Van alle bodystyles vond ik de klassieke 911 Targa altijd het mooist, hoewel ik voor het gemak dan de 911 Speedster maar even vergeet. Helaas bouwt Porsche geen “echte” Targa meer.
Bij een Targa dak behoren één of meer dakpanelen verwijderbaar te zijn. De achterruit blijft daarbij staan. Voordeel van deze constructie is dat je wel de frisse wind van een cabrio hebt, maar toch meer veiligheid dan bij een volledig opklapbaar dak. De huidige generatie Porsche 911 Targa (997) zou eigenlijk die naam niet mogen dragen, want de auto is in feite uitgerust met een heel groot glazen schuifdak. Dat kan erg mooi zijn (bijvoorbeeld in parelmoerwit), maar een echte Targa is toch iets fraaier.
Gelukkig kan de firma Velotech nu weer een echt Targa dak leveren: als basis dient een 911 Cabrio die een soort hardtop krijgt. Van die hardtop is dan weer het dakpaneel te verwijderen. Redelijk omslachtig en prijzig, want bovenop de kosten van een 911 Cabrio dient ook nog een $ 10.000 aan Velotech te worden betaald. (bron: detnews.com)
Papa zegt
Deze is wel erg leuk hoor! kon wel eens een succes worden…. retro is hot!
RX-7 Owner zegt
lijkt op mn RX-7
jasper zegt
de carera gt is volgens mij ook n targa of niet?
Arnoud zegt
@ RX-7 Owner:
Nee hoor, jou RX-7 lijkt op een 911 Targa.
JPM zegt
Wat gaaf! Waarom doet Porsche dit eigenlijk niet meer?
Neo Veloci zegt
O mijn God wat lelijk! Zelfs de klep van de cabrio zit nog onder die hardtop! Die er trouwens uitziet alsof ze ‘m van een 962 hebben geript. Nee dank u. Doe dan gewoon een cabrio.
victor zegt
eindelijk weer een echte targa??? huh
dit is gewoon een getunede cabrio!
Thomaz zegt
Tsja, vind het er ook totaal niet uitzien. Targa gedeelte ziet er zeer ouderwets uit in vergelijking tot de verder moderne koets van de 997.
RenJie zegt
ik prefereer toch wel de catalogus-Targa(4S) :D
Svensson zegt
Ziet er interessant uit, maar heb altijd mijn vragen gehad bij targaconstructies zoals deze en dan vooral wat betreft de aerodynamica. Lijkt mij namelijk dat de complete achterkant van het interieur vanaf de B-stijlen als een veredelde remparachute werkt, of zie ik dit verkeerd?
Laurens zegt
Ziet er wel gaaf uit!
@RX-7 owner: Eeeeuhm… NEE!
Stijn zegt
Klein foutje wouter, bij de eerste Targa’s kon je de achterruit eveneens opvouwen zodat enkel de “beugel” bleef staan.
http://www.carsearch.com/photos/709732.jpeg
STJ zegt
Sorry maar deze stijl lijkt meer op de RX7 dan op de eerste 911 targa.
vla zegt
Allebei de Targa’s zijn mooi, en ik ben blij dat ze bij de huidige Targa niet zomaar klakkeloos overgetekend hebben maar er een moderne interpretatie van gemaakt hebben, die ook zeer mooi is! Conclusie: wil je een oude Targa lijn, koop een oude Targa. :P
Chuppa zegt
@ Svensson
Dat valt hoogstwaarschijnlijk best mee. De luchtstromen lopen in principe over het ‘gat’ heen, waardoor de parachutefunctie gering is. Wel zorgt een onderbreking in de daklijn (dus ook de cabrio) voor minder gunstige aerodynamica.
Laurens zegt
@ Svensson
Wat Chuppa zegt klopt precies. Bij de Mythbusters hebben ze dit principe laten zien met een Ford pickup, die met een open klep dorstiger was dan met dichte klep!
Dit zal met de Targa dan ook wel zo zijn.
Svensson zegt
Thanks voor de info Chuppa! Dit leek mij zelf ook aannemelijk, maar het effect is misschien toch niet volledig verwaarloosbaar. Hangt er natuurlijk ook van af hoe hard je rijdt.
Maghrebi zegt
Strrak in t lak, zonnebril op in pak
k0walsk zegt
jammer dat het deel waar het omgaat uit de vorige eeuw lijkt te komen…
hubert zegt
Als je maar hard genoeg rijdt, wordt de wind vanzelf wel over de opening heen geslingerd.
