
@ frasker
kijk dan ook maar even kritisch naar die van mij:
http://www.autojunk.nl/pix/view/146164
Het grootste probleem is dat ik ook neig naar de italiaanse kant te gaan
cheetacars zegt
@ Frasker,
trouwens het is goed om naar de minpunten te kijken om iets te verbeteren, maar je moet ook positief naar iets kunnen kijken
vla zegt
Mening graag! Hier kroop wat meer werk in. ;)
Ps suggesties voor het merk? Ik denk iets tussen Bugatti van nu en Ferrari van vroeger…
cheetacars zegt
@ vla de achterkant is niet echt mijn smaak. Ferratti, of zo? :P
cheetacars zegt
De vlaeminck Auto’s klinkt ook wel
Frasker zegt
sorry, maar kmoet morgen vroeg op, ik reageer morgenmiddag wel…
@ cheetacars
positief kijken moet ook wel ja, maar je moet er onderscheid tussen kunnen maken, en de mooie dingen laten en de lelijke eruit halen…
Ik kijk dus eerst… wat is er mooi en wat is er lelijk.. en de lelijke eruit halen..
cheetacars zegt
@ Frasker dan werk je (zo goed als) perfect
Tim de Graag zegt
@Jandepandaman:
Je hebt zeker een punt. Misschien sluit jouw visie ook wel aan bij mijn verhaal. Een echte Nederlandse stijl in de autobranche is wellicht moeilijk te definieren, maar het moet toch mogelijk zijn de kwaliteiten van Nederlandse auto-ontwerpers te benoemen.
Aan de hand van kleinschalige projecten uit het verleden of aan de hand van onze schilderkunst, zullen we vast geen stijl kunnen omschrijven.
In de schilderkunst hebben we het expressionisme, modernisme etc. Die stijlen zijn ook niet in te delen naar land, terwijl de schilders wel in te delen zijn naar stijl en tijd. Wat maakt van Gogh’s schilderijen nou typisch Nederlands?
Bart zegt
Dutch-Design-Bart van Dijk :D
vla zegt
@ cheetacars
Thanks! Als het mijn bedrijf zou zijn, dan zou het CB-motors zijn (initialen). En na een frisse kijk op mijn ‘ontwerp’ vind ik dat er nog veel perfectionisering nodig is!
Jandepandaman zegt
@Tim de Graaq- “Wat maakt van Gogh’s schilderijen nou typisch Nederlands?”
Euhhhh- De locatie waar ze geschilderd zijn misschien…? …Oh nee- Frankrijk.
Goed, de briefwisselingen met zijn broer dan…? Shit- die vertellen voor het merendeel over hoe hij van hot (Nederland, Frankrijk, België) naar her Frankrijk, Frankrijk, Engeland) reisde, op zwart zaad zat en in Frankrijk aan zijn schilderijen werkte. De lichtval dan…? …Nee, weer niet, want die wordt door sommige kenners over sommige schilderijen nou juist typisch Zuid-Frans genoemd… Punt is dat Vincent Van Gogh eigenlijk alleen maar typisch Nederlands wordt gevonden omdat hij uit Nederland kwam. Maar de mensen in Arles vinden nou net dat hij typisch van bij hen vandaan komt, want nergens anders dan daar kwam zijn talent tot bloei… of zo.
“Misschien liggen de kwaliteiten van de Nederlandse ontwerper juist wel in het feit dat ze in bijna elke stijl hun ei kwijt kunnen, maar bovenal in staat zijn vernieuwend te zijn. Ik vind het moeilijk te zeggen.”
Daar ben ik het dan roerend met je eens.
Maar dan bekruipt mij een beetje het gevoel dat we -net als met Vincent van Gogh en al die anderen- bezig zijn met te zeggen dat als het een Nederlander is die het succesvolle product heeft geleverd, dan de-facto zijn produkten “typisch Nederlands” zijn. En dan stel ik als tegenvraag waar we dan iemand als bijvoorbeeld de Nederlandse Rem Koolhaas moeten stellen ten opzichte van Frank Lloyd Wright of Le Corbusier. En het zelfde zou ik dan willen vragen ten aanzien van iemand als De Koo of Michiel van den Brink hier- Hoe verhouden die zich dan tot de buitenlandse ontwerpers? Als we daar heldere antwoorden op kunnen krijgen, misschien begint zich dan die zo gezochte “Nederlandse School” af te tekenen.
vla zegt
Wederom herziene versie!
Hopelijk hebben de mannen (en vrouwen!) van de redactie er niets op tegen als ik mijn schets hier post ipv op AJ…
Ps en eigen auto tekenen is MOEILIJK!!
Rob USA zegt
Ik zie er gewoon een Prowler in! Of valt het op dat ik de tekst niet heb gelezen en dat dat er gewoon in staat.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Jandepandaman en Tim de Graag: Goed zo heren, ga zo door. ;) :)
Michiel_vd_Brink zegt
@ Rob USA: Wat is het nut van reageren als je het artikel niet eens gelezen hebt?
Zapp zegt
Ok Frasker, bedankt voor commentaar en ik zal wel even proberen een ronde auto te maken. :P Ik vind die eerste trouwens tamelijk rond hoor. Ik ben JvdW op autojunk.
Volgens mij beseffen sommige mensen trouwens niet hoe moeilijk het is om kenmerken van een auto die totaal niet op een hedendaagse auto lijkt te verwerken in je design.
Oja, Fiat??
Zapp zegt
Michiel, wat vind jij eigenlijk van mijn schetsen?
http://www.autojunk.nl/pix/view/146159
rubenvdk zegt
ik heb een hele vette auto getekent, ik kan de foto alleen niet plakken hoe moet ik dat doen?
rubenvdk zegt
mijn tekeningen zijn nog niet gepost moet nog ff wachten
Zapp zegt
@Frasker, je geeft bij iedereen commentaar, dat is goed, maar laat ook een zien dat je het zelf beter/even goed kunt. ;)
Tim de Graag zegt
@JandePandaman:
De vraag is of we Rem Koolhaas als typisch Nederlands kunnen typeren. Ik denk het niet, volgens mij is Rem Koolhaas als ontwerper uniek en spreekt dat veel mensen ontzettend aan, al is de uitwerking van zijn projecten soms van bedenkelijke kwaliteit.
Le Corbusier was een van de belangrijkste voorvechters van de modernistische architectuur. Bij de stroming die hij op gang zetten, sloten zich ook Nederlandse architecten aan (bv Oud). Wederom zie ik geen typisch Nederlands elementen.
Maar toch, waarom zien we Duitse auto’s vaak als functioneel en conservatief terwijl de Italianen juist elegant en soms flamboyant ontwerpen. kennelijk kunnen we in die landen wel een stijl vinden, terwijl het ons niet lukt de typische Nederlandse stijl te vinden?
