Groot nieuws! Ugur Sahin, de Nederlands/Turkse designer die ons al eerder een Audi Locus en een Ferrari Dino Concept toonde, heeft plannen om deze Z03 in productie te nemen.
De Corvette Z03 Concept is gebaseerd op de Z06, naar goed voorbeeld van ons aller Michiel. Mede-oprichter van Ugur Sahin Design, Axel van Mourik, laat weten dat het chassis een extreem goede basis is. Zowel op de openbare weg als op het circuit, denk daarbij aan overwinningen tijdens de American Le Mans Series en de 24-uur van Le Mans.
De Z03 krijgt naast een nieuwe carbon body ook modificaties aan de motor en het interieur. Het totale vermogen moet uitkomen op maximaal 750 pk, afkomstig uit de LS7 V8. Dit zal aangeboden worden in 3 “engine-packages”, van 500 tot 750 pk. Het gewicht wordt geschat op 1374 kg, dat is ongeveer 50 kilo minder dan de Z06.
Men wil 100 exemplaren van deze Z03 gaan maken. De exacte details zullen in maart bekend gemaakt worden, waarna men nog dit jaar de eerste units wil afleveren op Amerikaanse bodem. Ambitieus!
Het project is mede mogelijk gemaakt dankzij diverse partners, waaronder de vroegere Corvette chief engineer Dave McLellan. Ondanks dat krijg ik een heel erg déjà vu bij dit alles, ben ik de enige die zowel het design als de uitwerking erg vind lijken op de Vandenbrink GTO?
Met dank aan dekster voor de tip!
glangeveld zegt
ziet er beter uit dan het origineel
Davidov zegt
Coole concept! Nou krijg je straks een Z01 met 1000 pk, lol
Jochem zegt
Ik vind hem wel wat weghebben van een Alfa Romeo 8C
Jesko zegt
Ziet er mooi uit. Weet alleen nog niet wat ik van de neus vind, die kan ik nog niet zien namelijk. Ik vind hem overigens totaal niet lijken op de Vandenbrink GTO, die is toch een stuk anders.
Als hij er in slaagt dit jaar al auto’s af te leveren, lijkt me dat leuk. En doet hij het beter dan Vandenbrink Design.
ward430 zegt
Iets te hoge achterkant, te kleine achterruit maar voor de rest mooi.
Adnan Sabir zegt
Het lijkt eerder op de Ferrari Dino Concept van U. Sahin zelf dan op de Vandenbrink GTO.
Maar eigenlijk doet het er (voor mij in ieder geval) niet aan toe waar het op lijkt, als het maar mooi is ;)
Rick dos zegt
Ho! Hoor ik daar in de verte een bitchfight aankomen tussen Michiel en Ugur? Eén tip voor Michiel; Vlakke hand, Michiel, vlakke hand. :D
Nee, es ist ein spass! Vind dit zéker wel mooi. Had eerlijk gezegd toch liever de Dino gezien.
Nou ja, laten we in ieder geval blij zijn dat Nederland gezegend is met dit soort top designers.
autoleek zegt
Beste redactie
jullie gelijkenis met een Van den Brink GTO moeten jullie me toch eens wat gedetaileerder uitleggen buiten het feit dat beide concepten door Ugur gevisualiseerd zijn.
snelste zegt
Jochem, ja daar heeft hij idd wel wat van weg, zelfs de alfa kleur.
Knorrit zegt
Apart! Voordat ik het commentaar met de link in de tekst überhaupt had gelezen, was ik al aan het vergelijken met de GTO. Het is in mijn ogen deels gezichtsbedrog, bestaande uit twee punten:
1. Beiden zijn rood, de één iets donkerder dan de ander.
2. Corvette en Ferrari lijken ook zonder de special coachbuilds behoorlijk veel op elkaar. Een voorbeeld hiervan is de gelijkenis tussen de ronde achterlichten.
Maarrr, wat mij desondanks wél opviel: de schuine lijn aan de achterkant van de zijruit… Zowel bij de GTO als de Corvette loopt deze lijn deels vanuit de ruit schuin omhoog naar achteren de carrosserie in. Bij de Corvette is deze lijn in de kleur van de carrosserie uitgevoerd; bij de GTO kleurt de lijn optisch mee met de ruit. Toevallig, of toch ‘geïnspireerd’ door de GTO?
Valentino zegt
@ knorrit, die lijnen zat ik ook al te vergelijken!
Bij de GTO is het combinatie van een deurgreep en een ventilatiegat, maar bij de design van Ugur zie ik alleen een luchthapper en ik wee nie wat dat andere driehoekje doet
DAT zegt
@ Valentino
Ja, dat kan eigenlijk niet. Om zo’n ‘vormgrap’ te herhalen.
