BMW’s heerlijke M3 was in vorige generaties ook al leverbaar met een automatische versnellingsbak of beter gezegd met een gerobotiseerde handbak (SMG) leverbaar. Voor de nieuwe generatie M3’s (coupe, sedan en cabrio) komt de geheel nieuwe DCT bak beschikbaar.
Het grote verschil met de “oude” SMG bak dat is de DCT bak twee koppelingen heeft. Naast hybride, groen en CO2 lijken bakken met twee koppelingen ook de trend voor 2008. Het grote voordeel van deze bakken is dat er naadloos geschakeld kan worden, immers de extra koppeling kan alvast de volgende versnelling klaar zetten. De ene koppeling doet de even versnellingen (2,4 en 6) en de andere mag de oneven verzetten (1,3,5 en 7) voor zijn rekening nemen. De nieuwe bak heeft maar liefst zeven (7) versnellingen wat de M3 zuiniger maakt:
M3 coupe handbak: 12,4 l/100km
M3 coupe M DCT: 11,9 l/100kmM3 sedan handbak: 12,4 l/100km
M3 sedan M DCT: 11,9 l/100kmM3 cabrio handbak: 12,9 l/100km
M3 cabrio M DCT: 12,3 l/100km
Volgens M3Post zal de meerprijs van de DCT bak in Duitsland 3800 euro bedragen. Wat de Nederlandse importeur daar van zal maken is nog niet bekend. Zeker geen kattepis, maar de gemiddelde M3 rijder zal daar niet om malen. De prestaties nemen in ieder geval toe met DCT bak.
M3 coupe handbak: 4.8s 0-100kmh (1580kg by DIN)
M3 coupe M DCT: 4.6s 0-100kmh (1600kg by DIN)M3 sedan handbak: 4.9s 0-100kmh (1605kg by DIN)
M3 sedan M DCT: 4.7s 0-100kmh (1625kg by DIN)M3 cabrio handbak: 5.3s 0-100kmh (1810kg by DIN)
M3 cabrio M DCT: 5.1s 0-100kmh (1830kg by DIN)
Voor ultieme prestaties moet je het vakje naast DCT dus aankruisen op het optie formulier. Blijft alleen de vraag of je niet liever zelf de koppeling wil hanteren en of je niet gek wordt van het geschakel tussen de zeven versnellingen.
Tom# zegt
Toch lijkt mij hand-schakelen in die auto mooier..
gewoon het feit dat je wat aan het doen bent in die auto is mooi, zeker met een M3!
Rick dos zegt
“M3 is met sneller met DCT bak”
Ik heb het gevoel dat er een fout in deze zin staat…..maar het kan aan mij liggen.
–edit: check, is gefixt!–
RenesisHP zegt
Het zal ongetwijfeld een supersyteem wezen, maar je mag het houden van mij. Mijn voorkeur gaat uit naar een handbak, ook al staan we regelmatig in de file.
Laurens zegt
Moet me aansluiten bij Tom#, het scheelt benzine en tienden van de sprinttijden.. maar juist bij een BMW M3 of bij AMG/S/RS of een willekeurige wagen uit zo’n klasse wíl je toch schakelen en zelf koppelen? Ik zou er in ieder geval een tijdje over moeten nadenken wat ik zou aanvinken.
Eric (the good) zegt
Volgens M3Post zal de meerprijs van de DCT bak in Duitsland 3800 euro bedragen.
Als je weet dat de M3 in de USA 28.000 euro goedkoper is (achtentwintigduizend)
dan de M3 in Duitsland, dan zal de DCT ginder wel populair zijn.
info @ http://www.auto-motor-und-sport.de/news/auto_-_produkte/hxcms_article_509610_13987.hbs
marex zegt
zeg maar daaaaag C63 AMG ;)
Nu nog wachten op de CSL, hou hard zou die dan gaan 0-100 in 4,4 ??
VonStroke zegt
Allemaal voor nichten die bakken, manual it is!