@Michiel Neem eens deel aan ons gesprek, wie weet komen we eruit ;)
Michiel_vd_Brink zegt
Ok, dan begin ik met hetgeen ik gezegd heb in het artikel van Merien:
Leveren Nederlandse ontwerpers ook typisch Nederlandse ontwerpen? “Als je de TU Delft als Nederlandse School kan beschouwen dan zullen Van Hooydonk en Fedde Talsma vast wel wat Nederlands ontwerp-DNA ingebakken hebben gekregen. Ik heb de TU ook gedaan, maar heb persoonlijk niet zo veel met de nuchtere en vrij emotie arme benaderingen die je daar aangeleerd krijgt.” zegt Michiel van den Brink in reactie op de vraag of er een typisch Nederlandse stroming is in auto-ontwerp.
Van den Brink gelooft dat het merk of het bureau waar een ontwerper werkt een groter aandeel heeft in de stijl van ontwerpen dan de nationaliteit van de ontwerper. De kracht van de Nederlandse ontwerpers zit eerder in het feit dat ze niet gebonden zijn aan een bepaalde automotive ontwerptraditie. “Door het ontbreken van vastgeroeste/ingebakken automobiele normen en waarden hebben Nederlanders in het buitenland vaak een frisse, onbevooroordeelde blik op het geheel wat kan leiden tot creatieve, nieuwe benaderingen. Om dezelfde reden zijn bijvoorbeeld Griekse (o.a. Andrea Zapatinas), Turkse (o.a. Murat Günak) en Belgische (Luc Donkerwolcke) designers de laatste jaren zo succesvol”, aldus van den Brink.
Een goede ontwerper kan zich goed inleven in de normen, waarden en stijl van de opdrachtgever, ongeacht zijn of haar nationaliteit. Recente Ferrari’s zijn vormgegeven door een Japanner en een Amerikaan, het als typisch Italiaans beschouwde design van Zagato wordt al jaren bepaald door een Japanner en de Engelse merken Lotus en Bentley danken hun nieuwste lijnen aan Belgische ontwerpers. Het gaat wat mij betreft dus niet zoveel om de nationaliteit van de ontwerper…
De afkomst van het product is vaak veel beter te herkennen en te herleiden naar een bepaald land of specifieke streek. Het is volgens mij meer de omgeving die het uiterlijk en de constructie van een bepaald product beinvloeden. De Duitse producten (auto’s, meubilair, etc) zijn herkenbaar als typisch Duits, zodra je de normen en waarden van dat land een beetje weet. Degelijk en zakelijk zijn de meest stereotype eigenschappen. Maar terwijl de Japanse merken inmiddels veel degelijkere auto’s bouwen, is dat niet direct af te zien aan hun vormgeving. Zweeds design is ook vrij degelijk en zakelijk, maar wel een stuk minder ‘zwaar’, mollig en wat vriendelijker, toegankelijker.
Nederlandse producten stonden in het verleden vooral bekend om hun degelijkheid, maar de vormgeving was, misschien door Franse, Belgische invloeden en ons rijke handelsverleden, minder zwaar en zakelijk. Tov onze omringende landen waren onze producten vaak wel wat eenvoudiger qua lijnvoering en constructie. Niet teveel tierlantijnen. Nuchter. Duitsland was en is een echt industrieland, Nederland niet. Het kleine en slimme Nederland was een handelsnatie en zo ontstond er een mix van stijlen die continu beinvloed werd door alle landen waarmee wij handelden (of die we leegzogen). Op de ontwerpopleidingen wordt erg vaak gezegd: “Beter goed gejat dan slecht bedacht.” Dat wil overigens niet zeggen dat de Nederlanders slecht kunnen bedenken! We zijn weldegelijk vooruitstrevend geweest en zijn dat nog altijd.
Pennock was 1 van de eersten die zijn koetswerken op een stalen frame laste, waar alle anderen nog altijd het plaatstaal over een houten frame klopten. Technisch erg degelijk en vooruitstrevend. En Spyker was de eerste ter wereld die gebruik maakte van een soort van arodynamische gladde bodemplaat. De lucht onder en achter de auto werd daardoor veel minder turbulent en zo waren de stofwolken die een rijdende Spyker veroorzaakte veel minder groot. De ‘Dustless Spykers’ werden ze genoemd. Erg vooruitstrevend dus. En dan had je natuurlijk ook nog de eerste vierwielaangedreven auto met zescilinder, ook een Spyker.
Door onze handelsgeest wisten we natuurijk precies waar we al het lekkers en de kwaliteitsproducten vandaan moesten halen, opdat we niet zelf het wiel opnieuw uit hoefden te vinden. Het was dan ook niet meer dan logisch dat Spyker motoren gebruikte uit Duitsland. En zo vind ik het nu ook heel terecht dat het nieuwe Spyker wederom Duitse motoren gebruikt en indien nodig net zo makkelijk overstapt op motoren van Amerikaanse makelij. Wie klein is moet slim zijn. We weten precies waar we de mosterd moeten halen, maar we weten net zo goed hoe en waar we onze aangepaste en doorontwikkelde mosterdproducten ook weer af moeten zetten. (Doorontwikkelde Lotus 7 + Audi techniek = Donkervoort)
Aardappels zijn van origine helemaal niet Nederlands, tulpen net zo min, maar de doorontwikkelde rassen weer wel.
Als handelsnatie waren we gewend om makkelijk over de hele wereld te zwerven. Dat doen we nu nog steeds, getuige de vele Hollanders die overal in het buitenland werkzaam zijn. We weten ons overal prima te redden, ongeacht in welk land, door ons aanpassingsvermogen. We kunnen onszelf aanpassen, maar ook producten en ideeën van anderen zijn welkome uitgangspunten voor aanpassing en innovatie.
Verder zijn de verschillen bijvoorbeeld erg goed zichtbaar in de meubelindustrie. Het verschil tussen het Franse Art Nouveau en het Duitse Jugendstil is subtiel zichtbaar. Als je op een antiekveiling rondloopt, pik je de Hollandse, Duitse en Franse meubelstukken er zo uit, ook al dateren ze uit ongeveer dezelfde periode. Waar ‘m dat in zit is vaak lastig onder woorden te brengen. Het zijn subtiele verschillen in stijl, maatvoering, materiaal en constructie.
Afijn, ik kan zo nog wel even doorgaan…
De woorden die bij mij opkomen wanneer ik denk aan de Nederlandse geschiedenis en de huidige ontwerpopleidingen zijn vooral: degelijkheid in constructie, aanpassen en innoveren.
Voel je vrij om het één en ander aan te vullen, te verbeteren en/of te nuanceren.
Bart zegt
http://www.autojunk.nl/pix/view/146161
Ik zou graag willen weten wat ik wel/niet goed gedaan heb zodat ik dit in volgende tekeningen kan verbeteren.
Frasker zegt
@ Zapp
Ik ben bezig, maar ik ben er telkens niet tevreden over…
Maar over het kenmerken kan ik me wel goed voorstellen, ik denk ook niet dat er echt mooie auto’s uitkomen, want typisch Nederlandse auto’s hebben geen emoties…
@ Michiel
heb je nog tips?:
lincoln zegt
@Michiel van den Brink .. hoe hard ik ook probeer .. ik kom niet echt veel verder dan Berlage .. ook veel gestolen stijl-elementen maar wel een sterk eigen gezicht (mede door de mee-ontworpen infra-structuur) ..
die combinatie van statig ,solide ,echte materialen en luchtige atmosfeer ..
daar moet iets mee te doen zijn ..
