Importeren van tweedehands auto’s loont en dus importeren we steeds meer tweedehandsjes. Fraude kom je overal tegen en de import van occasions is hierop geen uitzondering. Hoewel de omvang nog onduidelijk is, gaat achter deze import een aanzienlijke belastingfraude schuil.
Zo’n vierduizend taxatierapporten zouden zijn vervalst, waardoor de waarde van de geïmporteerde voertuigen tienduizenden euro’s lager is uitgevallen en per voertuig enkele duizenden euro’s te weinig BPM is betaald. Hierbij gaat het vooral om auto’s van de duurdere merken.
Een groot deel van de voertuigen komen Nederland binnen via de douane en het RDW-station in Nieuwegein. Sinds 1 februari is de Europese wetgeving voor de import van occasions gewijzigd. De waarde van wordt niet langer bepaald door een tabel van de douane, maar wordt vastgesteld aan de hand van een taxatierapport. Met deze rapporten zou volop worden gerommeld. Nederland is het enige Europese land waar een auto geen toelatingskeuring hoeft te ondergaan.
Brancheorganisatie Rai heeft het ministerie van Financiën volgens De Telegraaf onlangs om maatregelen gevraagd.
UPDATE: Occasionfraude is geen fraude
Volgens De Telegraaf zouden er zo’n vierduizend taxatierapporten vervalst zijn. Dit klopt volgens een woordvoerder van de douane niet. Die vierduizend heeft betrekking op het aantal keren dat de tegenbewijsregeling is gebruikt sinds de invoering van de nieuwe bpm-wetgeving in februari dit jaar. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van een officiële koerslijst in plaats van de bpm-tabel, of van een eigen taxatie. Bij die laatste loop je het risico dat de douane een tegen-taxatie uitvoert, maar er is niets illegaals aan.
Taxateur Frank Bolsenbroek is niet te spreken over het artikel. De Telegraaf heeft zich enkel gebaseerd op geluiden van de RAI en de douane en heeft verzuimd taxateurs of de belangenvereniging van parallelimporteurs te bellen, zegt hij. Er is niets frauduleus aan om een auto lager te taxeren dan de tabel als deze zeer snel in waarde daalt. Dat de belastingdienst en Nederlandse auto-importeurs dat niet leuk vinden snap ik, maar dat maakt het nog niet illegaal.
De RAI Vereniging is uiteraard niet blij met deze vorm van import en ergert zich aan de vele trucs die worden toegepast. Auto’s worden bijvoorbeeld voordat ze worden getaxeerd voorzien van kapotte bumpers en gestript van luxe opties. Daardoor daalt de waarde van de auto en hoeft er minder bpm te worden betaald. Als de auto eenmaal geïmporteerd is, wordt alles in ere hersteld. Hier is wettelijk weinig tegen te doen, maar iedereen kan zien dat het niet deugt, vindt de RAI directeur. (bron: automotive-online)
H.J. Vaesen zegt
Klopt. Kijk voor de grap eens naar http://www.garagetest.nl en leest reviews over bepaalde dealerbedrijven. Jet Cars Rotterdam lijkt me een geweldige plek om een auto aan te schaffen – NOT :D
Ted Sluymer zegt
Importfraude gaat alleen maar toenemen, want import wordt nu eenmaal gestimuleerd door een veranderende EU. Dat schept voor mensen die de ballen verstand hebben van auto’s, maar wèl van duistere zaken, de mogelijkheid om hun drugsgeld wit te wassen.
Met het importeren van auto’s is op zich niets mis. Juist omdat het een hot item is (en dat blijft voorlopig zo) trekt het fout volk aan. Het is mij echter bekend dat ook terzake zeer kundige mensen de BPM ernstig trachten te beïnvloeden. Natuurlijk deugt dat niet, maar het is niet onlogisch. Er is bijna geen belastingmaatregel te bedenken die het volk zo ordinair naait.
Voor importauto’s geldt overigens nog een andere waarschuwing. Gebruikte auto’s zijn vaak ex-rentals met hoge kilometerstanden. Er zijn nog steeds fraudeurs die daar ook raad mee weten. Een schemergebied voor de consument èn voor de autodealer die zijn importauto’s betrekt via duistere kanalen.
STEEFGTI zegt
Was zelf aan het denken om een Audi S3 uit 2001 te importeren….
