Over de Alfa Romeo 159 gaan de hoopvolle geruchten dat deze een afslankkuur krijgt. We wachten al een tijdje op bevestiging, maar helaas is er nog geen witte rook in Italie waargenomen. Wel kan trouwe Autoblog bezoeker Ilquadrifoglio alvast wat details prijsgeven over de Alfa 159 van het modeljaar 2008.
Het belangrijkste nieuws: voor de Q4 versies wordt een gewichtsbesparing van 70 kg gehaald. Mocht je dat nog niet genoeg vinden, kies dan voor de tweewielaangedreven 3.2 met Q2 differentieel. Alle versies krijgen een verbeterde wielophanging, nieuwe exterieur- en interieur kleuren en betere stoelen. Optioneel kan straks worden gekozen voor TPMS (Tyres Pressure Monitoring System), een lederen dashboard en een nieuwe chromen uitlaat.
Ook zijn er nieuwe velgen voor de verschillende varianten beschikbaar:
Voor de Distinctive:
Voor de Progression
Voor de Sport
De Sport is overigens een nieuwe variant die even duur wordt als de Distinctive, maar een sportiever aankleding kent. Zo heeft de Sport een chromen uitlaat, sportstuur en versnellingspook, zwart of zwart/rode sportstoelen en donkere aluminium sierlijsten.
Dennis GP zegt
Doe mij die sport maar….
Apache zegt
mooie zetels.
Maar van die wielophanging, was er niet ooit een blogbezoeker die wist te vertellen dat het onderstel van de 159 bij de allerbeste van de wereld was? wat valet er dan te sleutelen aan de wielophanging?
VonStroke zegt
Ik wacht nu al een half jaar op deze update (heb mijn aankoop er voor uitgesteld) hopelijk wordt het snel bevestigd!
alfafan zegt
Mooi die gewichtsbesparing, dacht alleen dat ze het al sneller zouden doorvoeren, maar goed, beter laat dan nooit. Laat maar komen met de nieuwe velgen!
Sjon zegt
@Apache, het chassis is de stijfste in zn klasse (daarom ook al het gewicht), maar het onderstel kan je altijd stijver en lager bij de grond brengen op de sportievere modellen.
Omar zegt
Die progression velgen zijn het mooiste
sus zegt
Tja, als je een nijlpaard op dieet zet krijg je nog altijd geen luipaard…
Maar hij ziet er wel lekker uit, een break in het zwart :D
Das echt zo stoer!
De afgebeelde zetel, komt in de sport veronderstel ik, ziet er wel erg goedkoop uit !
Zou zo uit een daihatsu ofzo gevezen kunnen zijn.
Niet de klasse die ik van de italianen gewoon ben.
Tombnolz zegt
Mja, een kilootjes lichten zouden hem geen kwaad doen nee. Hij is me wat teveel gegroeid. Maar goed, Alfa heeft het door en is bereid er wat aan te doen, als dat geen mooi voornemen is voor het nieuwe jaar!
Wat de velgjes betreft, mooi hoor. Vind ik trouwens een super evolutie. Vroeger reden we allemaal rond met om ter lelijkste plastieken velgjes. Nu heeft élk merk wel meerdere mooie lichtmetalo’s in de folder.
Tombnolz zegt
Alle, dat is weer heel goed getypt van mezelf. Sorry!
Paragon zegt
ieks… niet-cyclosymetrische velgen. BAH
Jordey zegt
Me love Distinctive long time!
snelste zegt
Ach ja paragon je hebt mensen die willen herhalen als een sinus. Saai heet dat.
Vind ze alle drie wel wat hebben. Progression vind ik het mooiste, prachtige auto trouwens
RJ zegt
hmm
wel nette velgen opzich
alleen ik had wat meer alfa like verw8 wat meeer exclusiefs gwoon een velg waaraan je ziet dat het gwoon een alfa toebehoort… deze velgen overigens zouden bij elke willekeurige auto niet mis staan en dat is juist het probleem… ze moeten alleen bij een alfa het BESTE staan ;)
wimbers zegt
ze kunnen inderdaad beter (voor hetzelfde aankoopbedrag) 150 tot 200 kilo van deze bakken af weten te snoepen. lichtere staalsoorten, alu dak en plaatwerkdelen zouden een hoop kunnen schelen, hij rijdt nu als een zompige slee, niet als een alfa. alleen de TI met sportonderstel rijdt lekker maar mist het agiele van de 156.