Michiel_vd_Brink zegt
Ook typisch Nederlands: “Een beetje van jezelf én een beetje van Maggi.” ;)
En de slogan van Philips: “Sense and Simplicity.”
De oude slogan van Philips “Let’s make things better” werd bij mijn studie al snel overgenomen en aangepast naar “Let’s make things nóg better!”
YK zegt
Deze was al eens eerder uitgeroepen door Rick dos tot beste impressie van Autoblog. http://www.autoblog.nl/archive/2007/12/14/citroen-designcontest#comment-979287
Was speciaal gemaakt voor onze Citrofiel… maar nu is-ie gerebadged tot een Neerlansche creatuur.
Het ontwerp wat menig schokte en dat ook nog steeds doet… het lijnenspel… de ophanging… de velgen… de airodynamica…
ZIE HIER:
“Het schepsel”
(Het ontwerp dat beschikbaar gesteld is om vanaf deze website beschouwd te worden, is het eigendom van YK. Het ontwerp wordt door copyrightwetten beschermd, en wordt alleen beschikbaar gesteld voor gebruik door u, overeenkomstig de volgende bepalingen en voorwaarden in het licentieovereenkomst. Alle gebruik, reproductie of herdistributie van dit ontwerp niet in overeenstemming met de licentieovereenkomst, is expliciet verboden bij de wet, en kan tot civiele en criminele straffen leiden.) :mrgreen:
:P :lol:
Frasker zegt
@ Michiel, het lukt me maar niet om iets typisch nederlands te maken… ik ga telkens over naar het italiaans omdat die complete nederlandse modellen geen emotie hebben (en dus ik ze niet mooi vindt) Zijn er punten waar je dan op kan letten?
Frasker zegt
Ik heb ff gekeken en ik denk dat ik ga proberen een eysink achtig iets te ontwerpen…
Die ronde luchtinlaat+de koplampen er tegenaan geven een soort Nederig effect… Ik denk dat dat is wat ik zoek…
Frasker zegt
En voor een andere inspiratiebron kun je de bekende Fokker Cityhopper gebruiken…
Nuchter, niet overdreven… Maar wel degelijk…
Frasker zegt
Eerste ontwerp is klaar… kga hem nog niet uploaden want ik ga er meer maken…
Het is een Buggy die iets weg heeft van Donkervoort… (en er is een 8c kont opgekomen)
Emile_Benz zegt
Tja NL is ’t land van de (hot)hatch en de break hè. Dus zal zomaar eens ’n op de Daffodil gebaseerde shooting break kunnen worden :wink:
Emile_Benz zegt
Of we gaan, onder ’t motto van milieu, deze kant uit:
http://i270.photobucket.com/albums/jj103/K9rex/Afb000.jpg
Zapp zegt
Zapp schrijft,
20 September 2008 om 8:36
Michiel, wat vind jij eigenlijk van mijn schetsen?
http://www.autojunk.nl/pix/view/146159
Emile_Benz zegt
@ Zapp: ziet er goed uit. De 2de zou je eigenlijk in 3D uit moeten werken. Van de zijkant gezien zou ’t ’n mooi model kunnen worden. Nu de rest nog.
Zapp zegt
@ Emile_Benz, Dankjewel, ik zal het wel proberen maar ik ben er niet goed in. ;)
vla zegt
Het eindproduct…? :P
dekster zegt
@vla
Stel je eens even het vooraanzicht van je auto voor, dat wordt toch niks?
vla zegt
@ dekster
Ik zal eens proberen!
Emile_Benz zegt
Het is voor lang geleden dat ik geschetst/getekend heb. De laatste keer is ’n jaar geleden (dat was de BMW Isetta, zie: http://www.autojunk.nl/pix/view/146198 )
Dit is het begin van mijn, op de daffodil gebaseerde, shooting break. Er moet nog ’t e.e.a. aan gebeuren/veranderd worden (o.a. wat betreft de aërodynamica en verhoudingen). Mja, heb niet zoveel tijd. Dus zie wel wanneer ik dat kan doen.
Hier de Daffodil Shooting Break:
Emile_Benz zegt
Sowieso moet de motorkap minder steil aflopen, anders lijkt ´t meer op ´n Porsche…
Emile_Benz zegt
De achterpartij zal wat langer moeten worden (verhoudingen), want nu is ’t meer ’n hothatch…of ik laat dat zo en dan is ’t gewoon ’n op de Daffodil gebaseerde Hothatch.
Bob zegt
Ik heb een schets van mij ook op Autojunkt gezet, check maar ff!
http://www.autojunk.nl/pix/view/146224
Emile_Benz zegt
Zo goed als klaar:
Frasker zegt
Kg vanaaf beginnen met m’n 2e design… eerst m’n schoolwerk af…
klaas vaak zegt
De Carver van Vandenbrink is ook niet echt doorsnee te noemen :P
Marco zegt
Jandepandaman:
Maar de Amerikanen hebben wel de Cobra gemaakt die de Europeanen het nakijken gaven.
Zoek de AC Ace eens op. ;) Die is toch echt Brits als je het mij vraagt.
JPM zegt
@ Jandepandaman
Hoe kun je Van Gogh nou niet typisch nederlands noemen? Hij heeft tientallen schilderijen gemaakt in Drenthe waar hij het nederlandse landschap beroemd heeft gemaakt. De aardappeleters al een van gehoord? Typisch beeld van nederlandse boeren in Drenthe in de 19e eeuw. Meer Nederlands kan het bijna niet.
Escher zegt
Vandaag heb ik m’n bijdrage geleverd, eigenlijk gewoon voor de fun, want ik weet wel dat ik niet zo fantastisch ben!
renaat zegt
moet je een nederlander zijn?
ik zou graag meedoen,
maar ik ben belg
Zapp zegt
@ Renaat, dat hoeft niet, volgens mij doen er al wat Belgen mee. ;)
Jandepandaman zegt
@JPM- Ja De Aardappeleters heeft hij in Nederland en Antwerpen gemaakt , samen met nog zo’n 230 stuks…Maar hoeveel werken heeft hij in Parijs (221), Arles (187), Saint-Remy (142) en Auvers sur Oise (75) gemaakt…? Totaal dus meer dan 525 schilderijen buiten Nederland gemaakt tegen 230 binnen Nederland en België. Dus als je puur naar zijn aantallen kijkt en daarbij zitten niet de minsten die heel goed opwegen tegen de Aardappeleters en je kijkt naar de ontwikkeling die hij in het buitenland doormaakte, dan blijft er van die Nederlandsheid van Van Gogh toch minder meer over.
Dus de vraag blijft staan- Wat is er zo tyisch Nederlands te noemen aan iemand als Michiel van den Brink of Van Gogh…?
cheetacars zegt
mijn beide uploads:
http://www.autojunk.nl/pix/view/146164
http://www.autojunk.nl/pix/view/146259
commentaar?