Toch maar snel doen :P
Ted Sluymer zegt
Privé-import is sowieso geen probleem. De niet bonafide tussenhandel is de rotte plek in het verhaal. Als je zelf een S3 uit Duitsland wilt halen, speelt die tussenhandel geen rol. Misschien leuk om hier eens te kijken en te vergelijken: http://www.kfz.info
Mr. R zegt
Waarom zou je taxatierapporten vervalsen? De lederen bekleding eruit, airco en navi eruit, lichtmetalen wielen vervangen door exemplaren van staal… dan taxeren, zo invoeren en in NL weer de boel monteren; dat is legaal voor een lagere taxatie zorgen…
martin zegt
@ Mr. R
tuurlijk jij haalt even de leren bekleding eruit ^^
veel succes!!
wimbers zegt
@Mr. Right
klopt, ik vraag me alleen af wat de belastingdienst gaat doen als je met je S3 die op stalen 185 /70/13 bandjes met stoffen stoeltjes zonder navigatie rond zou moeten rijden gecontroleerd wordt met alle opties erop en eraan.
Aad Toet zegt
Wij halen veel auto’s op in duitsland voor handel en partuculier.
De auto’s daar zijn veel completer, en bij de dealer ook vertrouwd kopen.
Kijk op mobile.de de keuze is enorm.
Ted Sluymer zegt
Helemaal niets. Als je de auto uitkleedt en de auto krijgt in die staat z’n papieren, dan mag je daarna de auto weer optuigen. Tip: koop de auto op twee facturen. De eerste vermeldt de auto in gestripte versie, de tweede factuur de bijgekochte extra uitmonstering. Dat is een legale wijze van handelen.
Mr. R zegt
@wimbers: Want als je in Nederland een kale BMW koopt en ‘m na de aankoop pas gaat opleuken met leder, navigatie, climate control, lichtmetalen wielen, dan krijg je ook geen naheffing.
Kees zegt
@STEEFGTI
kijk anders even op http://www.germanselect.nl, die haalt hem zo voor je uit Duitsland en leverd hem voor je deur met nederlandskenteken af en dat tegen een prijs waarvoor je het zelf waarschijnlijk niet kan!
classic red zegt
Bij mensen die de auto niet strippen wordt ook bpm geheven over after market accesoires. Dat compenseert de zaak weer voor de belastingdienst.
Benny1 zegt
@ “H.J. Vaesen schrijft,
2 August 2007 om 10:33
Klopt. Kijk voor de grap eens naar http://www.garagetest.nl en leest reviews over bepaalde dealerbedrijven. Jet Cars Rotterdam lijkt me een geweldige plek om een auto aan te schaffen – NOT ”
LOL !! Ik weet precies wat je bedoelt ben er al keer wezen kijken…. na je lacht je helemaal kapot :D Volvo’s met een gat in de hoedenplank…. goh stop politie?? Auto’s helemaal verrot met 400.000 op de teller. Ali die ff een auto staat te jumpstarten en daarna zo ze toetenbegrenzer in jaagt enz enz enz…
Tip van de dag: Wil je lachen ga dagje langs Jet cars (waalhaven)
vr6 rijder zegt
@ H.J. Vaesen
Die site is onbetrouwbaar, ik zie daar zeer positieve berichten over hele louche dealers, het lijkt erop of ze zelf de berichten schrijven, een paar van de hoogst genoteerde occasionbedrijven zijn in mijn ogen beunhazen van de eerste klasse.
lincoln zegt
jullius ceasar, napoleon bonaparte, adolf hitler … die wilden ook 1 europa, 1 munt eenheid, 1 belasting stelsel … en ze hadden het waarschijnlijk beter gedaan dan die inteelt hufters in brussel.
Ted Sluymer zegt
Er mag dan een EU zijn, het functioneren daarvan wordt om zeep geholpen door minderwaardige Nederlandse belastingen als BPM. Vooralsnog is de EU een papieren gedrocht en haalt een individueel lid elke EU-wet omderuit door aanvullende nationale wetten. Als hele volksstammen genaaid worden door de overheid, kan ik mij voorstellen dat de mensen fiscaal erg creatief worden. Auto-import is daarop geen uitzondering.
Rick dos zegt
” waardoor de waarde van de geïmporteerde voertuigen tienduizenden euro’s lager is uitgevallen en per voertuig enkele duizenden euro’s te weinig BPM is betaald.”
Ik begrijp even niet wat het frauduleuze van de burger aan dit verhaal is. BPM is toch juist fraude van de overheid?
Markus zegt
Kun je niet een nep factuur regelen van een Duits autobedrijf waarop staat dat alle dure opties niet fabrieks geleverd zijn maar pas naderhand zijn gemonteerd? Daarover hoef je dan geen BPM meer te betalen want in hetzelfde geval bij een nieuwe auto in Nederland betaal je ook geen BPM.