Wel slim om de Corvette als donor te gebruiken. Iets betaalbaarder dan Ferrari’s.
lincoln zegt
hier word ik zoooo verschrikkelijk blij van ..
eindelijk weer een mooie GM sinds 1955 ..
o.k. je weet dat die vormen niet in staalplaat zijn uit te voeren dus de boel van plastic/kunsthars word gebakken ..
en die eeuwige p.k,s .. dat zal allemaal wel ..
maar zoooo oogverblindend mooi ..
en als dan je partner een voormalig chief engineer van corvette is .. wat kan er dan mis gaan ??
hele tijd geleden dat ik zo onder de indruk ben geweest ..
dus Ugur .. thumbs up and godspeed ..
@K.N.A.C. .. kunnen jullie de beslissing voor de “klassieker in spee” nog effe herzien ..
lincoln zegt
@Autoblogger .. waar hadden jullie ook al weer dat kale plaatje van de corvette ?? die corvette zonder jas aan zeg maar .. dank u ..
rebel rouser zegt
gewoon een kopie van de eerste opel gt…..jatwerk dus.
VonStroke zegt
Behoorlijk mooi maar te veel gelijkenissen met de Vandenbrink GTO, jammer dus.
Klassiekerrally zegt
Ik zie in de neus meer dan een beetje Corvette C3, maar zie ook een vleugje Exige in de achterkant (schuin van boven). Van de zijkant gezien vind ik ‘m wat onevenwichtig, maar verder erg fraai!
D4D D-CAT zegt
@rebel rouser: Jatwerk is wellicht wat sterk uitgedrukt,…Maar idd…precies de OPEL GT. (van vroeger hé ;) )
senna zegt
op zich een mooi design,de voorkant lijkt wel een beetje op de F430 met die luchthappers en een vergelijk met de ALFA 8c gaat ook wel op.
maar zeker geen slechte poging.
Racer X zegt
Erg mooi, maar omdat ie nogal op de GTO van VDB lijkt is dat ook niet zo vreemd. Ik vind de gewone Corvette wel mooier. Gewoon een ruigere uitstraling, wat beter bij zo’n amerikaans beest past.
Tim zegt
Trekt op geen kl***n , die achterkant is veel te kort en te dik , net zoals bij de nieuwe C6 trouwens . Het geheel doet me denken aan een Smart roadster. Vond de vorige generaties corvettes een veel beter design hebben.
Racer X zegt
@ lincoln
Klassieker in spee? Wil je die auto in het achterwerk van Koosje schuiven ofzo? Hahaha.
lincoln zegt
@Racer X .. ten eerste is ie te mooi daarvoor .. en ten tweede woont daar al een irritant kaboutertje met krulletjes ..
Floris zegt
Eerst zien, dan geloven. Ik heb de afgelopen jaren genoeg 3D renders gezien die het productiestadium zouden halen en dat nooit gedaan hebben. Maar voorlopig iig een mooie poging.
rider zegt
ziet er leuk uit maar niet origineel of onderscheidend. (lees van der brink gto) wat mag dat dan wel niet gaan kosten? het dubbele van de ZR1 wellicht?
autoblogger zegt
@lincoln: een kaal plaatje? ik weet even niet waar je op doelt…
@autoleek: ik wist niet dat de GTO een design van Ugur was. Enfin, naast het design doelde ik bv ook op de website (layout doet me aan de site van Vandenbrink denken), het aanbod van 3 power upgrades, etc. Wat overigens niet wegneemt dat het er allemaal zeer mooi uit ziet!
PS: en ik ben zo te lezen niet de enige die de gelijkenissen ziet ;)
VLS54 zegt
Dacht eigenlijk ook meteen aan de GTO. En van dat design van dat raam is echt te erg gejat. Dat kan gewoon niet.
yannick zegt
ik vind het een mooie remake van die corvette stingray’s van vroeger!!!
Silverarrow zegt
Moest ook meteen aan de GTO denken, maar bij nader inzien:
Toch wel anders dus. Verder een mooie wagen, alleen die achterkant (en dan vooral die uitlaten) zijn minder.