3MP zegt
http://www.autojunk.nl/pix/view/146298
Mijn super sedan van Spyker. Nederland moet mee met de opkomende sedan-hype!!!
vla zegt
Hier heb je je vooraanzicht!
Het ziet er mss niet hersenbrekend uit, maar dat was het wel!
Ps hij is nog steeds in de schetsfase, de proporties kunnen nog wat veranderen. ;)
cheetacars zegt
@ Vla strak, maar mss een subtiel luchthappertje op de motorkap?
vla zegt
@ cheetacars
Hmm… Dan begint hij wel erg veel op een GTO van Michiel te lijken, hoor! Test maar eens zelf, de ge-upte afbeelding is een BMP.
Emile_Benz zegt
@ Vla: Waar heb je die mee gemaakt? Welk programma?
vla zegt
@ Emile_Benz
MS Paint! :D
RA999 zegt
@de vlaeminck
Met Paint?? :shock:
Heb je er een Tablet bij of heb je ’t met je muis gedaan?
vla zegt
@ RA999
Jep, thanks! En eigenlijk is dit de definitieve versie van de voorkant;
En zonder tablet, my mouse’s my only tool. ;) :P
Btw dit vind ik nou een echte Bizzarrini, plat, breed, stunning en vloeiend van lijn. En de snelheid zou volgens mij best van een V10 met een behoorlijk grote hoek komen, mss die van de Carrera GT? En het interieur moet bij Spyker gedaan worden! Maar ik droom weer eens… :)
Ps naam: Bizzarrini Atlantique (kleurstelling lichtblauw-donkerblauw zoals in mijn schets).
Michiel_vd_Brink zegt
@ de vlaeminck: Dutch Design…. Waarom dan een Bizzarrini?
vla zegt
@ Michiel van den Brink
Omdat ik na lang nadenken maar 1 merk vond met de zeldzame schoonheid van klassieke Bugatti’s en de spitse lijn van een Ferrari: Bizzarrini. :) Wat vind je d’r van (wees eerlijk, zelfs al is het wat cru!)?
Michiel_vd_Brink zegt
Ik ben nog niet onder de indruk. Het rechter spatbord komt boven de onderkant van de A-stijl en de motorkap uit, terwijl het linker spatbord even hoog als de motorkap ligt. En ik zie helaas geen typische Bizzarrini-kenmerken (grille).
vla zegt
En daar moest eigenlijk ook nog Bugatti’s extravagantie bij.
Het origineel is trouwens de Bizzarrini 5300GT:
Not too far off, vind je niet?
RA999 zegt
@de vlaeminck
Zie? Michiel vind de naam ook vreemd gekozen :)
vla zegt
@ Michiel van den Brink
Oh neen, het is de bedoeling dat de motorkap een beetje ‘gebombeerd’ staat, zoals die van een 612, waar de spatborden er mooi bovenuit komen. En mijn inspiratiebron komt nog in een reactie die nog goedgekeurd moet worden. Over de schets: de motorkap is wat saai, heb jij enige tips om die op te fleuren?
vla zegt
@ RA999 & Michiel van den Brink
Hoe zouden jullie hem noemen?
Michiel_vd_Brink zegt
Jaja, ik ben erg kritisch. Als je een bepaald merk kiest als uitgangspunt, zorg er dan wel voor dat je goed weet waar dat merk voor staat en hoe je dat optisch kan verwerken.
Zomaar een leuk design maken en daar dan een naam van een geliefd merk op plakken is de omgekeerde wereld. Een Bizzarrini met een omgekeerde Vandenbrink-grille kan niet echt. Ook past mijns inziens een Spykerinterieur niet bij een puur racemerk als Bizzarrini. En om dan als laatste ook nog een typenaam a la Bugatti te gebruiken… Nee, dat kan echt niet.
vla zegt
@ Michiel van den Brink
Ik zal de naam dan maar achterwege laten… ;)
En je hebt gelijk: ik weet niet zo veel van Bizzarrini, maar het was het enige merk waar ik aan kon denken dat goed past bij de kenmerken. Dan maar een ‘back to the drawing board’ manoeuvre uithalen? Interieur: ik ben slecht in interieuren, maar rauwer en sportiever dan dat van Spyker kan het toch niet worden? En de naam Atlantique: kleurenstelling! Ik zou echt graag bij die naam blijven, dat is het enige dat er echt voor gegoten is! Ik heb het echt niet op een goedkope ripoff gemunt, ik weet beter! Vooral Bugatti, ik zou niet durven!
vla zegt
@ Michiel van den Brink
Laatste vraagje: losstaand van de naam: zit ik op de goeie weg met mijn design, of moet ik het over een andere boeg gooien?
RA999 zegt
@de vlaeminck
Are you kiddin’ me? Vlamobiel natuurlijk! :P
Zoals je leest ben ik niet zo goed met namen, maar ik denk dat bij een auto die Nederlandse invloeden zou moeten hebben geen legendarische Italiaanse naam past ;)
@ Michiel van den Brink
Even algemeen, wat vind je eigenlijk tot nu toe van de inzendingen? Springt er al wat uit in positieve zin?
vla zegt
@ Michiel van den Brink
Okee, nog 1 dingetje dan. ;) Die grille: echt niet? Dat was wel het laatste waarvoor ik argwaande! Want toen ik mijn ‘eureka’ moment gekregen had en daarna ff van mijn potlood en papier wegging om er een frisse visie op te hebben, dacht ik ‘dat lijkt toch wel heel erg veel op een GTO!’, dus heb ik de traanvorm achterwege gelaten en een lijn à la F430 getrokken, maar om toch nog een beetje de originele traanvorm-intenties te benadrukken, heb ik die dubbele lijn getrokken aan het achterwiel. Maar back to the grille: er is meer dan 1 auto met zo’n grille, er zijn een hoop Ferrari’s met dat soort grille! En wat zou ik anders moeten doen?
vla zegt
@ RA999
Of de Vlatmobile! :lol:
Michiel_vd_Brink zegt
Er zijn inderdaad een hoop Ferrari’s met zo’n brede grijns als grille. Waarom denk je dat ik hem voor de GTO gebruikt heb? Wanneer ik een ander merk als uitgangspunt zou nemen, zou ik ook een anders gevormde grille gebruiken, passend bij het betreffende merk. Pennock en de meeste andere coachbuilders bouwden hun koetswerken ook met de grille van het rollende chassis als uitgangspunt.
Ik zou terug gaan naar een blank vel papier en als eerste opschrijven voor welk merk je een ontwerp zou willen maken. Vervolgens schrijf je op waar het merk voor staat of stond en verzamel alle stijlkenmerken. Die informatie zal de input zijn voor je ontwerp.
