Er zijn in Nederland veel te weinig rotondes. Met militaire precisie wordt elk kruispunt in Nederland omgebouwd tot verkeersplein, maar het duurt veel te lang. Er moet met meer prioriteit worden gewerkt aan de moord op kruispunten, dit is de enige weg naar pure levensvreugde.
Rotondes zijn namelijk heerlijk speelgoed, maar je moet er wel voor openstaan. Als je achter het stuur zit is elke rotonde een potentieel pleziertje. Bij nat of droog weer, er is altijd wel wat te beleven.
Zo kun je een rotonde gebruiken om even lekker dwars te gaan (enige ervaring vereist) of om die zondagsrijder voorbij te steken. Dit soort dingen kunnen je dag helemaal goedmaken, vooral een inhaalactie op een rotonde geeft mij altijd een heerlijk voldaan gevoel.
Geen richting aangeven is trouwens ook leuk, je kunt dan vaak nog even nagenieten van de stress bij je medeweggebruiker.
Enige nadeel van een rotonde is als je passagier bent na een avondje lekker doorzakken. Je kent het wel, van tevoren is afgesproken wie er gaat rijden en jij bent ditmaal niet de Bob. Altijd fijn natuurlijk, met die kennis in het achterhoofd begin je jezelf na aankomst op het betreffende feestje dan ook enthousiast vol te gieten. Wanneer de geconsumeerde hoeveelheid alcohol een kritisch punt heeft bereikt begint de avond pas echt leuk te worden en vanaf dit moment wordt elk glas zonder nadenken aangepakt en opgedronken. Ook Bob krijgt het nu naar z’n zin en ziet lachend aan hoe het niveau met grote stappen daalt.
Op een gegeven moment besef je dat het feestje eigenlijk al is afgelopen en na een discussie, die achteraf heel lang bleek te hebben geduurd, stap je in de auto. Reeds na een paar kilometer voel je een ongemakkelijk gevoel opkomen en krijg je een vreemde behoefte aan frisse lucht. Het raampje gaat open, maar het opgeluchte gevoel is van korte duur. In de verte zie je een rotonde aankomen…
Maar goed, we dwalen af. Met de juiste instelling is bijna elke rotonde pure fun. Zelfs met een SUV kan het leuk zijn. Laatst reed ik in de nieuwe X5 en die auto blijft zo verdomd goed op de weg liggen dat je bij een rotonde steeds beter je best gaat doen om dat ding te laten hellen. Het zal vast mogelijk zijn maar dan moet je wel een redelijk grote obsessie hebben.
De laatste trend op het gebied van rotondes zijn van die verkeerspleinen met twee banen. Je moet dan bij het naderen van de rotonde een keuze maken welke baan je wilt nemen, ze zijn namelijk gescheiden door stukken beton waar je als autoliefhebber redelijk bang van wordt. Als je zo’n rotonde over bent moet je vervolgens vaak weer invoegen om samen op 1 baan verder te rijden. Nou kan het aan mij liggen, maar dit soort rotondes zijn over het algemeen zwaar klote. Mensen hebben geen overzicht en gaan daardoor twijfelen en nog langzamer rijden, dit is funest voor de doorstroming. En funest voor de echte rotondekiller. Ook zijn inhaalacties op dit soort rotondes een stuk lastiger, met name vanwege de betonnen afscheidingen. Toch is er met voldoende wilskracht altijd wel iets van te maken.
Kortom, rotondes bieden legio uitdagende mogelijkheden voor de echte rijder. Veel plezier!
[ gepubliceerd op nu.nl, 30 mei 2007 ]
Aldert zegt
bij ons in de buurt zijn zo’n beetje alle kruispunten vervangen door rotonde’s
MarcO zegt
Ik heb het nu 2x gelezen en ben er nog niet over uit of je column wel of niet ironisch is bedoeld.
Wel eens geprobeerd in een vrachtwagen of camper wat rotondes te pakken?