(deze week een 159 sportwagon TI en een sportwagon distinctive gereden, beide 2.2 selespeed)
Turbopaultje zegt
Sport ? Nix Sport. Ti. En MY2008 is al afgelopen augustus begonnen…………….
MongDaGreat zegt
Heeft er iemand een idee hoe je kan weten of de geleverde wagens reeds verlicht zijn (buiten ze op de weegbrug te zetten natuurlijk). Kan je dit bijvoorbeeld zien aan de chassis nummer?
Heeft iemand ervaring met Squadra Tuning Nederland, Autodelta London of een andere tuning pro in de BeNeLux? Specifiek voor de 159 dan wel!
Thanks
Ilquadrifoglio zegt
Hier het complete lijstje:
1.8 MPI (-45 kg)
1.9 JTS (-45 kg)
2.2 JTS (-65 kg)
3.2 HFV6 FWD (1540 KG)
3.2 HFV6 (-70 kg)
3.2 HFV6 (-70 kg)
Ook komt er een power upgrade voor de 3.2 HFV6 (285 PK)
Frank zegt
Autodelta ervaring..
alleen voor de 3.2, voor de 2.2 kan elk moment een pakket komen.
Frank zegt
2.2 JTS (-65 kg)
Hoe kom je aan die info?
Met zon besparing moet er ook een andere homologatie komen,
en die is nog nergens aangevraagd. Dat zal 2009 worden dan.
Lijkt me vooralsnog sterk dat ze zoveel gewicht gaan verliezen door de bankjes wat dunner te maken. En dat STR staal is ook nog nergens getest, dus ook niet af voor productie.
Ilquadrifoglio zegt
@ Turbopaultje
Augustus 2007? De productie is zelfs nog niet gestart!
Het was de bedoeling dat de Alfa Romeo 159 MY2008, 6 november 2007 in productie zou gaan. Maar door onderhoudswerkzaamheden in de fabriek Pomigliano D’Arco wordt dit 3 maart 2008.
@ Frank
De gewichtsbesparing van 65 KG op de 2.2 JTS, is inderdaad een speciaal model (SS/QV). Op de standaard versies is de gewichtsbesparing hetzelfde als de 1.8/1.9 (45 KG).
Turbopaultje zegt
MY start altijd na de zomervakantie . Facelift, gewichtsbesparing etc. van de 159 is echt pas voor MY2009 :
http://img509.imageshack.us/img509/5430/nouveautesalfapw9.jpg
Mustang zegt
Doe mij maar de 3.2 Q2 Sport uitvoering:)
Zoef zegt
Het design zit snor, maar motorisch kan Alfa niet meer bekoren. Ook de rest van de technologie is heel gewoontjes. Willen ze echt naast de 3 gaan staan, zullen ze daar echt iets aan moeten doen.
IlCuoreSportivo-147 zegt
Tja, ik vrees dat het een druppel op een hete plaat wordt, dringend werken aan een nieuw, zuiver achterwielaangedreven chassis, dat is de enige echte oplossing.
En vooral die gm motoren buiten smijten, wat een schande is die deal toch geweest.
Allemaal zeer pijnlijk voor een zuivere alfist als ik, maar dit is wel een signaal dat ze het bij alfa zelf ook beseffen, en dat is voor mij een ware opluchting, er is nog hoop voor de toekomst.
Maar hij staat voor mij toch ver boven een bmw dreier op de verlanglijst hoor, wie wilt daar nu in gezien worden,(duitse mitsubischi :)) wel snel en zuinig, die zuinigheid, daar kunnen de italianen wel een puntje aan zuigen (jtd verbruikt zonder moeite 10 liter, das toch wel overdreven).