RA999 zegt
@de vlaeminck
Die is nog beter! Doe die maar :P
vla zegt
@ Michiel van den Brink
Gelijk welk merk? :P Maar ik kan geen afscheid nemen van mijn ‘Atlantique’… (heb 2 dagen gepiekerd over de lijn in die XYZ-voorstelling!) Mag ik hem nog wat verder tekenen, zelfs al is het nu al zeker dat het niets wordt? En btw, zoals RA999 vroeg: je weet wss nu al welk vlees je in de kuip hebt. ;) Maar cheetacars doet het nog wel goed, en Jasper ook! Longjap heeft wel het talent (and then some!), maar hij komt de waarden niet echt na…
vla zegt
He, ik heb je GTO nog ff bekeken, en dat is idd een omgekeerde GTO-grille!!
RA999 zegt
Voor mij staat cheetacars nu op 1. Hoewel zijn auto misschien niet helemaal vernieuwend is, is ie wel erg mooi (vooral ’t zijaanzicht is erg geslaagd). En hij is een van de enige die de regels heeft nageleefd…
vla zegt
Hoewel ik meer een grijns wou, en een beetje ’n spitse neus, à la SLR.
Emile_Benz zegt
@ RA999: ik heb wel meer dingen gezien die aan de regels voldeden, niet alleen dat van hem.
Michiel_vd_Brink zegt
@ RA999: Ik ben nog niet onder de indruk van de vele schetserige plaatjes.
Ik heb er 1 of 2 gezien die het wel waard zijn om tot design van de maand verkozen te worden. Ik blijf echter wel kritisch en bij een eventueel gebrek aan goede designs kan ik besluiten geen enkel design te kiezen.
Emile_Benz zegt
@ Michiel: Is er nog ’n limiet aan de termijn, of gaat deze actie oneindig door?
RA999 zegt
@ Michiel van den Brink
Misschien wordt er aan de écht goede designs nog gewerkt. Zo verwacht ik veel van Longjap want ik vind z’n warmmakertje in ieder geval erg geslaagd…
@Emile_Benz
Dat is precies waarom ik ‘een van de enige’ zeg…
Emile_Benz zegt
@ RA999: ’t is toch ‘één van de weinigen’?
Frasker zegt
@ Michiel vd Brink
moet ie (om voor design vd maand kans te maken) voor een bepaalde tijd ingeleverd zijn? (eerder als de 31e)
Michiel_vd_Brink zegt
Je levert hem pas in als je helemaal klaar bent. Ik zie liever iets heel goeds dan een haastklus. Lukt het niet deze maand, dan kom je gewoon de volgende maand weer in aanmerking.
Frasker zegt
Ok, maar het lukt met niet helmaal om de buitenlandse designelementen eruit te laten… is een klein beetje oke? Zolang het maar niet overheerst?
RA999 zegt
@Emile_Benz
Doel je op het woord weinige (zonder n, het wordt niet zelfstandig gebruikt door mij) i.p.v. enige? In dat geval kan het allebei naar mijn weten.
Of doel je op het gebrek aan accents aigu? In dat geval is er ook niks mis want die accenten moeten er alleen op als die ‘een’ kan worden gelezen als een lidwoord of als je er nadruk op wilt leggen maar geen van twee was bij mij het geval…
Frasker zegt
@RA999
Het gaat om ontwerpkwaliteiten, niet tekenkwaliteiten
Die van longjap is gebaseerd op een citroën, =frans
RA999 zegt
@Frasker
Dat is precies waarom ik zeg dat ik nog veel van ‘m verwacht. Die Citroën was alleen z’n opwarmertje…
Emile_Benz zegt
@ RA999: ik doelde op weinige :wink: volgens mij kan enige n.l. niet. Maar ’t is iig duidelijk wat je bedoelt.
Ben nu de foto van mijn definitieve ontwerp aan ’t verplaatsen van camera naar PC en daarna uploaden op AutoJunk. Zodra hij daar op staat, plaats ik hem ook hier.
WAARSCHUWING: er is ’t e.e.a. veranderd. :wink:
Emile_Benz zegt
Nou voordat hij eindelijk op AJ staat, duurt ’n eeuwigheid, dus ik pak ‘m maar uit m’n eigen album.
’n eventuele autojunk-link zal ik t.z.t. ook hier posten.
Emile_Benz zegt
Zoals jullie kunnen zien is dit wel ’n shooting break. De andere versie (de hothatch) zal ik tzt ook wel verder uitwerken, maar dat zal wel ’n tijdje duren. (hoezo uitbreiding modellengamma LOL :lol: )
Inspiratie:
Front: DAF 600 (en onbedoeld Mercedes en Porsche :roll: )
Achterste helft: Caravan, want NL = sleurhuttenland
Velgen: Fietsvelgen, uiteraard hier meer spaken ivm met de grotere krachten die op ’n autovelg komen te staan.
Als er vragen/opmerkingen zijn, hoor ik ’t wel. :wink:
Emile_Benz zegt
Tevens heb ik zoals te zien de achterspoiler weggelaten.
Emile_Benz zegt
AutoJunk-link: http://www.autojunk.nl/pix/view/146361
Emile_Benz zegt
achterspoiler = dakspoiler :roll:
Escher zegt
Kan iemand me zeggen waarom mijn bijdrage verwijderd is op autojunk? Is er een bepaalde tijdspanne waarin ze blijven staan of zo?
Emile_Benz zegt
@ michiel: ik zou wel wat kritiek (opbouwend, onderbouwd etc) willen horen op mijn bijdragen…
Joost zegt
@Emile Benz anders denk je eerst na voordat je een post maakt, ipv 6x achter elkaar te posten…
Emile_Benz zegt
@ joost: … Als je ff naar de tijden kijkt, lopen die afgezien van de eerste twee, nogal uiteen.
Wolharigbadeendje zegt
AutoJunk-link: http://www.autojunk.nl/pix/view/146366
cheetacars zegt
@ Wolharigbadeendje
uitleg waarom hij nederlands is?
Wolharigbadeendje zegt
@ cheeracars
hij is gemaakt door een Nederlander en dat is ’t enige.