Racer X zegt
lol @ lincoln :)
Vincent996 zegt
Ik vindt het erg sterk op de Alfa 8c lijken. Zeker door die hoog opgetrokken achterkant. Wel mooi, maar mischien een beetje veel van hetzelfde. (Alfa 8c en VDB GTO)
JH zegt
Mooi ding maar zulke spreuken als 100 stuks bouwen zijn teveel van het goede als er nog geen rijdend voertuig is. Ben benieuwd naar de omzetting want van een 3D Max model naar een 1:1 (klei-)model is een heeellleee lange weg en dan heb ik het nog niet over of de oppervlakken een goede kwaliteit hebben (class-a, b of c…)
colourAgga zegt
Deze is rauwer dan de Van den Brink GTO. Ik ben het eens dat de presentatie gelijkend is (komt vooral door de kleurkeuze) maar dat is waarschijnlijk gewoon hip en straalt luxe uit :)
colourAgga zegt
Overigens als ik de pesos had zou ik voor de Van den Brink GTO gaan. Die straalt iets meer stijl uit als je over lange landweggetjes cruised.
Turbopaultje zegt
Aha. Daar komen zeer interessante wetenswaardigheden naar boven…….
Die Z03 hier is in mijn ogen een veel sterker ontwerp dan de aktuele GTO.
Minder retro, minder poespas, scherper en ook betere verhoudingen (kort en knackig). Ben benieuwd of die zeer fraaie achterruit-layout zo blijft in de kleinserie.
Nog dit jaar 1e auto op de USA markt en momenteel nog geen Class A model ? Yeah right…………..extremely wishfull thinking. Niettemin: veel succes !
Jesper zegt
@ yannick: damn right :D
he wat een gekat allemaal, dit is nou een echt origineel corvette ontwerp, of is iedereen hier de bekentste corvette ooit vergeten: de ‘cokebottle’ stingray?! :D
luc zegt
kruising tussen de GTO en een AR 8C
lincoln zegt
@Ugur .. ik weet dat je dit leest .. dus ??
is het waar dat je het hele chassis + kooiconstructie + ophanging hier voor hebt gebruikt afkomstig is van de huidige corvette .. dus de zelfde wiel basis heeft als het origineel ..
en dat je de onderkant voorruit een stuk naar voren hebt gebracht zodat ie meer gedrongen lijkt ??
ja/nee .. doorstrepen wat niet van toepassing is ..
RCA zegt
Om verwarring te vermijden: Ugur Sahin is vorig jaar door Vandenbrink Design ingehuurd voor het uitrenderen van de GTO, zoals bekend ontworpen door mijn collega Michiel van den Brink.
@Ugur: nice work en veel succes!
bramwillemse zegt
Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk er uit gaat zien.. al die scherpe lijnen en hoeken
De vandenbrink stijl is toch wat gebalanceerder en ‘zachter’. Toch wat prettiger voor het oog.
Ik vind vooral de achterkant van dit ontwerp zeer geslaagd, écht een corvette, maar wel met wat italiaans-neerlandse flair :)
Zoef zegt
Ik vind dat geneuzel over gelijkenissen geneuzel.
Zo gezien lijken alle auto`s op elkaar met hun vier wielen, 1 stuur, deuren aan weerskanten enz…
Zoef zegt
deze Z03 is mooi en origineel. Net als de Vandenbrink. Hoewel die laatste misschien mooier is.
Martijn Lemmens zegt
Uhm Ugur, je weet het, ik heb je werk al eerder mogen bewonderen maar ik vind het geweldig!
Wij spreken elkaar binnenkort nog even, en je komt maar langs als het model zover is;)
Spreek je!
Martijn
Chorizo zegt
Leuk, maar als ik een coachbuilt ‘vette zou willen zou ik gaan voor Spada.
)
Chorizo zegt
Of mogelijk zelfs een Castagna voor de vriendin.
http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/29/coachbuilding-met-een-corvette-castagna-aznom
Chorizo zegt
Wat de drie coachbuilts alleszins gemeen lijken te hebben, is dat je geen barst ziet in de binnenspiegel ;-/
lincoln zegt
@Chorizo .. de markt van mensen die een gebarste achteruitkijk spiegel verkiezen boven een hele is vrij klein ..
je kan het dus zien als een marketingtool ..
Juppe zegt
Gaaf ontwerp, ben benieuwd hoe ver het qua productie gaat komen. Goed bezig daaro!
Ik moest ook aan de GTO denken, maar ik denk dat dat vooral door de kleur en manier van renderen komt (geen toeval blijkbaar). Eerlijk gezegd vind ik ‘m qua proporties mooier dan de GTO, vooral in de post van Silverarrow. Het ‘gedrongenere’ spreekt mij meer aan. Ik moest ook even denken aan de Shelby GR1, maar die vind ik qua uitwerking nog wel even wat mooier, omdat die veel minder lijnen en knikken heeft. En die ‘woeste’ achterste wielkasten vind ik in dat concept zo gaaf.
