Jarenlang is het Britse luxemerk Daimler een ondergeschoven kindje geweest. Hun auto’s waren niet veel meer dan Jaguars met wat extra opties, eigenlijk alleen te herkennen aan de geribbelde chroomstripjes op de grille en kofferbak. Jaguars nieuwe eigenaar, Tata, zou het merk weer op de kaart willen zetten.
Eindbaas Ratan Tata heeft gezegd dat hij overweegt om van Daimler, dat stamt uit 1896, een serieuze Rolls-Royce-concurrent te maken. En dat doe je natuurlijk niet door een beetje Jags op te dirken. De markt voor de ultraluxe auto’s zou vooral liggen in het Midden-Oosten, Azië en Rusland. En bij de Britse Royal Family, die al sinds jaar en dag gebruik maakt van Daimlers. De enige optie die zij op het moment hebben is de Daimler Super Eight, die in Nederland voor €165.690 in de prijslijst staat.
Jaguar doet de laatste tijd goede zaken, met verkopen die vooral dankzij de XF 31% hoger liggen dan vorig jaar. Het voorheen kerngezonde merk Land Rover doet het een stuk minder: ze verkochten 40% minder auto’s in de VS en 36% minder in Europa. Tata denkt erover om Land Rover te herpositioneren naar de hogere markt (boven de £100.000), zij aan zij met Daimler. (via timesonline)
wg zegt
goed nieuws. werd tijd dat daimler net als bentley een eigen koers gaat varen.
hans zegt
Ze zouden dan toch beter modellen nemen die niet in het Jag gamma te vinden zijn. Dan zou je tenminste weten dat het een Daimler is.
RenJie zegt
hmmz Land Rover naar een hogere markt positioneren.. lijkt me nou bepaald geen goed idee; wat voor SUV wil je dan gaan bouwen? Nou, eentje met een V12 of een opgefokte V8.. zal de wereld niet verbeteren.
Ben zegt
Nóg meer geld voor een Land Rover.. !? Onnodig, dat laat de verkopen alleen maar nog verder terug gaan!
Daimler verbeteren daarintoe kan wel naar mijn idee. De Super Eight is inderdaad eigenlijk niets meer dan een opgefleurde Jaguar.
G. de Groot zegt
Het enige wat ze hoeven te veranderen is de voorbumper, lieve hemel wat een lelijk ding. Er was absoluut niks mis met de oude voorbumper en toch is deze verandering over de bureau’s van minstens 2 mensen heengegaan die dit goedgekeurd hebben. Schan-da-lig.
Tombnolz zegt
Tsja, zulke wagens kunnen een boel centen opbrengen, maar ik denk dat je je er serieus aan kan mispakken. Ik heb geen zicht op de cijfers van Maybach, maar ik heb zo’n vermoeden dat ze er zich aan vergaloppeerd hebben…
Maar er moet wel nog ruimte zijn voor een Phantom-concurrent, want zeker de hele rijken rijden graag met iets unieks en momenteel is er maar een zeer beperkt aanbod. Als ze’m nu eens even luxe maken maar ook nog eens oogverblindend mooi? Dat kan toch alleen maar aanslaan?
Ik schrik wel van het Land Rover-nieuws. Ik zie niets anders dan RR Sports en Freelanders! Ben niet zo’n SUV-gek, maar het zijn toch fraaie modellen… ’t Zal wel weer aan het brandstofverbruik liggen, dus het wordt eens tijd dat daar écht iets aan gedaan wordt. Een 2.5 biturbo bvb…
Dick zegt
@hans: Jij had vroeger zeker geen cijfer op je rapport voor begrijpend lezen?
Bij de introductie van de huidige XJ, heeft de aanvankelijke afschaffing van Daimler Jaguar in NL veel klanten gekost, welke met name hun toevlucht zochten in gepimpte taxi’s. Er werd er bij de RAC o.a. een SV8 niet afgenomen wegens het ontbreken van een gescheiden achterbank, welke een Daimler SV8 wel had.
peter zegt
please zeg me dat dat een photoshopje is ? die voorbumper ziet er een goedkoop jhonnybumpertje uit. En die XF luchtuitlaat past ook absoluut niet.
Tombnolz zegt
@ peter
Sorry, geen shopje! Toch een mooie slee in dat kleur?!
Fout zegt
@Peter
Dis is geen photoshop… Dit is de huidige Daimler
Mooie plannen hebben die mannen van Tata, eerst, de F-type oppoetsen en op de markt brengen nu dit!