Joost zegt
Ik heb zo’n donkergroen vermoeden dat Rick 2 gelijk heeft :-P En ja, t is dan wel officieel donkerbruin, maar omdat hij er naast sneller ook zuiniger op wordt is het voor deze ene keer donkergroen ;)
w0o0dy zegt
@marex: sorry to rain on your parade maar in een rechte lijn is de C63 amg nog altijd sneller…
Overigens blijkt uit de test in de meest recente uitgave van TopGear magazine (nl) dat de M3 het niet wint van de C63. Hij is wel beter voor op het circuit maar als dagelijkse auto zouden ze de Mercedes nemen…. Grappig, dat was niet helemaal het gevoel dat ik kreeg bij het filmpje waar de M3, de C63 en de RS4 werden vergeleken…. toch?
ik de dinges zegt
nou twee tienden van een seconde, en dat merk je !!! :’)
mij die 3800e zeker NIET waard, en je verliest ook contact met je auto.
w0o0dy zegt
@Rick dos: misschien is de eerste “met” eigenlijk een afkorting? Met extreem trappen? Met ernstig trappen?
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Uit de aflevering kwam toch een heel ander resultaat?
w0o0dy zegt
ja ik had bij de uitzending sterk de indruk dat de M3 toch wel de favoriet was…. maar in de geschreven test staat iets als “wint de M3 dus deze vergelijking? Nee…..” Dat kan ik niet uitleggen als hooguit een gelijkspel…. vreemd maar het staat er echt.
monza zegt
leuk Voor op het circuit,….op de openbare weg blijf ik wel double clutchen.
hansie zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Julian zegt
cijfers zijn zo 2007, in 2008 draait alles om gevoel… en mijn gevoel zegt dat een handbak veel sneller is!
Juppe zegt
Hoe zit dat eigenlijk bij het wegrijden met zo’n DSG-bak? Werkt de koppeling (koppelingen eigenlijk) dan als een gerobotiseerde conventionele koppeling, of is er een koppelomvormer toegepast?
Ik neem iig aan dat een auto met DSG geen koppelingspedaal heeft? (Zou wel kunnen trouwens, dat je beide koppeling met 1 pedaal kunt bedienen, en daarmee de computer ‘overruled’)
Ramshoek zegt
Een auto van 1600kg, een koppeling die een motor met 420 pk en meer dan 400 NM koppel aan moet kunnen. Een eerste versnelling die wat langer is dan van de gemiddelde 1.4 liter burgerlullenauto.
Als het gaat om dagelijks verkeer (lees: filerijden) kies je voor de geneugten van een DCT.
Als het je te doen is om pure prestaties kies je ook voor DCT.
De keuze voor een handbak is slechts een uiting van haantjesgedrag.
Of van zuinigheid; voor €3800 koop je ook een mooie Tata met audiosysteem ;-)
Divad zegt
Wow, die van BMW zijn pioniers, een automatische bak met 2 koppelingen. Al een geluk dat ze zo creatief zijn geweest om die bak niet DSG te noemen.
Juppe zegt
@Wouter,
Ik lees net hier:
http://paultan.org/archives/2008/01/18/bmw-m-dkg-dual-clutch-transmission-for-the-m3/
dat de bak DKG (voor Doppel kupplung Getriebe) ipv DCT gaat heten.
Zoef zegt
Waarom geen CVT met 6 of 7 vaste standen waartussen electronisch wordt geschakeld?
Geen koppelingen nodig en absoluut de best denkbare overgang tussen verhoudingen.
Je kan dan zelfs bedenken dat je kan kiezen tussen verschillende sets overbrengverhoudingen of dat je zelf overbrengverhoudingen kan programmeren.
autoblogger zegt
@Juppe: volgens mij is dat taalafhankelijk (Duits/Engels/etc), of niet?
http://www.autoblog.nl/archive/2008/01/16/bmw-m3-cabrio-details
Br3cht zegt
Lijkt mss raar wat ik nu ga zeggen, maar toch vindt ik dit de moeite waard…
Vooral op circuit’s zal hij zijn tijd verbeteren, en ja handgeschakeld als altijd meer gevoel, maar als je voor het zogezegde beste gaat, gooi je natuurlijk ook het beste erop :)
rgseidl zegt
Een halve liter minder brandstof op 100km is een flinke verbetering, vooral gezien de performance ook omhoog gaat. Desondanks zullen puristen ongetwijfeld toch de voorkeur blijven geven aan een handschakelbak, als bestuurder ben je dan toch iets meer betrokken en daar gaat het bij een M3 uiteraard om. Bovendien is EUR 3800 een flinke hap, ook al gaat het om een motor met hoog koppel.