IlCuoreSportivo-147 zegt
P.S. Waar zijn die mooie alfa velgen toch naartoe???
Gaten willen we zien
IlCuoreSportivo-147 zegt
Quadrifoglio, jij weet wel veel he, staat me aan.
Beste wensen.
Doe mij maar een goeie ouwe GT 3.2
P.S. Wat was de 156 toch een fijne rijdersauto, ik vond m fijner dan de 147 sturen, er zijn wel bilstein schokdempers onderweg, als die geplaatst zijn kan ik meer zeggen. (de 156 was af fabiek een beetje lager).
Nu lijkt er wat veel gewicht op de vooras te leunen (zware diesel), ik heb een tijdje een 1.6 gereden, dat was een heel verschil qua weggedrag, daar kon je glijdend over de vier wielen meer de bocht om. (vervangwagen :) toch goed afgelopen), en wat hadden die twinsparks toch een fijn geluid. (weg met gm-brol)
IlCuoreSportivo-147 zegt
Jammer dat de benzine zo duur is, dan bespaar je al een hoop gewicht op een cruciale plaats tegenover een zware diesel op de vooras.
w0o0dy zegt
@IlCuoreSportivo-147: Volgens mij (en de heren specialisten zoals Kevski) moeten me maar corrigeren als ik het fout heb) kun je door een wat zwaardere (strakkere) stabilisatorstang achter ervoor zorgen dat de achterkant minder “tegen werkt” in de bochten (bij het insturen)… Doordat de auto dan iets beter van richting wisselt lijkt het gewicht op de vooras minder. Dat is natuurlijk bij lage snelheden minder te merken maar bij klaverblaadjes etc wel.
Voor en achter verschillende settings bij instelbare schokdempers wil ok helpen en je zou de hoogte van de auto voor en achter kunnen aanpassen om minder onderstuur te hebben.
P@ul zegt
Waarom staat het type wiel er niet bij van de AR C8 er niet bij.. :(
Ben van plan om de 147 te kopen met de wielen van de C8.
Hoe vette wielen
Juppe zegt
@Wooody,
Dat klopt opzich wel (voor zover ik weet ;) ). Een zwaardere stabi achter zorgt ervoor dat het binnenste voorwiel in een bocht minder snel opgetild wordt, waardoor je voor dus meer grip krijgt. Het gaat alleen ten koste van grip achter (tilt eerder binnenste wiel achter op) en daardoor wordt je auto meer overstuurt.
Dat zie je vooral bij race auto’s met voorwielaandrijving (vooral bij de kleintjes als de Yaris of Cinquecento), die tillen ook altijd het achterste pootje op. Circuitauto’s zoals BMW’s zie je nog wel eens een voorste wiel op tillen, omdat ze bij het uitkomen zo vroeg mogelijk op het gas willen (meer druk op binnenste achterwiel)
Maar eigenlijk zou dat een manier moeten zijn om het gedrag fijn af te stellen, niet om een in oorsprong verkeerde gewichtsverdeling te compenseren. Maarja, je moet wat ;)
w0o0dy zegt
@Juppe: ik denk eerlijk gezegd dat je een standaard 147 jtd onderstel nog heel wat kan aanpassen voor die achterkant gaat uitbreken. Je kunt natuurlijk ook het gewicht proberen anders te verdelen, maar dat zal niet makkelijk zijn…. maar een accu achterin plaatsen is een trucje dat bij een groot aantal auto’s mogelijk is en toch zo’n 15kilo naar achteren brengt. Maar misschien zit de accu al in de kofferbak bij een 147? Dunno.
Juppe zegt
@Wooody,
Ja, dat is zeker zo. Die auto’s zijn ook ontworpen om veilig weggedrag te hebben (onderstuurt), en comfort te bieden. Een stijvere stabi telt eigenlijk de veerconstante (stijfheid) van de veren links en rechts bij elkaar op (als de stabi oneindig stijf zou zijn). Op die manier gaat hij rollen tegen.