Ikke zegt
haha @H.J. Veasen ..
wij waren 2 jaar geleden op vakantie geweest.. op de terug weg zaten we krap ( 2 personen opgehaalt) en hebben we bij Jet Cars in Rotterdam een extra autotje gekocht:P Suzuki Alto 1996 .. haha… wat een #@$# ding! Nadat we thuis waren meteen op zoek naar een andere haha.. Dat is een Polo geworden:)
Multicar zegt
De ophef over de BPM tegenbewijs is ingegeven door de importeurs.Als je een dure auto importeert is de 1ste afschrijving BPM het eerste verdiend.Als je een jonge gebruikte auto importeert is de BPM korting aanzienlijk.Dit voordeel heb je niet op een auto die je in Nederland koopt.Als de auto gebruiks sporen heeft mag je dit in mindering brengen op de BPM.Dus er wordt niets illegaal gedaan.En zeker door de taxateurs niet.Dat er misschien een aantal dubieuze figuren tussen zit,heb je in andere branches ook.Wij importren al jaren auto uit buitenland voor onszelf en voor klanten.En dit zal alleen maar meer worden zolang de BPM in stand wordt gehouden
Ted Sluymer zegt
Multicar geeft terecht aan dat er geen fraude wordt gepleegd als je zoveel als mogelijk probeert af te sprokkelen van de verschuldigde BPM. En inderdaad, dubieuze figuren zijn er altijd wel te vinden. Overigens geloof ik ook nog in import nadat de BPM is gesneuveld (kan dat vannacht???). Tenslotte zijn de grenzen niet voor niets verleden tijd.
June zegt
Gezien de hoge BPM motiveert de regering mensen zelf om zulke soort acties te doen. BPM is gewoon weer een zoveelste vorm van diefstal. Afschaffen zeg ik en niet morgen.. gisteren!
realcar zegt
Je vind alles hier uit eerste hand:
http://www.belastingdienst.nl/variabel/motorrijtuigenbelasting/download/
De toelichting op de BPM hier.
http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/toelichting_aangifte_bpm_bpm0151t7plfol.pdf
Zie je ook dat er meerdere manieren van BPM bereken zijn. Standaard manier is een tabelkorting te verlenen op de nieuwprijs BPM. Deze staffel loopt hard op naar bijv 37% bij 1 jaar en 47% korting op de BPM na 2 jaar!!!
Mark zegt
Feit blijft dat importbakkies niet geliefd zijn, helaas. Zelfs een “verhuisauto” (in Spanje gekocht en later meeverhuisd naar NL) is minder waard. Althans, dat vertelde de dealer mij :). Ook met verhuisgoed wordt de auto nauwkeurig gecheckt of het wel de uitvoering is die je noemt, terwijl je dan niet eens BPM verschuldigd bent.
Steve zegt
…zelfs als je een complete duurdere auto uit duitsland (oid) importeert dan weet de douane de helft van de tijd niet welke opties de auto allemaal uberhaupt hebben kan – loont zich altijd…je hoeft tenslotte toch ook geen slapende honden wakker te maken
en zoals reeds gemeld: het is juist de BPM die dubieus danwel frauduleus is
greetingz,
Ted Sluymer zegt
@ Mark: Feit blijft dat importbakkies niet geliefd zijn, helaas.
Daar zit een kern van waarheid in, maar als de auto wordt geleverd door een autodealer is er niets aan de hand, ook niet bij latere inruil.
@ Steve: …zelfs als je een complete duurdere auto uit duitsland (oid) importeert dan weet de douane de helft van de tijd niet welke opties de auto allemaal uberhaupt hebben kan.
Ik moet je teleurstellen, ze zijn uitstekend op de hoogte. Tot nu toe doen ze niet altijd moeilijk, maar als je de kluit zwaar wilt belazeren, dan is het niet verstandig om de strijd met de heren aan te gaan.
Dat je BPM ‘dubieus’ noemt, is een eufemisme. Ik ga daar hier verder niet op in, maar 21 augustus komt mijn column over dit onderwerp on line en daarin wordt BPM in een totaal ander daglicht gesteld.
Hugo zegt
Het alom bekende verschil tussen opties en accessoires. Geen BPM over accessoires, wél BPM over opties. Wat een accessoire wordt/is kun je zelf beslissen bij import :)
Mark zegt
@ Ted Sluymer: Wat bedoel je? Als een dealer zelf een auto importeert en in de showroom zet? Het blijft voor latere kopers toch wat onzeker. Die weten dat niet direct. De auto van mijn grootouders is meeverhuisd naar NL uit Spanje. Boekjes (spaans) gestempeld en wel, maar toch schijnt ie minder geliefd te zijn. Ach.
sacha zegt
Probleem met een geïmporteerde auto (netjes via Duitse dealer, zelf geïmporteerd, Europese garantie) wat voor kan komen is na de garantieperiode. Bij een originele NL auto wil de dealer i.c.m. importeur nog wel eens een coulance regeling aanspreken bij veel voorkomende en/of schaamte-verwekkende problemen. Bij een import auto kun je meestal de boom in omdat de importeur nooit marge op die auto heeft gemaakt. Dan ben je aangewezen op hulp op de plek van aankoop, wat niet altijd even praktisch is.