Voor een gewone 3 of 5 serie sedan is een DCT wellicht een uitstekende investering, vooral als je ermee vaak in de file moet staan. De stop-start functie van de motor valt met een DCT bijzonder goed te integreren.
@Juppe –
er zit geen koppelomvormer in een DCT, je rijdt weg zoals je dat van een handschakelbak gewend bent. De auto gaat niet kruipen zodra je van het rempedaal afstapt.
@Zoef –
nadelen van CVTs: niet bijster efficient, vooral als je ze toch dmv kunstmatige vaste standen gaat castreren. Bovendien loodzwaar en vrij roemoerig (uitvoeringen met duwschakelband etc.)
Juppe zegt
@Autoblogger,
Dat zou kunnen, maar dat zou wel een beetje raar zijn of niet? Ik kan zo snel iig geen officiele bron vinden, maar op veel Amerikaanse sites spreken ze ook van DKG.
Rick dos zegt
@wOoOdy
Wil je een èchte shocker hebben uit het TG magazine?
“Het was nek-aan-nek tussen de Nissan GT-R en Audi R8: Audi heeft met de R8 bewezen dat het mogelijk is om vanuit het niets (nou ja, het bijna-niets) een waanzinnige sportauto te kunnen maken. De R8 ziet er fantastisch uit, rijdt geweldig, remt geweldig, vliegt door bochten met een rotsvastheid die aan het onmogelijke grenst. Daarom is de Audi R8 door Top Gear Magazine uitgeroepen tot de overall winnaar van 2007. De trofee van glimmend, recyclebaar plastic komt Audi rechtens toe. Punt.”
Ach ja, een ieder zal zo z’n conclusies eraan verbinden. De vraag is, hoeveel waarde hecht je eraan. ;)
Ivo zegt
@ DIvad:
Dus jij denkt dat VW die DSG bak ontwikkeld heeft? Maak je geen illusies, Getrag heeft die bak ontwikkeld i.s.m. VW en BMW levert een veel krachtiger variant die meer koppel kan verduren.
Bij Volkswagens DSG transmissie kun je de bak wel eens laten ‘hikken’ in dat ie een hogere versnelling klaar heeft staan en jij opeens afremt en terugschakelt. Die bak heeft tijd nodig om te schakelen. Als Bmw dezelfde schakeltijden intern aanhoudt als de SMG 7 bak uit de V10 dan heeft ie altijd de juiste versnelling paraat binnen een fractie van een seconde.
De werking is vergelijkbaar met de SMG 7 uit de M5 maar het grote verschil is een dubbele koppeling in een oliebad (lichter, kleiner en kan je meer belasten) en de dubbele ingaande as. Maar Bmw zal wel weer een prestatie hebben neergezet qua software en inregeling. Daar kunnen de meeste fabrikanten niet aan tippen.
Het mooie is dat deze bak dezelfde schakelprestaties van een sequentiele competitietransmissie biedt met de levensduur van een OEM onderdeel.
Juppe zegt
@rgseidl,
Wegrijden zoals een handschakelbak? Dan zou er toch een koppelingspedaal inzitten? Ik neem aan dat je een gerobotiseerde koppeling bedoeld? -Ik heb nog ff kort zitten googelen, en dat is wel wat ik ervan begrijp-
Rick dos zegt
@Juppe
BMW zelf praat van een DCT (english).
http://www.m3post.com/goodiesforyou/mdctinfo.PDF
@Ivo
De DSG is niet van Getrag maar van Borg Warner. Deze DCT is inderdaad van Getrag aar die is i.s.m. BMW ontwikkeld. Waarbij ikzelf denk dat vooral de software kant door BMW is ontwikkeld.
De BorgWarner variant (DSG) kan inderdaad niet zoveel koppel aan als die van de Getrag. De DSG van de Veyron kan wel meer koppel aan maar die is niet van BorgWarner maar van Ricardo. Dat zijn one-off’s.