Als je dan met 1 wiel over een hobbel rijdt, zal dit meer doorgegeven worden aan de carrosserie. Met beide wielen tegelijk over een gelijke hobbel zal niet veranderen.
Het is een compromis idd. En bij een diesel nog meer omdat het blok nou eenmaal zwaarder is (en misschien zijn die zowieso meer op comfort afgestemd omdat er meestal meer km’s mee gereden worden, ten opzichte van de benzine versies?)
Het kan iig wel verklaren waarom de 1.6 die IlCuoreSportivo-147 gereden had zo’n ander weggedrag had.
Turbopaultje zegt
Pffff……… heb poos geledenzelf in een nagelnieuwe 147 JTDm met sportonderstel gereden: absoluut MINI like wegligging.
Stabi achter voor een FWD ? Overstuur ala 205 GTi 1.9 ?
w0o0dy zegt
@Turbopaultje: De 205 GTi 1,9 was lachen toch?
Neem aan dat er standaard al wel een Stabi achter in de 147jtdm zit, maar misschien dat een iets zwaardere het insturen nog wat scherper maakt?
Overigens…. of een auto onderstuur of overstuur heeft ligt vaak aan de bestuurder…. een 307 SW kun je laten ondersturen als een varken in de modder maar (lift-off) overstuur is ook niet al te moeilijk….. Misschien duikt IlCuoreSportivo-147 iets te hard de bochten in? Ga je iets later en rij je een goede lijn dan zal het onderstuur ook minder zijn.
Turbopaultje zegt
Xcuze me: Ik bedoelde verzwaarde stabilisator. De 1.9 was een erg onderhoudend wagentje, voor menigeen te……….
Sjon zegt
@P@ul, die passen niet op je Alfa, andere steek en misschien ook wel andere lengte tussen de schroeven, het is tenslotte een Maserati platform.
Nick zegt
Nu hopen dat Maserati de 3.2 liter (desnoods 3.6 liter) V6 kan vervangen met een wat meer Alfa Romeo-waardige blok.
Die 250 pk is onderhand ook al voorbij gestreefd door VAG tot 260 pk.
Waarschijnlijk zal dit getal nog oplopen tot 270 pk voor de nieuwe Golf VI R32.
Mits deze uiteraard nog in de planning staat, aangezien er woord verspreid werd dat de R32 zou vervangen worden door een evt. R36.
Met de verwachtte komst van de Ferrari 4.2 liter V8 lijkt me dat deze motor niet meer in het GTA model te verkrijgen is.
Ben overigens wel benieuwd naar deze motor, of het een 90° crossplane of 60°-90° flatplane word.
En het word hoogstwaarschijnlijk één van Ferrari’s lange slag motoren, iets wat normaal typerend is voor Maserati.
Ach ja, de naam doet het ‘m zegt men wel.
IlCuoreSportivo-147 zegt
Het belangrijkste nadeel voor instuur gedrag blijft voor mij overgewicht, als we dat allemaal moeten gaan aanpassen??? Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb hier geen testgrage met 100 verschillende onderdelen, een alfa moet af fabriek klaar zijn om alfa te zijn.
IlCuoreSportivo-147 zegt
turbopaultje, ik moet er wel bij zeggen dat bepaalde 147’s hoger liggen dan anderen (volledige vuist en nog meer), de mijne is er zo één.
Ik ben echt benieuwd naar wat er gaat gebeuren met het weggedrag wanneer de bilsteins er volgende week onder staan.
IlCuoreSportivo-147 zegt
woody, ik heb het gewoon over de verschillen die ik ervaar tussen verschillende wagens met verschillende…
Daar heeft mijn rijgedrag niets mee te maken, tis een vergelijk.
P.S. Hij is echt gewoon zwaar op de neus, dat is een objectief feit, brede banden (215) hebben wel veel goed gemaakt.
Turbopaultje zegt
Andere veren/ veerpoot verlagen de auto, schokdempers niet……….