Ik spreek uit ervaring :-/
Ted Sluymer zegt
@ Mark
Er is een verschil tussen auto’s die privé worden geïmporteerd en auto’s die zakelijk door een autodealer op de weg worden gezet. Een boekje met vage buitenlandse stempels wekt doorgaans niet direct het vertrouwen als je de auto uiteindelijk weer wilt verkopen.
Wanneer een dealer een auto importeert, is er bij een nieuwe auto weinig aan de hand (behalve het instructieboekje dat meestal niet NL is). Gaat het om een gebruikte auto (en dat is meestal het geval, want je wilt die vermaledijde BPM tenslotte zo laag mogelijk houden), dan adviseer ik om vooral de hele papieren santemekraam goed te bewaren, zodat je bij latere verkoop gewoon het hoe en waarom kunt toelichten. Dat is ook beter als je de auto als inruiler aanbiedt aan een dealer. Overigens vind ik dat een dealer bij inruil niet moeilijk mag doen. Het gaat tenslotte om een NL-auto die ooit werd geïmporteerd. En dat is in Nederland toevallig ook bij elke andere auto het geval….
Ted Sluymer zegt
@Sacha
Met het zelf importeren van een auto kun je tegen dit soort problemen oplopen. Slechte reclame voor het betreffende merk, maar jij zit ondertussen met het gedonder. Zou een zwarte lijst op Autoblog helpen?
Komt de importauto bij een dealer vandaan, dan is de dealer gewoon het aanspreekpunt en komt het wel goed met de service. Een dealer die de auto niet heeft geleverd, maar wèl een goede service geeft (lees garantie) , maakt een goede beurt en levert de volgende ronde misschien zelfs een auto aan die klant. Een fatsoenlijke en correcte behandeling zonder onderscheid is nog altijd het beste visitekaartje voor een dealer.
Mark zegt
Ja idd, in ons familiegeval zijn ze ook nog 1e eigenaar. Het toeval (nou..) wil dat de Peugeot waar ik op doel dus elektronische problemen heeft en de dealer in NL niets kan vinden. Begint het gedonder al :). Ondertussen wel 300 euro verder voor een mogelijk kwalijk onderdeel, wat niet geholpen heeft. Ben benieuwd of het woordje coulance goed gaat vallen nu :).
Onze vorige auto was een import uit Belgie, bij dealer aangekocht. Maakte niets uit, maar ging ook niet veel kapot.
In Duitsland heb je iig wel uitgebreide historie van de auto, met gegevens van eigenaar etc.
sacha zegt
@Ted: “…zwarte lijst…”
Alle merken? Volgens mij ben je overal even slecht af. Zodra het om de NL importeur heen gaat ben je (buiten de garantie) aangeschoten wild.
Zoals jij schrijft kan een dealer bijspringen, wat in mijn geval ook is gebeurt, maar die hebben uit eigen zak bijbetaald omdat ik kennelijk zo’n aardige klant ben. Van het merk kwam het niet. Saillant, want in Duitsland zelf (Mercedes) is men bij dealers over het algemeen zeer toeschietelijk met coulance. Het issue zit dus bij de importeur, en niet per-se het merk zelf.
Ted Sluymer zegt
@Sacha: Zodra het om de NL importeur heen gaat ben je (buiten de garantie) aangeschoten wild.
Helaas ook binnen de garantieperiode. Lang wachten, terug laten komen, overbodige correspondentie etc.
Ik weet dat importeurs het haten als er in de media aandacht aan dit soort zaken wordt besteed. Zelfs individuele dreigacties worden doorgaans in de kiem gesmoord door toch snel het gewenste probleem op te lossen.
