Oeps, foutje! Iemand heeft bij Mercedes zitten suffen en per ongeluk(?) een eerste foto inclusief de technische informatie van de gefacelifte SL online gezet. Helaas moeten we het nu nog doen met 1 foto, maar in januari zal ongetwijfeld meer informatie volgen.
De SL63 AMG krijgt 525 pk en 630 Nm onder de nieuw gevormde motorkap. De “oude” SL55 AMG moest het nog doen met 517 pk/720 Nm. Je krijgt er dus 8 pk bij maar aan de andere kant heb je wel 90 Nm minder! En dat is ook duidelijk te merken in het standaardsprintje van 0-100 de SL55 doet daar 4,5 sec over dan de nieuwe SL63 heeft daar 4,7 seconden voor nodig. En dan is de CO2 uitstoot ook nog eens toegenomen van 324 g/km naar 330 g/km. Kortom vernieuwing is niet altijd vooruitgang. Aan de techniek van SL65 is niks veranderd, die levert nog steeds 612 pk. (Bron: Mercedes-Benz, via Motor Authority)
RenJie zegt
w0w.. die is wel heel erg mis als ik het zo lees.. de 55AMG met de 517 pk is goed genoeg lijkt me ?
Robin zegt
geloof er niets van.
bart zegt
Worden ze nou niet gek van dat AMG bij Mercedes, bij de SL kun je ondertussen dus 3 AMG’s kopen, de 55, 63 en 65. Zo is het allemaal niet erg exlusief meer, net als dat 63 AMG blok wat ze tegenwoordig ook in vrijwel alle modellen hebben gezet.
Prestaties zijn wel leuk, maar je gaat idd de andere motoren in de weg zitten.
Dennis zegt
M6 velgen iemand?
RenJie zegt
Maar goed.. de CL63AMG heeft ook dezelfde gegevens met dezelfde motor(525 pk en 630 Nm) Het vermogen van de 55AMG is gewoon te groot.
VonStroke zegt
Hmmz, dat zou vreemd zijn, hij moet alleszins milieuvriendelijker worden. En die lelijke spoiler? Ik hoop van niet.
RenJie zegt
@Dennis
ben jij die Dennism6?
Joost zegt
@ Dennis: Graag! Waar kan ik ze (gratis neem ik aan?!) afhalen? ;-)
dekster zegt
Heel spijtig, de oude SL55 amg was een cabrio met ruwe V8, maar nu is het weer zo’n wanabe M6-dingetje…
Beck zegt
997 turbo velgen iemand?
Joost zegt
@ Beck: Graag! Waar kan ik ze (gratis neem ik aan?!) afhalen? :P
azertyyyy zegt
porsche turbo velgen? ni egt origineel ;)
Breinstein zegt
zo, naast de slk hebben ze ook de sl weten te verneuken
Aston Martin Rapide zegt
@ Beck…heb je er soms veel op voorraad? Nou, dan wil ik hem best komen halen. (Geintje)
Viel me ook op dat de velgen verdacht veel op die van 997 Turbo lijkt.
Matthis zegt
Anders gewoon een nieuwe sl ?
robbie zegt
@Robin, wat geloof je niet? De informatie is van Mercedes zelf afkomstig!
@bart, de SL63 is de opvolger van de SL55!
SjeufM3 zegt
Als we zo gaan beginnen:
Iemand intresse in een M3 E46
Alwood zegt
en er zitten idd porsche velgen op :o
verder vind ik het wel weer eens tijd worden dat auto’s wat normalere snelheden rijden… Je zou moeten kunnen kiezen voor 55 of 63… :P gewoon allebij blijven leveren.
Davidov zegt
@ RenJie: haha, eerste wat ik dacht :p
on-topic: ziet er erg vet uit die SL63.
jonas zegt
Hoax ? Merc gaat toch nooit een wagen uitbrengen met zulke cijfers ivm de voorganger?