Maar mooi ontwerp igg!
Jan C. zegt
moet autoblogger gelijk geven dat ook het logo en de website, de presentatie e.d. wel erg hetzelfde zijn
Tom# zegt
hmm., ik vind de voorkant maar niks. Achterkant is zeker top!
Wouterman! zegt
Zeeer mooi! Respect :D
Chip zegt
Ik dacht even dat dit van Michiel was, omdat hij van ‘Nederlandse bodem’ komt en laatst maakte Michiel ook een grapje over de gele Corvette van zijn vriend in een column. Maar gelukkig, bij Ferrari’s blijven is mooier.
Willem zegt
tjesus, de strakke vorm van een kleine musselcar
kzary zegt
lekkere bak. ik hoop dat hij in productie gaat en dat ik hem ooit kan betalen
Fritz zegt
Lijkt op de vdB GTO? Natuurlijk niet, kijk maar eens goed. Wat overigens wel opvalt is dat het mooie 3D design van de GTO van vdB uit de koker van Ugur Sahin komt.
Deze Corvette is naast bijzonder mooi, ook precies dat, wat veel vette lovers miste
in de laatste, saaie ontwerpen van Corvette zelf.
RCA zegt
Nogmaals om verwarring te voorkomen: het design van de GTO is van de hand van Michiel van den Brink. Alleen de renderingen zijn uitgevoerd door Ugur Sahin.
Carmaster zegt
Ik zie sterke invloeden van de Corvette Stingray uit ’68.
Vooral bij de neus waar het plaatwerk schuin oomhoog gaat net achter de koplamp.
De achterkant is wat leeg, een paar roostertjes zouden veel helpen.
al met al wel een mooie auto
Rob USA zegt
Sorry maar ik vind hem te klein en te Italiaans (C8) ! Doe mij maar gewoon de C6 ZR1 veel mooiere verhoudingen ..langer, dikker en achterkant ook veel mooier.
Swinkels zegt
Geef mij maar de standaard Z06. Elke keer als nederlandse designer die iets van marketing weet een nieuw design heeft komt er weer een nieuw topic. Zo zijn er duizenden designers met dezelfde plannen waar je uiteindelijk niets van hoort. Een dergelijk iemand maakt zoiets puur voor een leuke baan bij een grote OEM en de overige praat is om het onder de aandacht te brengen.
Dit ontwerp vind ik dus niet geslaagd alleen vanwege de voorkant. De rest is wel netjes.
Turbopaultje zegt
Kijkje op de website, zie ik een mooi logo. En een zeker Dave McLellan voorbij zwaaien, dat lijkt wel mr. Vette…………de right one hier dus.
Met hem aan het roer en voldoende resources is eind dit jaar een functionele showcar te hebben haalbaar. Deze auto werkelijk op de USA markt brengen is dan nog een heel ander verhaal……….Maar wat moeten in hemelsnaam die cowbyos van een dragsterbouwers hier gaan doen ? Enginetuning ? OMG………..
turboboy zegt
typische corvette lijnen niet de corvette van tegenwoordig maar die van vroerger die bak gaat 160+ terwijl ie stilstaat
vincent#1 zegt
Als je deze foto’s nou in je post gebruikt had, leek die al een stuk minder op de GTO van MvdB.
Robin zegt
Mooi design, alleen vind ik aan de achterkant de lichten iets te laag zitten of de achterkant is te hoog en als je naar de foto kijkt van de zijkant dan lijkt de achterkant wel wat.. tja hoekig om het zo maar te noemen. ’t Moet iets ronder. Voor de rest TOPPIE!!
Turbopaultje zegt
Nu zichtbaar: die koplampen zijn in deze vorm tamelijk fantasieloos. Kan stukken beter dan het Smart Roadster idee……….
Verstelbare louvres voor afdekking van de koplampen, of verduistering dmv speciale LED techniek ? Of mss. traditionele , dubbele klaplampen………… ?
Imo ontbreekt er in het vlak rondom de achterlichtunits een markante zichtlijn of detail.
LP640 zegt
@silvernarrow
je haalt me de woorden uit de mond!!
The "Honda Spirit" zegt
Of ie nou lijkt op de schone creatie van Michel van de Brink, hij is gewoon zeer mooi. Doe het kunstje maar eens na.
“Dutch(Turkish) Design rules !”
Valentino zegt
Ik vind em in dit aanzicht wel erg lomp eigenlijk :(
Veels te dikke spatborden in verhouding met de wielen!