Ik rij zelf wekelijks met kleine kinderen achterin het stukje bergschenhoek – pijnacker. Dat zijn 15 rotondes! Bij rotonde 3 gaat het al vervelen. (En een uurtje later dezelfde route terug).
Markus zegt
@ Marco: lol! Je kunt de ironie er niet van inzien? Volgens mij ligt ie er vingerdik bovenop.
Op sommige plekken is een rotonde goed geplaatst, op andere niet. Die betonnen randen zijn wel flink verrot, vooral als je die rotonde voor de eerste keer tegenkomt.
FORDGTFREAK!!! zegt
het is wel veiliger maar er gebeuren meer ongelukken met voorang geven
Gek op Wielen zegt
Ik vind rotondes altijd heerlijk! Je ziet waar je op wacht en staat tenminste niet voor rood terwijl er niks rijdt.
Ook oefenen met dwars gaan is best leuk om te doen (indien het rustig is).
En inhalen…. tjaa…. vroeger toen ik nog niet zo verstandig was :) heb ik weleens, in gevallen van driekwart, hele langzame rijders ingehaalt door tegen het verkeer in, maar een kwart te doen. Geeft wel een kick, maar is wel zeer link. Doe ik dus ook niet meer.
Alwood zegt
er zijn in nederland vooral veel te weinig mensen die normaal over een rotonde rijden. Het voordeel dat je van tevoren alles kan overzien wordt door vrijwel niemand gebruik! :| hopeloos…
Als iedereen gewoon vooruit zou kijken was de doorstroom bij alle rotondes super geweest! :)
Lagonda zegt
Hier in Zeewolde hebben wij alleen maar rotondes, heerlijk. Voorheen woonde ik in Leusden waar op iedere hoek de verkeerslichtterreur heeft toegeslagen. Even naar het winkelcentrum leek soms wel uren te duren vanwege het lange, lange wachten voor een rood verkeerslicht. En dan wanneer het EINDELIJK groen is nog niet kunnen doorrijden omdat er nog even een paar door rood moeten.
Nee, doe mij maar rotondes, lekker snel, niet wachten op niks, en idd kan je er nog eens op originele wijze omheen. En ook nog eens handig als je verkeerd bent gereden, dan ga je gewoon nog eens rond.
Jammer alleen dat sommige bestuurders rotondes zo agressief mogelijk proberen te naderen, er is niet leukers dan iemand van de weg af te koppen voor sommige lui. En als iedereen een rotonde nou eens zou behandelen als een kruising met richting aangeven, wordt het ineens allemaal duidelijker. Want dat is wat een rotonde is, een kruising.
En natuurlijk het Nederlandse minpuntje, lekker zuinig, dus maken wij de meeste rotondes te klein. Zoals in Hoogland, iedereen daar een half jaar met een opgebroken hoofdweg pesten. En wanneer de werkzaamheden dan eindelijk klaar zijn, rijdt de eerste de beste stadsbus vast op de veel te kleine rotonde. Ja, ja, weer een paar maanden dicht.
firefly zegt
Leuke colomn. Wat ook leuk is, is om zo hard mogelijk met een eend een rotonde rond te gaan. Die dingen gaan lekker schuin. Leuker dan een X5.
Waar is me wel helemaal aan ergen zijn die rotondes met de rijbaan afscheiding. De overheid denkt dat ze op de weg alles moet voorkauwen met verkeersborden, vluchtheuvels en verkeerslichten. Maar de situatie wordt alleen maar onoverzichtelijk, met een slecht doorstroming en gevaarlijke acties als gevolg.
Danny zegt
Hahaha, hulde voor deze colomn! “Ook zijn inhaalacties op dit soort rotondes een stuk lastiger, met name vanwege de betonnen afscheidingen. Toch is er met voldoende wilskracht altijd wel iets van te maken.” Ik zie het helemaal voor me, een Panda 4×4 met de instelling ‘als je maar wil!’…!