maar ik maak nogwel een nieuwe op basis van een klomp :P
vla zegt
@ Michiel van den Brink (in de hoop dat je ons nog niet opgegeven hebt ;) )
Ik ben eruit! Ik zou graag een Maserati maken, de geschiedenis van het merk leert me dat de designkenmerken vlug neigen te veranderen (vooral met de GranTurismo van tegenwoordig) en dus zou ik het volgende willen doen; een lage, brede, lange 2 zits (of 2+2) coupé maken met als stijlkenmerken van Maserati de typische grille, de drietand op de C-stijl, de kleurencombinatie blauw-wit (Birdcage, MC12) en een subtiel golvende lijn. De Nederlandse (daar gaat mijn patriottisme…) stijlkenmerken sluiten daar naadloos op aan: een simpel, sober design met goed af te tekenen lijnen. Is dat okee? Dan kan ik niet wachten om achter mijn tekenpapier te zitten! :D
vla zegt
Oh en de naam zou ik graag ivm de zee houden: Nettuno, Atlantico, Mediterraneo, Atlante. :)
vla zegt
@ mezelf
Potverdriedubbeldorie! Verkeerd gelezen! Dus mijn auto moet wat flamboyanter… Dan maar garneren met enkele zijsleufjes, een aparte spiegel, aparte koplampen en hier en daar waar het kan, nog wat speciaals… (hoewel dat niet voor me weggelegd is, mijn favoriete auto is dan ook de DB9 :) ) (voor een simpel design: was mijn vorige dan goed geslaagd? Want ik mikte daarmee op simpele pure lijnen)
rijzerlo zegt
Zo, die van mij staat er ook tussen http://www.autojunk.nl/pix/view/146387
is nu nog schetsje, maar ben al bezig met het uitwerken in 3d programma, om het geheel even mooi af te maken;)
Rutger zegt
Ik heb er ook maar ff eentje gemaakt, maar niet echt een succes ofzo :P
http://www.autojunk.nl/pix/view/146334
Emile_Benz zegt
Ik ben nu bezig met nog ’n ontwerp op AutoJunk te zetten. Dit ontwerp is is een sportwagen pur sang. Bij dit ontwerp heb ik ook ’n aantal daf-elementen gebruikt. Verder heb ik me laten inspireren door tulpen en klompen. En de velgen zijn 4-spaaks. Dit in de vorm van een raam van ’n villa hier in de buurt. De voorruit loopt door halverwege in het dak (met het oog op het wachten bij stoplichten…).
Van ’t weekend ga ik, als ik tijd heb, verder aan de Hothatch (http://www.autojunk.nl/pix/view/146240). Hierbij zullen er een aantal kleine wijzigingen in de grill plaatsvinden en zullen de velgen ingetekend worden. De Hothatch zal iets sportiever gelijnd worden dan nu het geval is.
Deze had ik namelijk laten liggen in m’n “2de huis” :roll: :lol:
Zodra mijn schets op AutoJunk is goedgekeurd, zal ik hier de link toevoegen.
Emile_Benz zegt
* – 1x is, en de link van de Hothatch is: http://www.autojunk.nl/pix/view/146240
Emile_Benz zegt
Hier de link naar mijn sportwagen-ontwerp:
http://www.autojunk.nl/pix/view/146439
kowalsk zegt
Ik heb gisteravond een schets ge-upload, heeft alleen niets met Dutch Design te maken. Toch graag jullie mening :P
http://www.autojunk.nl/pix/view/146447
Wolharigbadeendje zegt
‘k heb eff een nieuwe gemaakt die iets Nederlandser is ;) http://www.autojunk.nl/pix/view/146451
Frasker zegt
Kga nog een auto maken… het zijaanzicht is goed gelukt… maar daaraan denk je dat het een normale auto is… ipv een half buggy wat het eigenlijk is…
kvind de auto via het zijaanzicht mooier dan de half buggy dus moet ik die nog uitwerken//
Omar Pasha zegt
Dit is mijn Dutch Design:
http://www.autojunk.nl/pix/view/146586
Ik hoop dat jullie het wat vinden
lincoln zegt
@Omar Pasha .. daar passen toch geen mensen in man .. en het motorblok kan je ook al niet kwijt .. je logo is dan wel weer briljant ..
Tom# zegt
TJeezus wat duurt het lang voordat de afbeelding eindelijk op Autojunk staat :O
Zodra hij erop staat laat ik het weten!
Tom# zegt
Jaa hij staat erop! Zoals er staat.., weinig Nederlands. Heb er nu eigenlijk alweer spijt van dat er Spyker bijgetekend heb…
Michiel vd Brink: Wil jij hier eens kritisch naar kijken? Ik wil na mijn vwo serieus iets in de ontwerp richting doen.., en dan het liefst natuurlijk iets met auto’s!!!!
Bij voorbaad dank!!
http://www.autojunk.nl/pix/view/146665
PloegR zegt
http://www.autojunk.nl/pix/view/146671
Dit project had ik nog liggen. Niet special met het thema in het achterhoofd ontworpen, maar is het resultaat wel Dutch Design.
Het is ontworpen als een alternatief voor supercars. Hoewel de prestaties minder zijn, zullen de thrills net zo of zelfs beter zijn.
Een efficiente verhouding tussen spanning en prestaties, dat kan alleen een Nederlander bedenken die voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Tom#: Ik heb even gekeken en heb slechts 1 ding te zeggen:
DOEN!!
kowalsk zegt
@ Michiel van den Brink:
Ik zou graag je mening lezen!
http://www.autojunk.nl/pix/view/146447
http://www.autojunk.nl/pix/view/146454
Tom# zegt
@ Michiel van den Brink:
Ok ok duidelijk :)
Heb je misschien nog een paar woorden extra op het gebied van kritiek :P?
Hoor ik graag!
cheetacars zegt
@ Michiel als je toch bezig bent? :P
http://www.autojunk.nl/pix/view/146164
http://www.autojunk.nl/pix/view/146259
http://www.autojunk.nl/pix/view/146664
Frasker zegt
Oke, die van mij gaat er as zondag op…
cheetacars zegt
@ MichielvandenBrink ok de maand is voorbij… of doe je het pas na een hele maand?
Michiel_vd_Brink zegt
Een hele maand. 4 weken dus.
Frasker zegt
ohw, dan wacht ik nog even…
cheetacars zegt
@ Michiel dan wachten we nog even…
Michiel_vd_Brink zegt
Ik kies niet steeds een ontwerp uit de inzendingen van de afgelopen maand, maar maak iedere vier weken een keuze uit alle inzendingen. Het maakt dus niet uit wanneer je je inzending doet.
Maar…. ik houd de lat wel hoog en dan kan het voorkomen dat ik soms geen enkel design kies.
Doe dus zoveel mogelijk je best, maak je niet druk om de termijn en besteed veel aandacht aan (online) zelfstudie en oefening. Ik heb niet voldoende tijd om iedereen feedback en tips te geven, dus probeer elkaar zoveel mogelijk te helpen en van elkaar te leren.
cheetacars zegt
@ Michiel maar komt er dan gewoon weer een nieuwe upload van jou of moeten we deze pagina goed in de gaten houden?
Michiel_vd_Brink zegt
Het gekozen design zal de aandacht krijgen die het verdient. Dat kan uiteraard in de vorm van een nieuwe post, maar ook als onderdeel van m’n column.
vla zegt
De eerste schetsen van m’n Maserati, hope you like it…
cheetacars zegt
@ Vla bij die zijkant zou ik de `heup`lijn iets meer met het hiel mee laten lopen, maar de voorkant en bovenkant zijn strak!
cheetacars zegt
trouwens, mag ik hier ook een andere zijkant bij tekenen op basis van die van jou, mijn handen beginnen al te jeuken :P
vla zegt
@ cheetacars
Tuurlijk! Maar het design blijft wel van mij he, jij kleine plagiaatpleger jij! ;)
cheetacars zegt
@ vla
of course, maar ik zie een paar dingetjes die ik iets anders wil proberen. je gaat trouwens een heel stuk vooruit elke keer
cheetacars zegt
zou jij hem trouwens voor mij op imageshack kunnen zetten als ik hem jou stuur?
vla zegt
Hoe bedoel je?
cheetacars zegt
ik zou zo geen andere manier weten om ze als alfbeeldingen hier te krijgen zoals die van jou en ik heb geen account op imageshack en ik zou niet weten hoe dat moet :P
vla zegt
Op imageshack moet je gewoon je afbeelding uploaden, geen account is nodig. ;)
cheetacars zegt
scheelt weer :P
Sjoerd zegt
Mijn tekening staat er eindelijk ook op!