Pieter-Jan zegt
Ik wil een project als dit wel steunen, maar het ontwerp is onsamenhangend en disproportioneel. Ik heb de 8C nooit mooi gevonden, dus deze is kansloos. Jammer.
Wat wel interesant zou zijn, is om het ontwerp van de mooiste Corvette ooit, de ’63, op de moderne basis te zetten. Daar mag je gerust 100 van maken, en ze zullen allemaal verkopen.
)
Wally zegt
Groot nieuws! Ik heb ook nog heel veel plannen.
Zo, toch weer wat naamsbekendheid op deze manier ;)
Turbopaultje zegt
Ga er maar van uit dat de 8C net zo´n icoon gaat worden als de 63er Stingray. En dat duurt nog geen 20 jaar. M.u.v. mss. de Aston Martin is er geen aktuele sportwagen die zo fraai in elkaar steekt.
Leest de maker hier mee ? Ben ook best bereid hier wat steun bij te dragen, maar dan bij voorkeur niet in het kader van het rode kruis……….
Mss. is het idd. aardig om een paar herkenbare elementen uit de Stingray (bijv. die gewelfde achterzijschermen en de gekromde tailgate), op een nieuw geinterpreteerde wijze in dit concept te verwerken. Ook is het imo te overwegen, om ook die splitscreens erin te verwerken, dan wel vertaald in de hedendaagse tijdsgeest.
Dat zal velen zeker aanspreken, voor zover het ontwerp dit nu al niet doet. Maar ja, dan moet die achterzijde wel erg stevig gerestyled worden, en dat kost natuurlijk wel extra tijd en cash………..
Iig suc6.
JH zegt
Die extreem korte overhang achter wordt moeilijk denk ik…zitten paar uitlaten in de weg:
Is het 3D model überhaupt op basis van een Z06 package gemaakt? Of wordt alles “gecorrigeerd” in het kleimodel? Ben benieuwd hoe ze het gaan omzetten…
Turbopaultje zegt
Die paar uitlaten kunnen gewoon ingekort worden c.q. compleet gemodificeerd worden, want zoals ik begrepen heb gaat de motor toch in de fitness studio……………. Is dus een NIAA item hier.
Ik zou eerder het omgekeerde willen zeggen: die achterzijde kan echt nog veel lager en zal daardoor slanker gaan uitzien (zie voorbeeld Stingray).
JH zegt
Uitlaten ja, maar die hele constructie waar de wielophanging aan vast zit wordt iets moeilijker, is onderdeel van de crash structuur en pak je dat aan hoe zit het dan met de type goedkeuring? Praten we over 5 stuks o.k. maar 100 stuks wordt denk ik al kritischer, maar goed Ami’s zijn daar soms stuk relaxter ;)
Stingray zegt
Ik vind hem qua voorkant eigenlijk meer op de eind jaren ’60 en begin jaren ’70 corvette’s lijken.
Turbopaultje zegt
Wie heeft het hier over de wielophanging veranderen …………? Ik geloof dat iemand hier de bomen door het bos niet meer ziet…………….
Het gehele uitlaatsysteem kan men quasi gaan redesignen, als men de motor stevig gaan tunen. M.a.w: no limits voor de uitlaat, except for regulations, sound, $$$$ en timescheduling.
robgym zegt
het is gewoon retro ordinair jat werk meer niet sorry , lijkt gewoon op een 71 stingray
JH zegt
Waar zit de wielophanging aan vast? Aan de langsdragers/constructie; daartussen hangt de transaxle versnellingsbak. Die constructie loopt ver naar achteren daar en zou gechopt moeten worden…dag crash structuur. Ik zie heel duidelijk de bomen geloof ik
Turbopaultje zegt
Je ziet alleen maar bomen, dat is overigens een bekend duits trekje………… De uitlaat zit aan het chassis vast en niet omgekeerd.
Valentino zegt
Wat ik me afvraag…….. de andere bedrijven die Corvettes verbouwen gebruiken allemaal een eigen naam….. Spada, Callaway, Castagna…….
Deze heet echt Corvette en heeft de echte logo’s erop…… Mag dat wel?
Turbopaultje zegt
Nee, behalve als GM het ook wel leuk vind……………..
Turbopaultje zegt
Puur uit nieuwsgierigheid toevallig……….vanmiddag een paar Vettes live bekeken. Inkl Z06, bruut wat die amies bouwen. Het prijskaartje zie je echter overal in terug, het is toch nergens top of the bill………
Ook nieuwsgierigheid, een paar vgl. :
Achterzijde is geen plus………….
Turbopaultje zegt
Damn.
transam73 zegt
Leuk als HotWheels modelletje…