Als er een internetmedium is met veel bezoekers en de klacht wordt eerst even tegen het licht gehouden, dan wil een stevige aanpak van de importeur wellicht wel helpen. Zo’n rubriek zou misschien zelfs wel baanbrekend kunnen zijn, maar uitsluitend met controle van de klacht. De gemiddelde insteek van een importeur bij problemen is die van een verzekeringsmaatschappij: hoe komen we er onderuit….?
sacha zegt
@Ted: Zo’n rubriek (een soort ad-interim ombudsman) zou idd erg succesvol kunnen zijn op Autoblog. Probleem echter daarbij is dat zodra een probleemgeval ons (of een ander internetmedium) weet te bereiken, dat de importeur dan opeens ingrijpt om het probleem toch opeens op te lossen. En de probleemgevallen die niet assertief genoeg zijn om de media op te zoeken komen derhalve in de vergetelheid.
Maar ik zou graag een keer een case van garantiefraude of incoulance willen uitdiepen met die persoon (klacht checken) en dan de importeur erop aanspreken. Ben benieuwd wat er dan gebeurt (laat zich raden: we lossen het probleem op en u publiceert/verklaart dan dat het probleem tot volle tevredenheid is opgelost). En case closed voordat het echt open is…
Ted Sluymer zegt
@Sacha: Als je niet voldoende assertief bent in dit leven, val je natuurlijk vaak buiten de boot. Maar een degelijk geredigeerde rubriek sorteert beslist in veel publiciteit.
Er mogen geen deals met importeurs worden gemaakt. Wat gepubliceerd wordt is een verslag van de feiten en dat is doorgaans best interessant. En als het tot oplossingen leidt, is dat helemaal perfect! Het komt binnenkort wel ter sprake!
sacha zegt
Ik ben er helemaal voor!
Wouter zegt
“Sacha weet raad”
Voor al uw
automotiveproblemen, mail Sacha!Chief_S5 zegt
@ Wouter: Het is net uit met m’n vriendin, kan ik dan ook naar Dr. Sacha toe?
Wouter zegt
Ja hoor geen enkel probleem. Desnoods vragen we Aimee om assistentie.
Chief_S5 zegt
Nou laat Sacha maar andere problemen oplossen, ik zit wel een avondje bij die beeldschone Aimee! :) . (oh ja, wie er niet aan gelooft, het is voor mij echt game over, heb haar betrapt met een ander :( )
sacha zegt
Beste bedrogene,
Als het op die manier moet eindigen dan is ze je aandacht niet waardig. Neem een flinke borrel en ga achter de grieten aan.
Dat is dan €40 voor een internet consult. Gelieve via PayPal over te maken naar [email protected]
Dank u.
Chief_S5 zegt
Eh, beste Dr. Sacha,
Ik drink niet, wat nu?
Nu is ze mijn aandacht niet waard nee, nadat ik haar samen met iemand betrapte en ik haar een uitsmijter heb gegeven… Enigste wat ik nu kan doen, is de hele dag http://www.autoblog.nl intypen… Achter een meid aanlopen zit er voor mij niet meer in, ze zijn toch allemaal hetzelfde, zien ze een leukere vent, dan ben je de lul… Geld heb ik wel, dus maak je daarover maar niet druk Sacha…
sacha zegt
Hmmm. Geen drank, wel geld, F5 op autoblog…
*denkt*
Aha! Ga naar http://www.mobile.de/ en zoek een leuke auto uit. Check hier voor mogelijke tips en truuks voor de import en laat het geld rollen.
Chief_S5 zegt
Maar ik ben geen 18 (kom ik nou zo oud over?), wat nu? *kosten voor consult: 120*
sacha zegt
“…geen 18…”
Koop een echte mannen auto: http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?id=11111111271632483
Chief_S5 zegt
Dr. Sacha
Dit ook goed?: http://www.mobile.de/SIDr.hsWeDGL-oR8JIUqUQnyw-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11Iindex_cgiJ1186351614A1Iindex_cgiD1100CCarY-t-vctpLtt~BmPA1A1B20C263%81Y-t-vCaMiMkQuRDSeUnVb_X_Y_x_yrdsO~BSRA6D1100B27D1900BGND2007CPKWA0HinPublicA2A0A0A0D2005A0/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&sr_qual=GN&top=11&id=11111111271811528& . Ik ben niet zo’n liefhebber van rijdende telefooncellen… ;)
*Consultkosten: Sacha wordt rijk, ik arm..*
Met vriendelijke groet,
Een iets beter voelende persoon dankzij Dr. Sacha! (om helemaal beter te worden heb ik denk ik toch Aimee nodig.. :P )
P.S.: Ik bedoel met geen 18 dat ik dus minderjarig ben… ;)
Chief_S5 zegt
+ P.P.S.: Maar ga me niet behandelen als een kind! Daar hou ik (serieus) echt helemaal niet van. :) Dit is de deal: Hoe meer je volwassen doet (niet als een ouwe lul), des te vaker ik Autoblog bezoek en meer respect voor je krijg! ;)