JesperF zegt
@Dennis: Eerder Porsche 911 Turbo velgen…
JesperF zegt
Whoo, niet gezien dat anderen dat ook al gezegd hadden:P
MATSS zegt
Hij is wel 110kg zwaarder dan de 55
AMG zegt
Komt er ook en 65 AMG?????
Mustang zegt
8 pk bij; 50Nm minder én 110kg zwaarder!
Hoe kan dat?
robbie zegt
@MATSS, hij is dus:
-Zwaarder
-Langzamer
-Onzuiniger
-Vervuilender
SimonMc zegt
Minder Nm’s betekent niet altijd trager in de praktijk…Zoals bij de rijtest van de E63 amg.
Daar bleek dat hij het vermogen beter op de baan kon zetten omdat hij minder Nm’s had.
Ik quote uit de rijtest van de E63 amg door Sacha :
“De motor heeft met 514 pk/630 Nm en atmosferische beademing een totaal ander karakter dan die vorige motor. Het koppel is niet alleen minder dan zijn voorganger, maar het komt ook nog eens veel later in de koppelcurve op (700 Nm @ 2750 rpm vs. 630 Nm @ 5200 rpm). Bij vergelijkbaar vermogen zou je denken dat dat een achteruitgang is. Niets is minder waar.
Doordat de motor het koppel geleidelijker brengt kan de auto het vermogen beter kwijt op de weg. In de praktijk betekent dat veel minder ESP ingrepen en minder neiging tot uitbreken wat de rijdbaarheid zeer ten goede komt. Zelfs met het slechte weer tijdens de rijtest viel het me op hoeveel grip er was en hoe weinig de wielen doorslipten als ik hem flink op zijn staart trapte. En dat terwijl de auto uitgerust was met gewone zomerbanden bij koud en nat weer.”
Stephan zegt
SimonMc
Wat jij nu zegt geldt voor elke auto. Tuurlijk zal een band eerder doorslippen. Maar met slippen elektronica en een goed differentieel zou de auto het koppel beter kunnen verdelen en je zou dan ook sneller moeten zijn. Wat blijkt dat Mercedes dat dus niet kan, en dat de E55 dan trager is dan de E63.
anoniem zegt
@ AMG: Die is er al! =)
Poekie Lauda zegt
Hoax! Ik kan het niet geloven dat deze cijfers kloppen, nog ff wachten tot de officiële release en dan zullen we het zien :P
Willem zegt
tjezus, ik maak me helemaal niet druk over datte … gewoon ne amg zoals ne andere … alhoewel, coole auto
Papa zegt
pfffff….:(
RScosworth zegt
Ik blijf het zo’n geweldig ding vinden. Als de 63 ook zo’n heerlijk geluid maakt als de 55 kan ik met de rest niet zitten, behalve met de constructie van het dak dat je kunt zien van binnen wanneer het dak dicht is. Voor de rest, topwagen.
‘de oude SL55 amg was een cabrio met ruwe V8, maar nu is het weer zo’n wanabe M6-dingetje’
En we hebben met nog 2 dagen te gaan nog snel de opmerking van het jaar! Iedereen klappen en hard lachen.
RubenBaeten zegt
Oud nieuws! Hoax! Photoshop!
Nee hoor Robbie, ik geloof je wel. :-)
RenJie zegt
@anoniem
AMG bedoelt waarschijnlijk van de “nieuwe” SL
Kees zegt
Duidelijk dus geen Vorsprung durch Technik… De nieuwe MB’s vind ik wel strak tegenwoordig. Jammer dat ze zo’n oude wagen weer uit de kast trekken en wat opschaven. Vond ‘m altijd al niet zó.
RenesisHP zegt
Ik vind het wel wat hebben, atmosferisch.
Solstice zegt
Er wordt tegenwoordig meer ‘gelekt’ dan officieel bekendgemaakt, deze jongen gelooft er niet meer in, hou iemand anders maar voor de gek. :-P
robbie zegt
@RenJie, van de nieuwe SL komt ook een 65. Staat ook in mijn artikel ;)
Robin zegt
@Robbie
Het is niet officieel, dus hoe weet ik dat die ‘iemand bij mercedes’ mij niet voor de gek wil houden of MB wil naaien. (dit laatste heeft hij/zij in principe natuurlijk al gedaan)
Het klinkt als geld verspilling als ze hier RD/ontwikkelingskosten etc. aan verspilt hebben. Je maakt een hoger segment product toch niet slechter dan het ‘voordelige’ broertje dat lijkt me zeer ongeloofwaardig.