Messcherp insturen ? Igv een gebruikte: Monteer eerst echt goede banden, dempers, nwe fusee en/of stuurkogels en verhoog dan nog de bandenspanning voor met 0,2 of 0,3 bar. Igv nwe 147: alleen eerste en laatste mod.
IlCuoreSportivo-147 zegt
Vanzelfsprekend komen er ook andere veren op hé mannen.
Daar was het m om te doen hé, maar er is nu bij de keuring gebleken dat één schokdemper versleten is, bijgevolg gebeurt nu alles ineens, zal toch veel beter zijn dan enkel veren.
w0o0dy zegt
@IlCuoreSportivo-147: die opmerking was naar aanleiding van het verschil tussen jouw ervaring van onderstuur en de opmerking van Turbopaultje “Pffff……… heb poos geledenzelf in een nagelnieuwe 147 JTDm met sportonderstel gereden: absoluut MINI like wegligging.”
Het is mogelijk dat jouw rijstijl in combinatie met een iets zwaardere neus juist het verschil tussen de twee auto’s versterkt waar iemand met een andere rijstijl juist minder verschil zou merken tussen de twee…. Daar ging mijn opmerking over en niet over goed of fout.
w0o0dy zegt
@IlCuoreSportivo-147: nog een mogelijkheid…. zorgen dat de gewichtsverdeling van de auto iets meer naar achter opschuift door de achterkant iets lager te leggen dan de voorkant (niet te extreem 5 mm kan al voldoende zijn!). Ideaal is een nauwkeurige weegbrug (een heleboel bedrijven die bijvoorbeeld (sloop)afval verwerken kunnen je helpen ;) ) om te bepalen hoe de gewichtsverdeling nu is en hoeveel die veranderd is.
Daarnaast kun je de stabilisator voor en achter zo kiezen dat het midner onderstuur oplevert. Daarvoor zou de achterste iets stijver of de voorste juist iets minder stijf kunnen zijn. Misschien dat in combinatie met je nieuwe veren en dempers (die waarschijnlijk een iets harder onderstel opleveren) juist een iets minder stijve stabi voor, ook wel fijner rijdt…. Achter iets hardere vering/demping kan ook iets helpen.
Turbopaultje zegt
…………………………………
Emiel zegt
Sorry… maar ik geloof er geen bal meer van. Ik hoop vurig dat dit allemaal gaat gebeuren, maar waarom? Heeft ooit een Alfa ingenieur dit stiekem verklapt? Al deze veranderingen kosten zoveel… het lijkt me niet dat ze aan een aardige succesformule (want dat is de 159 toch aardig aan het worden) flink wat gaan veranderen door er eens een heleboel (voor Alfa) prijzige veranderingen aan gaan doen. Bovendien zouden veranderingen als deze de verkoopprijs van de toch al niet goedkope 159 toch flink moeten doen stijgen…
Ik kan me nog herinneren dat in 2000 in elk blad stond dat de 156 GTA een dik opgevoerde V6 met 300+ pk kreeg en gewichtsreductie. Niets van waar achteraf! Later zou de ”lichtgewicht Brera met twinturbo V6 of dikke Maserati V8” komen! En daarna kwam er het bericht dat er dik opgevoerde 4 en 6 cilinders in de 147 en 156 zouden komen, waar zijn die gebleven? Allemaal roddels achteraf!
Sorry, maar ik ben bang dat hier niets van waar is… al hoop ik natuurlijk van wel.
Citrofiel evil twin zegt
Stuur Alfa eens bij de Weightwatchers.
Want al hun modellen hebben last van zwaarlijvigheid.
Citrofiel zegt
Eén ding moet ik al kwijt, en dit is daar een prima topic voor:
Wat maakt Alfa Romeo toch een práchtige velgen! Al hun lichtmetaal ziet er prima uit. Heerlijk. En dat niet alleen, zelfs de wieldoppen zijn nog oké. De wieldoppen van een 159 zijn zelfs op een afstand van meer dan vijf meter niet te onderscheiden van lichtmetaal. Top! :D
MongDaGreat zegt
Frank:
je zegt ervaring te hebben met Autodelta voor de 159 3.2. Wat is je commentaar over hen?