FrieZ zegt
In Engeland hebben ze ook overal rotondes liggen. Ik ben er i.e.g. een voorstander van!
aston v8 zegt
ik ben er echt GEEN voorstander van!
dekster zegt
Probleem van rotondes is, dat ze veel verkeer moeilijk kunnen slikken door de onkunde van sommige chaufeurs, meestal zie ik dat men niet snel genoeg invoegd e.d. zodat er een grote file voor de rotonde gevormd word.
Thibaut zegt
Idem in België. Op steeds meer kruispunten worden de verkeerslichten vervangen door rotondes.
Altijd leuk is dat als die rotondes er net liggen er een paar vinden dat dit een omweg is en er dwars overheen trachten te rijden. Meestal gebeurt dit ’s nachts en zijn die mensen gehaast, te merken aan hun snelheid. Helaas voor hen, door rood vlammen lukt beter dan over een rotonde.
Waar ik woon hebben ze daar iets op gevonden. Over de rotonde loopt ook een asfaltstrook. Je hoeft enkel nog een paaltje of twee omver te rijden. O ja, die strook is meteen ook handig voor buitengewoon vervoer van treinstellen en zo.
DennisM6 zegt
er moeten turbo-rotondes komen… kan je lekker driften
jammer dat ik dat filmpje van die BMW Z3 coupe niet meer kan vinden die ging toch wel lekker over de rontendes zeg
Boss zegt
@ DennisM6; check de link onder “een potentieel pleziertje”.
Ben opzich voorstander, maar ze worden vaak wel krap aangelegd. Ik zelf ken enkele rotondes waarbij ze naast de rijbaan, naar het midden van rotonde, een soort lompe kinderkopjes neer hebben gelegd waar je dus nog wel overheen zou kunnen rijden (handig voor groter verkeer) hoewel dat niet heel plezant zal zijn.
Tijn zegt
Voor de echte rotondeliefhebber is er maar een plek om te zijn en dat is nijmegen! Iemand hier bekend met het keizer karel plein?! Ongeveer vijf auto’s breed, geen strepen, geen voorrang wanneer je op de rotonde zit. Geweldig! Gekke brabanders :P
Tenck zegt
Bergschenhoek – Pijnacker
Oh the joy :) (voor als je een rotonde fetisjist bent)
Rick dos zegt
Rotondes? Ik probeer ze meestal niet op te merken als ik er één tegenkom.
Moto is dan ook; Immer grade aus!
Peter zegt
5 Meter vanaf deze kamer zijn ze het kruispunt nu aan het vervangen , naar mijn idee werkt dit veel beter en gebeuren er niet meer zoveel ongelukken . Er zijn hier nogal wat overleden met name de fietsers die naar school gaan . Die hebben over schijt aan .
W1CK3D zegt
whaha grappig ,, heb over het laatst een auto gaan takelen die zich wou keren op een rotonde ( nee niet rondgereden ) omdat de vrouw haar afslag had gemist! ze was well rond de 70 jaar maarja..
BMW320CI zegt
Rontonde’s zijn zeker lekker , als iedereen ook nog ze knipperlicht aanzet want het is soms ronduit vervelend als je remt en voor jan lul afremt….
het enige minpunt is dat elke rontonde anders is fietsers hebben dan weer wel en dan weer niet voorrang enz enz
er moet gewoon 1 rontonde komen
en rontonde’s met 2 banen zijn ook zwaar klote dan liever 1 grote rontonde….of een turborontonde
het enige probleem met turbo rontonde’s is dan weer dat als je erop rijd ( en zeker voor de 1e keer ) dat je zoiets hebt van TJA welke baan zal ik is nemen….
Thibaut zegt
Turborotonde? Dat heb ik toch even moeten opzoeken. Ik denk niet dat we dat kennen in België.
‘k Heb toch nog liever verkeerslichten die goed op elkaar staan afgestemd (eventueel met flitscamera voor wie door rood rijdt). Dan kan je af en toe nog eens goed optrekken, vooral als er meerdere baanvakken zijn. Maar dat is uiteraard enkel gezien vanuit het standpunt van rijplezier.