Wacht lekker op de officiële cijfers.
thom zegt
Ik hoop dat merc en audi snel weer afstappen van die hoogtoerige motoren, ik vind dat meer in lichte sportwagens passen, niet in zware luxe auto’s. De enigste merc waar ik de 63 amg bij vind passen is CLK DTM, maar ook die is zwaar. Ik kan me overigens niet voor stellen dat de nieuwe SL 100 kg zwaarder word, ik denk eerder lichter zeker met een 63 amg motor.
Cliff zegt
Hoezo Porsche 911 (997) velgen?
Cliff zegt
Turbo bedoel ik dan
Cliff zegt
Turbo bedoel ik dan
robbie zegt
@Robin, waarom is deze informatie dan te vinden op de website http://www.mercedes-benz.de?
http://www.mercedes-benz.de/content/germany/mpc/mpc_germany_website/de/home_mpc/passenger_cars/home/products/amg/models/sl_55_amg.0001.html
Ik weet niet in wat voor bizarre fantasiewereld jij leeft, maar bedrijven kunnen het niet maken over valse informatie op hun site te zetten!
nichos zegt
@robin: shit happens
Robin zegt
@robbie
gast:
“Oeps, foutje! Iemand heeft bij Mercedes zitten suffen en per ongeluk(?) een eerste foto inclusief de technische informatie van de gefacelifte SL online heeft gezet.”
Het is dat ik nu op bron in het bericht bekijk, maar ik kan niet ruiken of dat grappig of serieus bedoelt is. Kun je ook op een normale manier aan me duidelijk maken.
robbie zegt
@Robin, altijd de bronnen controleren die ik gebruik he. Nooit geleerd om feiten te checken?
NLX zegt
HUH? die eerste zin:
is het gewoon laat
ben ik niet nuchter
of klopt de zin
of alledrie
GeoBem007 zegt
Is er ook niet eens een SL72 AMG oid geweest?
RenJie zegt
@GeoBem007
Wel een SL73 AMG
SimonMc zegt
@GeoBem007: jeps, klopt wat RenJie zegt.Een SL73 met een 7.3 liter V12, welliswaar met “maar” 525 pk.
Het was de SL van de vorige generatie en diezelfde 7.3 liter V12 wordt hedendaags alleen nog maar gehandhaafd door pagani.
Civviej zegt
Als hij de mindere specs heeft dan een SL55, waarom noemen ze het dan geen SL54??? :S
Job zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Alexander zegt
@ Civviej
De cijfers staan altijd voor de motor-inhoud. De 55 AMG heefte en 5.5 liter en de 63 motoren 6.2. Ze vonden SL62 niet mooi klinken dus hebben ze hem 63 genoemd.
En nu nog even over de auto zelf.. Eindelijk worden ze een beetje opgepompt met lekkere bumpers en diffusers. Het ziet er nog wel ene beetje knip en plakwerk uit maar daar zal wel verandering in komen. Vind de ‘gejatte’ turbo velgen wel lekker.
Silverarrow zegt
Toch weer een lekkere dikke wagen. Wel vreemd dat ze nu een diffusor en spoilertje gebruiken, zoiets verwacht je eerder van Brabus of Lorinser, niet van AMG. Wacht toch nog op een complete fotoshoot voordat ik er iets over durf te zeggen.
technopatat zegt
WABLIEF in de cl63 zit tot nu toe de sterkste 6.2 motor: 525 pk, wil je dan zeggen dat ze uit al die 5.5l motoren 5.17 pk halen ? kweet niet zenne …
maar kvin em der beter uitzien :) !