Een klomp is het geworden, Hollandser kan niet denk ik.
Michiel ik zou het ook leuk vinden als u even een kijkje neemt
en een reactie plaatst!
Andere reacties zijn natuurlijk ook van harte welkom
alvast bedank!!!
http://www.autojunk.nl/pix/view/147165
cheetacars zegt
@ vla sorry dat het zolang duurde, maar hier is hij:
ik ben nog niet helemaal tevreden en hij is er ook iets anders uitgekomen dan ik wou
cheetacars zegt
linkje voor de grote afbeelding:
http://img148.imageshack.us/img148/41/00113tp1.jpg
hij is iets smaller geworden hier
vla zegt
:shock: Wow. Maar enig nadeel: in het echt zal hij wanstaltig ogen, en je voorwielen kunnen niet bewegen in hun kas! Die achterlichten zijn dan wel weer heel erg gelikt, ik had ook mijn oog op boemerang achterlichten.
Hoe heb je geleerd zo mooi en met contrast te tekenen?
cheetacars zegt
goed idee de boemerang achterlichten geen eens aan gedacht. bedankt voor het compliment, resultaat van 4 jaar tekenen en gewoon kijken naar echte afbeeldingen en natuurlijk de moet erin houden
cheetacars zegt
moet moet natuurlijk moed zijn ;)
vla zegt
@ Michiel van den Brink
Als je even de tijd hebt, zou je ff een woordje willen plaatsen over mijn/onze (cheetacars en ik) creatie? Hoeft niet lang te zijn, het hoeft niet eens doelgericht te zijn. Gewoon om te weten dat je hem ff bekeken hebt. ;)
cheetacars zegt
@ vla alle eer is voor jou, trouwens je toch wel die afbeelding op de link bekeken hè? vast voor verder kijkers:
http://img148.imageshack.us/img148/41/00113tp1.jpg
Op Autoblog is hij wat misvormd :P
vla zegt
@ cheetacars
Jep, die bekeek ik meer dan die ‘misvormde’.
Ps jij maakt hem wel af!
Pps kan je velgen tekenen? :P Kan ik niet, maar ik zou iets origineels doen met een drietand… (hoewel de velgen van Maserati van tegenwoordig zeker niet mis zouden staan)
cheetacars zegt
@ vla ik kan altijd proberen wat origineels te maken… ik zal eerst kijken of ik voorbeeldjes kan maken en dan onder het origineel tekenen
cheetacars zegt
@ vla kies maar,
ik vind de linker het mooiste, maar dan in 6 of 7 spaaks. van de rechter zijn de linker en rechter het beste. als het nodig is kan ik mss er nog paar maken.
Ps: linkje: http://img101.imageshack.us/my.php?image=naamloos3dl6.jpg
cheetacars zegt
en dan pakt hij hem niet :( maar we hebben altijd de link nog :)
vla zegt
Hmm… Ik zal ook eens wat proberen… ;) Je velgen vallen mee, maar ik zou toch voor de originele Maserati velgen gaan (nu nog).
cheetacars zegt
goed ga ik ook weer naar de tekentafel
Tijmen zegt
Mijn design staat ook op Autojunk nu.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden, aangezien ik er toch wel een tijdje mee bezig ben geweest. Als de reacties positief zijn, kom ik misschien nog met een definitieve versie, want dit is nog een schets.
Linkje:
http://www.autojunk.nl/pix/view/147334
kowalsk zegt
Ik heb mijn ontwerp zojuist gepost:
http://www.autojunk.nl/pix/view/147535
De schetsen zijn niet van de beste kwaliteit maar probeer daar doorheen te kijken.
Comments zijn welkom!
Michiel_vd_Brink zegt
@ Iedereen: Over een week wil ik weer een aantal designs bespreken. Er zijn de afgelopen weken echter nog niet zo veel nieuwe inzendingen op Autojunk bijgekomen… Laat deze week nog snel zien wat jullie kunnen en wie weet vind je je eigen design terug in het artikel!
Mochten er niet genoeg nieuwe inzendingen van kwaliteit zijn, dan schuift de nieuwe review vier weken door.
vla zegt
@ Michiel van den Brink
Bedoel je deze week of de volgende als laatste?
Michiel_vd_Brink zegt
Vandaag over een week. Donderdagavond/nacht schrijf ik de columnen dan staat het er vrijdagochtend op.
Sjoerd zegt
Hallo mensen,
aangezien mijn vorige design iets te creatief was is er een nieuwe.
Ik heb de voorkant van een Daf Siluro gebruikt. Kijk maar of deze beter is.
http://www.autojunk.nl/pix/view/148485
Een reactie is altijd welkom!
Frasker zegt
Ohw… michiel… zou je kunnen wachten tot na het weekend?
Michiel_vd_Brink zegt
@ Frasker & iedereen: Dat wordt dan op z’n vroegst volgende week. Er zijn nu nog niet genoeg nieuwe inzendingen om te verwerken in een review.
Frasker zegt
oke, dan hebk tijd… kben namelijk nu veel huiswerk
Frasker zegt
kben = ik heb
vla zegt
Een teasertje, voorproefje, vroeg schetsje van een GT met Pennock schoonheid en een sportief tintje, niet alleen door de scherpe achterkant, maar ook door de (als hij in productie zou komen (dromen…)) onderkant die volledig vlak is en waar een kleine diffusor zit (net uit het zicht). Wat onder de motorkap zou moeten, daar ben ik echter nog niet uit.
w0o0dy zegt
@Vla: Lightning V8 lijkt me een goede keuze, maar de TVR straight 6 zou een interessante motor kunnen zijn voor zoiets.
vla zegt
@ w0o0dy
Ik dacht ook aan een lijnmotor, helaas zijn V-blokken met zo’n kleine blokhoek praktisch nutteloos… Maar jij weet wat hier klassiek correct gezien in moet, ik denk een 8 in lijn?
w0o0dy zegt
@Vla: een 8 in lijn wordt door eigenlijk niemand meer gemaakt. Misschien wel een klassiek correcte keuze, maar ik zou dan toch voor een haalbare optie kiezen. Een v8 heeft voordelen ivm een lage neus als de blokhoek wat groter is en kan iets verder naar achter in het chassis worden geplaatst. Een lijn motor is vrij lang en vaak ook redelijk hoog en daardoor is zo’n motor moeilijker in te passen. Een boxer v8 of een v8 met een grote blokhoek zou ook interessant kunnen zijn….