Rick dos zegt
Praat, Rick? Jeez, spreekt van…
Citrofiel zegt
Voor luilakken en comfortfreaks zoals ik is dit wel handig. Maar luiheid, comfort en een M3 gaan niet samen, dus toch nutteloos? Blijft dan nog over dat de prestaties ervan verbeteren, maar die paar tienden, zou je dat merken? Een M3 zou gewoon een handbak moeten hebben. Punt.
Trabbi zegt
Dual clutch bakken zijn goed voor comfort, niet voor sportieve bakken. AWOERT!
Frasker (Maserati MC12) zegt
waarom 2? Wat heeft dat voorn zin? Ze gaan alleen langer mee.
DennieFR zegt
En toch gaat dit beter verkopen dan de handbak,kijk maar eens bij alle 2ehandse e46 M3’s [en zelfs de laatste e36’s] die te koop staan,7 van de 10 hebben SMG,dus DCT verkoopt ook.
Ik zou het ook wel nemen denk ik,want ik begin zo langzamerhand een hekel te krijgen aan het koppelingspedaal…
w0o0dy zegt
@rgseidl: inefficiënt? Rumoerig? Ehm de multitronic van Audi is anders ook een afgeleide van de cvt en wel met “vaste” versnellingen… Je kunt er mee schakelen maar de “automaat” blijft ook op bepaalde (=efficiënte) toerentallen hangen om ze de optimale prestatie aan een gunstig verbruik te koppelen (en de versnellingen zijn vooral om dat rare loeien van de motor op één toerental wat weg te werken….
w0o0dy zegt
voor de geinteresseerden…. een stukkie tekst over de multitronic http://home.wanadoo.nl/web5/autotech/audi/transm.htm
Mustang zegt
Betekent dit dat er nog meer m3’s komen?
ronald ccx zegt
woody zou die aflevering nog maars kijken… klopt nix van.. de merc is een onbruikbaar beest…
de m3 is was de OVERAL winner
rechte lijn sprintjes… tja
torx* zegt
Begrijp ik het goed: handbak 6 versnellingen, DCT-bak 7versnellingen, juist?
w0o0dy zegt
@ronald ccx: ik zou mijn teksten dan nog maar eens lezen…. daar staat dat ik ook concludeerde dat de M3 won in de aflevering van TopGear maar dat in het blad een andere conclusie staat….
damster zegt
Ach…., raar dat ze nu pas winst boeken door een snellere automaat te maken. Waarom was dat ding zo langzaam op de eerste plaats?
En waarom moet je in godsnaam in een automaatje racen? We hebben toch allemaal gezien waar dat toe leidt in o.a. de F1? Er is nu tegengestelde beweging aan de gang met betrekking tot rijder-hulpmiddelen…
Ze kunnen beter bij BMW de verzetten van de handbak onder de loep nemen en zorgen dat we sneller door de zeven gangen kunnen gaan.
Woord.
Robin zegt
altijd DCT, omdat het zuiniger is en ik zelf nooit zo snel kan schakelen.
Yo! zegt
Volgens mij hadden ze in de F1 vorig jaar ook al in de meeste teams een seamless shift gearbox (soort van double clutch), maar ja, de F1 heeft natuurlijk niks met snel of sportief te maken …
een LP640 dan met E-gear ?
Ook voor niet-sportievelingen natuurlijk …
jvvv zegt
Ben je stoer als je een handbak beter vindt? Het is een beetje de ’trend’ van Clarckson die overwaait. Maar persoonlijk vind ik een goede automaat veel relaxter en beter daneen manual.
Wrm niet iets gebruiken als het beter is?
Valleyman zegt
Hmm op zich ga ik de handbak erg hard missen als hij verdwijnt.
Maar langs de andere kant was ik van een SMG op een M5 zwaar onder de indruk, met zo’n wagen ben je altijd wat aant doen, als de koppeling echt mist schakel je gewoon wat vaker, ben je ook wat meer “bezig”.
En ja om in de zomer langs de boulevard te cruisen is een automaat natuurlijk onmisbaar :-)
Ik wil er gewoon van elks eentje…
Uranus zegt
Jeezes, dat is toch wel het meest lullige (sic) pookje in de autogeschiedenis.
Is dit overigens nieuws? Tiptronic en ‘flappy pedal’ is al een tijdje sneller dan handgeschakeld, nee?