Citrofiel zegt
Ik zou er gelijk andere achterlichten op gezet hebben. Deze vind ik namelijk er oud uit zien… Door de donkere kleur mss? Dat idee (verouderd) heb ik overigens bij de hele SL, zoals ik al eerder heb gezegd.
Rick dos zegt
Héél toevallig dat er alleen een plaatje is van de achterkant, daar waar de grootste verandering aan de voorkant zit…..
Niks geen ongelukje dus….
SimonMc zegt
@Alexander: dus jij denkt dat ze gewoon SL63 genomen hebben omdat ze SL62 niet mooi vonden klinken?
Als je er iets van wist, dan zou je weten dat die 63 niet slaat op de cilinderinhoud, maar het slaat op een legendarische amg.
Trouwens, de 55 amg is eigenlijk ook een 5.4 liter V8…
Reden dat de meeste wel over een 6.3 liter V8 spreken is : “Although it displaces just 6.2 liters, the engine will be marketed as the “6.3″ to comply with German engine marketing laws, which require them to be rounded up to the nearest 100cc “
Bij mercedes wijst de nummer op de auto niet altijd op de cilinderinhoud.Bv: de E 200 cdi heeft een 2.15 liter 4-in lijn.
RScosworth zegt
SimonMc schrijft,
‘Het was de SL van de vorige generatie en diezelfde 7.3 liter V12 wordt hedendaags alleen nog maar gehandhaafd door pagani.’
Draaid de Pagani niet op het blok van de voormalige CLK GTR? Voor zover ik weet zijn dat twee verschillende blokken maar daar ben ik niet honderd procent zeker van.
SimonMc zegt
@RScosworth: voor zover ik mij herinner, zit er in de straatlegale variant van de CLK GTR een 6.9 liter V12,
MAAR er zijn achteraf nog een paar exemplaren gemaakt ( 5 ofzo? ) exclusief in rode kleur ( dacht ik ), genaamd de “Super Sport” versie en die maakte inderdaad gebruik van de 7.3 liter V12.
Ik denk dat het in weze dus om het zelfde blok gaat.
RScosworth zegt
@ SimonMc
Ik heb er nog wat op nageslagen en je hebt gelijk; het blok uit de voormalige SL heerst nu in de Zonda’s. Naast alle kreten in fora wordt het in dit artikel bevestigd: http://66.102.9.104/search?q=cache:D1xugEgjQvUJ:www.worldcarfans.com/5070508.001/page3/40-years-of-amg+pagani+sl+73+amg&hl=nl&ct=clnk&cd=25&gl=nl
Er zijn overigens ooit maar 2 van de 25 CLK-GTR’s uitgerust met datzelfde 7,3 literblok (waaronder de Super Sport die je noemde). Van de eerste heb ik ooit nog eens een leuke reportage gezien op discovery channel. Dat was #003 van de 025 en van Mr.Mohammed Bin Sulayem die zelf de upgrade in Dubai heeft laten plegen. Dit vond HWA wel een puik idee en heeft toen een officiële CLK-GTR uitgebracht onder de naam Super Sport (#017 van de #025) in het rood inderdaad. Nog een leuk overzichtje over de geschiedenis van die #017 die nu ergens in de VS rondzwerft:
http://www.supercars.net/cars/2225.html
SimonMc zegt
@RScosworth: bedankt voor het verhaal !
Wist je dat er trouwens ooit een gespot is in Nederland?
http://spots.autogespot.com/viewcars.php?view=type&type=Mercedes-Benz&cartype=CLK-GTR+AMG
RScosworth zegt
@ SimonMc
Die is echt supermooi! Ik hoop er ooit ook nog zo hard een te kunnen spotten maar nóg liever horen! Wat een bak is het zeg.
sacha zegt
@RScosworth: Van de AMG website:
Meer motoren info: http://www.mercedes-amg.com/index2.html?loc=en/engineroom/history
RScosworth zegt
@ sacha
Hmm ja waarom zou ik het makkelijk doen als het moeilijk kan. ;) Staat toch nog meer info op die site dan ik dacht, thanx!