Al vrees ik dat ze hun vingers hieraan zullen verbranden, maar goed dan hebben wij het tenminste toch gehad
Fout zegt
@Tombnolz
Ben ik gewoon veel tragen blijkbaar…
Vind die voorbumper er toch sowieso echt niet uitzien voor een klassebak als een XJ
Fout zegt
correctie * trager *
Tombnolz zegt
@ Fout
Wat bedoel je met ik ben gewoon veel trager blijkbaar?
Scuderia zegt
Waarom niet hé, hoe meer concurrentie hoe meer vreugde?
Fout zegt
@Tombnolz
Met typen… aangezien je mij voor was
opa plas piemel zegt
m”n engelse buurman hier op de camping had erover dat tata …sunbeam ook over gaat nemen….hij rijd zelf trouwens een vauxhall viva,…goeie gast,straks weer naar de kantine met hem en dan doorzuipen en drammen tot we er met een tevreden gevoel uitgeflikkerd worden.
Zoef zegt
Jaguars opdirken niet genoeg om RR uit te dagen?
Nou als je opdirkvanbraekelen bedoelt, wie weet gebeurt er dan zomaar voor je neus een half wonder…
lincoln zegt
spannende uitdaging .. ben heel benieuwd wat daar uit voort komt ..
ben er van overtuigd dat het iets spectaculairs wordt ..
vla zegt
Tata, zou het merk weer op de kaart willen zetten.
Heeft Daimler wel ooit op de kaart van het niveau van RR gestaan?
dekster zegt
@vlaeminck
Soms kwamen ze dicht, soms dan weer niet…
dekster zegt
Eigenlijk lijkt die auto die ik poste wel een beetje op Winehouse.
(Die nu opgenomen is http://www.hln.be/hln/nl/944/Celebrities/article/detail/362362/2008/07/29/Amy-Winehouse-opgenomen-op-spoedafdeling.dhtml )
de sjonnies zegt
Daimler was, voor de overname door Jaguar, bij uitstek het merk voor de echte rijken in de UK, Jaguar was veel meer een merk voor de snelle zakenman.
Jags waren voorzien van een straight six en Daimlers van een V8.
Omdat Jaguar nou nooit echt goed bij kas heeft gezeten zijn Daimlers slachtoffer geworden van badge engineering, in details verschilden Daimlers slechts van Jags maar onderhuids waren beiden gelijk.
De Daimler DS 420 was de enige Daimler (eigenlijk was de basis de Jag 420 -als ik me niet vergis- ) die niet als Jaguar werd verkocht.
Tinos zegt
Daimler… kan iemand me het uitleggen. De naam Daimler hoort eigenlijk bij Mercedes. Het is Daimler Benz, nietwaar? Maar de auto’s die Daimler heten zijn omgebadgete Jaguars. En Jaguar was van Ford, en nu van Tata. Maar wat heeft Mercedes er dan nog mee te maken?
Hubert zegt
@ Tinos,
Check wikipedia maar ff :
Het is geen onderdeel van het ‘Daimler Benz’ consortium. Daimler werd in 1893 opgericht door Fredrick Simms. enz…..
Tombnolz zegt
@ Fout: nu snap ik het, idd, ik ben dan ook een snelle gast
@ dekster: ik zie de overeenkomsten!
floryn zegt
@ Dekster
ik zie het idd ja een erg verdrietig mondje.
Verder denk ik dat Tata moet oppassen om Daimler van niks de X te willen maken. Laten ze eerst nog eens een goede daimler maken op basis vna een XJ die net was meer sophisticated is en net meer onderscheidend is.
Ook Land Rover zouden ze niet al te duur moeten maken. Ik hoop dat ze iig niet aan de defender gaan kloten. Bovendien denk ik dat de Range Rover al behoorlijk luxurious is.
floryn zegt
of ben ik nu heel conservatief en is dat nou het probleem waardoor jaguar bijna niet meer bestond?
Tombnolz zegt
@ floryn
Het is sowieso bijna over met de Defender omdat die binnenkort echt geschrapt zal moeten worden owv het ontbreken van crashveiligheid. En blijkbaar zien ze ’t niet zitten om helemaal opnieuw te beginnen met gelijkaardige looks.
Tinos zegt
@ Tomnolz: ik ken de geschiedenis, maar vind het eigenlijk best een rare situatie. Alsof VW wel Seats, Skoda’s en Audi’s maakt, maar Renault een Laguna omlabelt tot VW…. is toch krom of niet?