Verder blijft Targa gewoon een mooi principe.
MurcieBoy zegt
ik ben niet echt een porschefan al vind ik de carrera gt zeer mooi dat moet ik er wel bij zeggen
thom zegt
Of dan toch maar een nieuwe (4165 mil ) uit 1979 voor : $49,500.00
http://www.sloancars.com/vs1/detail.asp?CarID=272
moet je em alleen nog ff naar NL halen :)
Chip zegt
Verlies je zo niet heel veel structurele integriteit?
Porsche zal die beslissing niet voor niets hebben genomen lijkt me.
DRU zegt
Ik heb altijd al het idee gehad dat Porsche voor de Targa inspiratie haalde uit speedboten. Voor de fun factor. Dat heb ik al sinds ik 8 ben of zo, ik weet het niet precies. Maar de Targa heeft mij altijd gefascineerd. Ik vind het niet de mooiste carrosserie, Wouter, maar ik zou er wel voor kiezen. Omdat het, zeker nu, nog aardig de lijn van de auto volgt en toch het genot van een groot open dak biedt. De cabrio vind ik echt een nogo. Een Porsche heeft 1 belangrijke usp en dat is de vorm. De cabrio nakt die hele vorm. Anyway, wat ik wil zeggen is.. Kijk even naar het volgende plaatje. Daar zie je een Fairline Targa speedboat en een Porsche Targa. See the similarities?
DRU zegt
Oja, waar zet je dan het dakpaneel bij deze targa van Velotech?
Als we die maar niet thuis in de garage moeten laten net als de bananen van de C3 pluriel. Kutding.
VonStroke zegt
Wil niet vervelend doen jongens, maar dit nieuws heb ik vorige week al gelezen, een beetje laat dus………..
Floris zegt
VonStroke, do we care? Nee.
Stijn zegt
@ DRU Porsche haalde het Targa concept uit de Targa Florio. De prototypes die daar reden hadden een beugel achter de bestuurder zitten die hem moest beschermen bij een koprol. Porsche stelde de Targa dan ook voor als veilige cabrio, destijds (eind jaren ’60) waren je overlevingskansen bij een koprol met een cabrio dan ook nihil. Later hebben andere merken het concept gekopieerd, net als de naam Targa…
STJ zegt
@Stijn
maar toyota was wel de fabricant die de targa had uitgevonden met de sport 800. http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Sports_800
Papa zegt
mensen, dit is gewoon een dure hardtop… dus de reactie van ik koop liever een gewone cabrio doet er niet zo toe, dit is een cabrio met een hardtop van een tunert.
Hij kan dus als targa gereden worden, ook dicht en als volledig open!
MurcieBoy zegt
@ stj
zet het dan wel in het Nederlands :P
Stijn zegt
@ STJ maar wedden dat zij de term “Targa” nog niet gebruikte toen
Ruben zegt
volgens mij hebben ze zown oude uit ’77 doormidden gezaagd(toch wel jammer)
mashell zegt
Origineel idee. Een mooie hardtop voor de 911 cabrio.
clijde zegt
Targa rules! Dat zou wel een topper worden als porsche zelf zo’n model weer op de markt zet. Ik vind hem super geslaagd.
ELB zegt
Heeel vet. Dit ontbrak zeker nog.
Ben zegt
Ik vind hem niet eens zo lelijk hoor!
Bas zegt
Ik vind het toch wel erg mooi hoor. Heel stijlvol….s een keer sjiek zonder patserig te zijn. Wat mij betreft de knaken waard.
Tombnolz zegt
Hmmm, niet overtuigend genoeg, vooral die naad onder het achterraam stoort. Maar ja… ’t is dus een omgebouwde cabrio hé.
Weet je wat ik zo mooi vind aan de huidige Targa? Die dikke chromen boog onder het dak. Chic, echt wow.
GoldenSample zegt
waar de gewone targa ‘nep’ is door de 2 bogen en de Cabrio gewoon weg lelijk is deze terugkeer van de ‘echte’ targa imho geweldig.
Hopen dat porsche ooit nog zo iets zelf uitbrengt dus dat je niet eerst nog een lelijke cabrio moet kopen en dan langs een tunert.
Typisch geval van: waarom heb ik dit niet bedacht?
mutis zegt
nou,ik enk wel dat het wat word
Maar … ik vind hem niet zo mooi xD