vla zegt
@ w0o0dy
Geniaal! Maar daarom vroeg ik het ook aan jou! ;) Maar van een boxer krijg je nooit een zware noot, en dat is wat deze auto volgens mij nodig heeft (uitlaat modding is het laatste waar ik aan denk!). Voor het sportieve gevoel moet de motor idd zowieso naar achter, en ik zou nog het liefst een compressor erop hebben, maar dan zouden de mannetjes van Mercedes en McLaren achter me aan zitten. :P
vla zegt
Of 2 VR6’jes achter elkaar? Dan heb je mooi een V12, hoewel die behoorlijk lang zou zijn – maar zo’n zware en oud aerodynamische wagen kan de kracht wel goed gebruiken…
w0o0dy zegt
de Vr6 staat toch overdwars? Maar dan is een w12 van twee vr6’jes met één gezamelijke krukas wel een leuke….. Wel wat hoog, maar vrij ver achterin de auto voor een v12.
cheetacars zegt
eerste reactie na zo’n 5 maand weer :P hier weer een poging vla:
http://img10.imageshack.us/img10/2125/00122z.jpg
Gebasseerd op een combinatie van de Merak en wat invloeden van de Tipo 151/3 en natuurlijk de Maservlati. Sportieve front-engines 2 seater met natuurlijk de boemerang achterlichten :) Hope you like it…
cheetacars zegt
het is hem toch niet, vooraan net achter de voorspatbord loopt het net wat te hoog :| en wat meer minderheden…
vla zegt
Lol @ Maservlati! :P Ziet er best goed uit, maar ik ben eerder fan van een delicaat gelijnde, slanke coupé met the right stuff (zoals je opnoemt, 2 zit, motor voorin, bak en aandrijving achter). Dit lijkt me eerder een schets voor een middenmotor, wat natuurlijk ook niet te versmaden is. ;)
Ik zal mss ook nog eens een poging doen om mijn visie te geven, en gelijk ook eens doordoen aan die andere GT… Maar een middenmotor is eigenlijk ook best cool… :) Daar denken meeste mensen niet aan, maar het rijdt wel enorm lekker! :P
Straks hebben we hier een hele generatie Masers gemaakt zeg! ;) :P
vla zegt
En wat zijn eigenlijk de invloeden van de Tipo 151/3?
cheetacars zegt
De daklijn en de achterkant, die van de tipo 151/3 lopen net wat rechter, maar die heeft het idee gegeven voor de daklijn en de achterkant. Ik ga wel een paar generaties verder terug, meer richting de Tipo. Het zal dan wat smoother worden en anders proppen we in deze schets gewoon 2 motoren, 1 voorin en 1 achterin :P
cheetacars zegt
’t zal helaas neit zo snel meer gaan, omdat ik met een miniatuur bootje bezig ben en dan een oude Bentley aan de beurt is (iig een (zelfbedacht)frame), maar ik zal nog wel wat tijd vinden :)
cheetacars zegt
Een Bentley of andere klassieker, eerst zien waar ik het meeste goede info van kan krijgen…
vla zegt
Cool, miniatuurbootjes! :P Daar hoor ik niet elke dag van! :D
Doe je ding, neem je tijd, ik zie het wel. :)
1 motor voor, 1 achter, lijkt me duivels verkeerd en daarom heerlijk! ;)
cheetacars zegt
snel nog een ontwerpje droppen, ik heb ergens in een hoekje tijd kunnen vinden:
mijn persoonlijke favoriet op het moment, een mooie (vrij) lange neus met een dikke V8 of V12. ”Het grappige” is dat het idee voor haar komt door een foto van een Bizarrini :P Hope you like it :)
cheetacars zegt
linkje vergeten: http://img524.imageshack.us/img524/6812/00123.jpg
vla zegt
Wauw… Je begint echt wel ergens te geraken met dit design… :o Vooral die sexy snoet! :D Prachtig!
cheetacars zegt
thnks, nu alleen nog een idee voor de velgen hebben… en trouwens als je ideeën of opmerkingen hebt just call it :)
cheetacars zegt
m’n bootje btw nog :mrgreen:
en dit is het stijl frames dat ik sinds niet zo lang maak, je moet toch wat hè
de linker is gebasseerd op m’n Dutch Design ontwerp (lekker ontopic :P )
Maar weer een beetje ontopic: voor de velgen zat ik te denken aan spaak velgen, 8 of 10 dubbele
vla zegt
Holy hell da’s professioneel!! Hoe doe je dat?!
En welke is dat ander chassis (voor je boot wss). En echt wel respect dat je zelf miniatuurtjes kan maken, ik ben groen van jaloezie! Ik raak nooit verder dan restaureren. De velgen… Ik vind tegenwoordig nog steeds de Maserati velgen het mooist voor eronder… BBS’jes zijn natuurlijk ook altijd lekker. :P
BmwMPower zegt
Leuk dat er nog steeds verder wordt gepraat over deze contest.
Cheeta, ik neem aan dat je een schaalmodel neemt waar je de velgen dan vanaf haalt?
cheetacars zegt
@ vla thnks. Ge neemt een paar ijzeren staven van een millimeter of 3 en buigt ze in vorm, eerst een beetje een idee uitwerken natuurlijk. Dat andere chassis is ook van een auto, maar verder dan dit komen de chassis wss niet. :)
@ BmwMPower vla en ik hebben al een heel nieuwe Maserati range bedacht :P De velgen waar ik over praatte zijn van het Maserati ontwerp hier een stukje boven, deze frames zullen wss niet verder komen dan deze frames :)
cheetacars zegt
@ vla thnks, ge neemt een paar ijzeren staven, een tang, soldeerspullen en een ontwerp en ge gaat aan het buigen en solderen :P De rechter is ook een autoframe (Targa). De frames zullen wss niet verder komen dan frames. Wat de boot betreft maak ik ook een frame en bekleed dat met blik van blikjes. Wat de velgen betreft, ik ben bang dat de Maserati velgen het klassieke eruit halen, ik ga zelf voor de BBS’jes á la Maserati-achtige stijl :)
@ BmwMPower Vla en ik hebben al een heel nieuwe Maserati range gemaakt :P De velgen waar ik over praatte zijn voor de Maserati tekening hier een stuk je boven bedoeld, de frames zullen wss niet verder komen dan frames :)
cheetacars zegt
ik dacht al dat er wat fout ging :P
vla zegt
@ cheetacars
Wow! Handige Harry ben jij zeg! Hier thuis hebben we alle voorzieningen, maar zoiets zou ik niet kunnen maken denk ik… Ik zou niet weten waar te beginnen…
Velgen; ik zou het echt voor mij moeten zien, want de Maseratievelgen halen er mss het klassieke uit, maar ze zijn wat dynamischer, hoewel BBS’s CH velgen (klik op ‘road wheels’ en dan het eerste setje velgen genaamd ‘CH’) inderdaad ook iets hebben…
cheetacars zegt
het chassis is een goed begin :) Die zien er goed! Al zouden, bij nader inzien, de Maserati GTS velgen denk ik ook wel staan of deze GT velgen (als ze iets aangepast worden)
Hoe doe dat ook al weer een link in een woor, zoals die CH velgen bij jou? :|