@Ivo
Systeem komt van Porsche : Porsche Differential Kupplung is al stokoud. Ben zelfs vergeten hoe oud, google zelf maar eens op 962 PDK
Solstice zegt
DCT is natuurlijk wel een uitkomst voor een ieder die wel mee wil doen maar de kunst van het schakelen niet verstaat. Maar dat het op de één of andere manier wel efficiënter werkt (in ieder geval op de 0-100 km/h sprint) mag blijken uit het feit dat de DCT ondanks zijn 20 kg hogere gewicht toch sneller is.
Porsche Fan zegt
Een echt sportwagen hoort handgeschakelt te zijn ;)
autoblogger zegt
Stukje persbericht wat zojuist binnenkwam: Standaard wordt het motorvermogen van de BMW M3 Cabrio via een handgeschakelde zesversnellingsbak overgebracht op de achterwielen. Volledig nieuw is echter de optioneel leverbare zeventraps M Double Clutch Gearbox (M DCG). Hierbij is de transmissie gecombineerd met twee geautomatiseerde koppelingen waardoor er aanzienlijk sneller geschakeld kan worden, zonder onderbreking van het vermogen. Uniek is dat M DCG standaard gecombineerd is met BMW Drivelogic. Hierdoor kan er uit verschillende schakelprogramma’s gekozen worden die elk hun eigen karakteristiek bieden. De nieuwe M DCG-transmissie is per maart leverbaar voor alle BMW M3 modellen.
Ivo zegt
@ Rick Dos:
Je hebt gelijk, Borg Warner was het…
Ivo zegt
@ uranus:
Ik zeg ook niet dat het revolutionair is, of wie het bedacht heeft. Daar heb je gelijk in, het principe is zeker niet nieuw. Maar de softwarematige inregeling en de interne layout kan nogal verschillen waardoor er zeker verschillen te merken zijn in de prestaties.
CSL zegt
haha, M3 toch nog sneller met DCG bak. 0.2sec is wel lekker. Kun je lekker mee vooruit op een circuit. Ben benieuwd wat de CSL gaat doen. Ik kan bijna niet wachten!
mashell zegt
Ik neem aan dat de DCT op de M3 een showcase is maar dat het systeem (minder pittig geprijsd) daarna ook heel snel beschikbaar zal komen voor gewone 3 en 5 serie waar het pas echt zinvol is?
Aron zegt
Werkt bijna hetzelfde als een DSG bak van VW.
sissy zegt
Enkele zaken die hiervoor niet vermeld werden en belangrijk zijn:
1) Een DCT schakelt zonder koppelonderbreking dus de wagen blijft versnellen tijdens het shiften. Als dit tot je doordringt dan begrijp je meteen dat een wagen met DCT veel sportiever is dan een wagen zonder DCT. Als je uit een wagen met DCT in een wagen met manuele vak stapt, is de het heel vreemd dat als je met volle kracht optrekt dat je dan plots die koppeling moet indrukken waardoor je vertraagt. Met een DCT blijf je gewoon optrekken. Ook als je plots iemand wil inhalen of plots wil versnellen heb je veel voordeel met een DCT. De wagen versnelt in de huidige versnelling terwijl er een kleinere versnelling ‘gekoppeld’ wordt. Met een manuele bak moet je eerst vertragen (ontkoppelen) voor je kan versnellen in een lagere gear.
Een manuele bak voelt echt traag aan eens je een DCT gewoon bent.
2) De BMW DCT is ontworpen door Getrag dus al die verwijzingen naar BMW zijn niet geheel terecht. BMW heeft er bijna niks aan gedaan. (al zeker niet op software vlak) Getrag heeft misschien wel veel ervaring in het ontwerpen van gearboxen maar niet in het aansturen van dit complex geheel.
3) De schakeltijden van de BMW DCT zijn belabberd. Het is een oud principe dat met de nieuwe technologie pas echt benut kan worden. Getrag is hier in mijn ogen niet in geslaagd, de DCT is niet beter dan de DSG die al veel ouder is. Wacht maar tot de echte sportwagens een DCT krijgen (Porsche, McLarren, AMG, Ferrari… )
4) De versnellingsbake in de Bugatti Veyron is geen serieproductie product en kan dus niet vergeleken worden.