IlCuoreSportivo-147 zegt
Met een goeie gta zouden ze veel van het imago schade van de 159 kunnen goedmaken, maar dan moet die wel mee kunnen met laten we zeggen de audi RS4. Veel werk aan de winkel dus.
P.S woody, ik ga ervan uit dat het met de schokdempers in goed genoeg zal zijn, want die auto kost me al meer dan genoeg geld :)
Als hij nu lager licht gaat hij er wel leuk uitzien,
IlCuoreSportivo-147 zegt
Ik vind dat ze er tegenwoordig niets meer van bakken met hun velgen (sinds 159) voor de gt hebben ze onlangs wel nog fijne velgen gemaakt (6 gaten). En de spaakvelgen van de GT (18″) zijn ook echt fijn , verder vind ik de vijf gaten (156 sportpack) maar dan in 17″(vaak op GTV), de tristar met drie gaten in 17″ (vaak 147) en de gta velgen het mooiste.
Denken jullie daar anders over?
P.S die op de 147 ducati lijken me wel cool.
w0o0dy zegt
@IlCuoreSportivo-147: begrijpelijk. Bandenspanning voor/achter varieren kost echter niets, maar kan wel iets helpen.
p.s. vergeet niet je camber te controleren na het verlagen en als je toch bezig bent…. instellen van meer/minder toe-/uitspoor kan ook helpen maar dan moet je eigenlijk een specialist opzoeken die de afstelling voor je kan verfijnen ;)
IlCuoreSportivo-147 zegt
Die stoel???
Ik kan moeilijk geloven dat die ooit in een alfa komt.
Wat heeft mijn 147 dan een fijne stoelen.
De stoelen van de huidige 159 zijn al weinig voorzien op sportiviteit, ik vermoed dat ze er toch iets meer zijdelingse steun en iets mooiere stoffen, meestal leer natuurlijk in gaan verwerken.
Wat een vies stofke, bah. krijg er kippevel van.
?? zegt
prachtige velgen
peter zegt
is die 159 nou eigenlijk al met dat sportpakket te verkrijgen? dacht dat het de Ti versie was…
Turbopaultje zegt
……………Q2 :-) !
http://www.youtube.com/watch?v=dNJ3_-crItY&feature=related
CSL zegt
Die dingen zijn dan nog steeds te zwaar en log.
w0o0dy zegt
@csl en jij hebt nog steeds niets nieuws weten te verzinnen……
IlCuoreSportivo-147 zegt
Daar heb je csl boy weer :)
jongen toch.
Alleen de modellen op het 159 platform (of aangepast) zijn te zwaar, dat zijn er nu wel veel, maar dit bericht bevestigd mijn hoop dat ze het in Italië ook beseffen, dus zal dit nooit meer gebeuren, daar gaan wij, “alfistis” toch vanuit.
Rene zegt
Ik heb net met de dealer gebeld en die zeggen van niets te weten…bovenstaande nieuws dus ook niet…heel raar allemaam
IlCuoreSportivo-147 zegt
dealers weten nooit van iets.
Turbopaultje zegt
Die “weten idd niets “, gek he ………….. ?
IlCuoreSportivo zegt
Ja woody, nu staan de schokdempers eronder en eibach veren, top materiaal, top comfort en top wegligging.
Maar nu kom ik niet door de keuring. De wielgeometrie is bij alfa niet overeenkomstig de referentiewaarden.
Kent IEMAND de OPLOSSING???
Zwart verven is niet gelukt. :(
Enige oplossing lijkt alles weer origineel te steken. :(
dan wisselen, en volgend jaar opnieuw proberen de keuring te misleiden.
Toch moet er een oplossing zijn. Zoals een attest van alfa, maar niemand wil me dat bezorgen.
Rene zegt
Door deze onduidelijkheden bij Alfa hebben wij nu toch afgezien van de 159 en de keuze gemaakt voor een A3 sportback!!