Lone Racer! zegt
Rotondes zijn klote. Ik heb een ongeluk gehad bij so eentje die twee banen heeft. Zon ding lijdt aleen tot het idioot snel nemen van en rotonde om eimand vorbij te komen op een een baans weg ( zoetermeerse weg is waar ik mijn ongeluk had niet door inhalen hoor)
Ik woon in england en daar zijn ze rotonde gek. rotondes met 3 of 4 banen werken als je de weg kent maar niet als je daar voor het eerste bent. Elke baan gaat naar een ander afslag en als je fout zit moet je of gevarlijk van baan veranderen of 10 keer rond gaan. en nu over de 8 rotondes dat zijn twee mini rotondes die zo dicht bij elkaar zijn dat ze aan een kant de rijbanen delen. Als je daar voor het eerst komt ga je bijna flauw falen van de complexitiet.
dus graag rotondes waar ze toepaselijk zijn en niet ovral neer plaatse.
lincoln zegt
lekker op zijn hollands .. paniekerig te pas en te onpas overal rotondes neer tieven .. centraal verkeersplanburo+gemeente+externe adviesburootjes ja ja ze weten precies wat de belasting betaler wenst.
Jan zegt
Rotondes bieden soms meer doorvoorsnelheid. Maar wil iemand aub all 55+ers gaan uitleggen dat ze knipperlichten moeten gebruiken, hoe de voorangregels werken en dat ze niet moeten vergeten dat er fietsers en voetgangers zijn!
Mij valt het op dat de meeste 55+ers het niet weten. Heb al met tientallen over gehad en conclusie is dat ze niet bestonden toen zij hun rijbewijs haalden.
Tim zegt
Bij ons in het dorp hebben we de enige BOtonde in nederland. Het zijn eigenlijk twee rotondes aan elkaar, echt een genot om over heen te gaan in je “nieuwe” 325i…
Mark zegt
Hier in Leusden hebben ze een kruising aangepast. Geen rotonde, dat zou teweinig capaciteit hebben. Hup, verkeerslichten, voor iedereen. Gevolg: savonds geen kip op de weg, fietspad groen, ik wachten, geen fietsers te bekennen. Die dingen sporen niet. Geef mij maar een rotonde!
Mr. R zegt
Ja, meer rotondes! Dan het liefst gewoon enkelbaans en zonder idiote betonnen afscheidingen en te scherpe stoepranden! Vanuit milieu-oogpunt natuurlijk; al dat stoppen en optrekken bij verkeerslichten is zo vervuilend. Hard doorrijden of driften, zegt u? Nee, welnee! Milieu! (Met alle milieu-gekte komen ze er dan zeker!)
gttchris zegt
rotondes ruleren!!!! vooral met een auto die een goede wegligging heeft…….ik moet trouwens ooit nog ns mn record verbeteren van 5 keer achter elkaar de rotonde de andere kant op nemen :P
donaldduck zegt
Er is nog een mooi ding aan de rotonde vergeten,
De mogelijkheid dat je recht door over de rotonde
door het rozenperkje kan raggen,
Met flink gas in een leuke 4×4 is het een genot om 2 lange strepen te trekken,
jammer genoeg is dit niet met elke rotonde mogelijk.
PieterA zegt
Heerlijk zo’n rotonde om de achterkant van je wagen te laten uitbreken :P
Jeroen zegt
Ik haat dat zo die rotondes, ik moet er ’s morgens 3 nemen als ik naar school fiets, en laten deze nou net 2x 3/4 rond zijn en 1x half rond. Vaak wordt er dan ’s morgens vroeg 2x tegen de richting ingereden, wat nogal wat ergernis op levert, HEERLIJK :D
Wat ook altijd leuk is, gewoon middendoor rijden, met een moutain bike gaat dit (meestal) een stuk gemakkelijker ;)