Met dank aan de belastingen zijn nieuwe auto’s nogal prijzig. Importeren van een tweedehands auto is zeker de moeite waard, maar ook dan mag je aan de vrienden van de douane een bedrag belasting afdragen. Hoe hoger de nieuwprijs en hoe jonger de auto, hoe meer je mag aftikken. Gelukkig zijn er altijd creatievelingen die hier iets op vinden.
Hoe meer opties een auto heeft, hoe hoger de nieuwprijs en dus hoe meer belasting moet worden afgedragen bij import. Met de gatenkaas methode betaal je minder belasting. Het idee is simpel: voor de accessoires die er niet opzitten, hoef je geen belasting te betalen. Volgens de Telegraaf kopen slimme handelaren dus goed uitgeruste Audi’s, BMW’s en Mercedessen en kleden die uit. De lederen bekleding wordt vervangen door stoffen, audio- en navigatiesystemen worden verwijderd. Lichtmetalen velgen vervang je door een setje stalen velgen en dus heeft de auto dan een stuk lagere nieuwprijs.
Als de auto officieel geimporteerd is, bouw je alles weer in. De auto staat dan al op kenteken en over achteraf gemonteerde accessoires hoef je geen BPM te betalen. Vaak scheelt dit duizenden euro’s afdracht, dus die paar uur werk is zeker de moeite. De douane weet van deze trucs af, maar kan er niets aan doen. He bepalen van de hoogte van de af te dragen BPM is tenslotte een momentopname.
Dit is overigens niet de enige manier om de BPM te besparen, het importeren van een schadeauto loont ook. De reparatiekosten van de schade worden in dit geval verrekent met de nieuwwaarde van de auto. Dus wordt de afdracht van BPM ook lager.
Het enige wat dan nog moet gebeuren is het repareren van de auto, vaak een prijzige grap. Ook daar is wat aan te doen, door de auto te laten repareren in Polen. Daar zijn de kosten van reparatie een stuk lager. Wel eerst even de auto op een trailer Nederland binnenrijden en importeren, vervolgens omkeren en op naar Polen.
Alternatief drie is om een auto in Belgie of Luxemburg te huren, dus ooit komen we wel van die BPM af.
slk55 amg zegt
haha, slimme manieren om geld te besparen! alleen zie ik mezelf nof niet de stoffen bekleding vervangen door lederen bekleding, en ik betwijfel ook of het me lukt om zelf een navigatie in te bouwen, om nog maar te zwijgen over de velgen. als je deze zaken wel in je auto wilt moet je dit dus laten doen door een bedrijf, en dat lijkt mij ook niet erg goedkoop, maar ik denk wel goedkoper.
Mc_PaRtS zegt
Ik ben afgelopen keer nog tegengehouden in Den Haag.
Omdat ik een belgische plaat reed.
Ik woon zelf in belgie ( verhuisd ) maar was nog niet uitgeschreven in nederland waarschijnlijk.
Ik kreeg 14 dagen de tijd om me zelf uit telaten schrijfen.
Of anders na die 14 dagen nog is gepakt werd met buitenlandse kenteken.
Dan mag je de BPM van die wagen betalen dat je aan het rijden bent.
Ben nu gelukkig uitgeschreven. Ik heb aan die vent van de douane gevraagt
van wat ik dan ong. moet betalen.
” ik schat toch 5 of 6 duizend €€€€€€ zegt ie..
BEN uitgeschreven uit Nederland. Ben F*cking blij.
Maar word nog altijd tegen gehouden.
nog iets offtopic.
Ik kreeg overlaats een boute smorgens 4 uur politie naast mij
we stoppen bij rood. Groen licht we rijden allebij!!
Die klootzak heeft me boute geschreven dat ik door rood ree.
LEUGENAAR. Ik weet niet meer hoe hij heet
hij keek zo in de auto. Tering H… Zoon je kan die wagen niet betalen
hij heeft me express geschreven .
IK HOOP DAT JE HET LEEST. JE BENT EEN H.. ZOON
johan zegt
wat een verhitte reacties hiero
maar wel grappig die manieren:p
Autofreak zegt
@ Mc_PaRtS : jij hebt zeker de huisregels gelezen ;)
Maar hoezo zou je je leren bekleding eraf halen dan zit je weer met je stoelverwarming en die spulletjes van de electries verstelbare stoelen :?
dekster zegt
haha
je M5importeren met een 2.0 diesel moter en hem dan vervangen ;)
O.D. zegt
Nieuwe auto’s kan je ook in Denemarken kopen. De prijzen exclusief belasting liggen daar een stuk lager dan in Nederland. Enige dat je nog moet doen is invoeren en keuren en je hebt een paar duizend euro’s bespaart.
Bouwhuus zegt
nou dan hek liever n oude met alles dr op dan zo n nieuwe waar nix op zit
CSL zegt
Een man die ik ken in ons beurt, heeft een BMW CSL uit 2003 ingevoerd onder 316I zonder extra opties!! Hij staat nog steeds als 316i op de kenteken.
ik zal kijken of ik een foto van kan maken dit keer.
Jehe zegt
@ O.D. om 21.00u
Je snapt niet echt waar t om gaat he…
Je kan in Dld ook een stuk goedkoper een nieuwe auto kopen, maar zodra je em in wil voeren moet je toch weer aan de NL staat het belastinggeld geven waar de staat recht op denkt te hebben.
Van welk land je m ook koopt, als je m invoert pakt NL je toch weer door absurd hoge BPM.
Het enige dat voordelig is, is het invoeren van een oudere auto of schade-auto. Maar dat was hierboven al te lezen.
Frissegast zegt
de meesten onder jullie moeten dringend de DT-regels nog eens instuderen. Schande jongens !
Z-Rider zegt
@ Frissegast:
Ophouden nou met dat DT geleuter…… Dit is een autoblog en geen spellings blog. 95% van de mensen die hier komen geven geen ene moer om die DT. Dus ik zal je een hoop ellende besparen door het je nu kenbaar te maken.
Oh ja. Men kijkt naar de reacties en niet naar kleinigheden.
Nu weer ontpic.
Ik zit al tijden met de gedachte om mijn volgende auto in te voeren en de gatenkaas methode toe te passen. Als het goed is kun je met een jonge auto alsnog bij de dealer terecht als het om garantie kwesties gaat. Hetgeen mij steeds tegenhoud is het feit dat ik steeds een goede prijs krijg voor mijn auto als ik hem inruil tegen een ander model bij mijn dealer. Ik heb een keer de elende gehad dat ik maanden met 2 auto’s had omdat ik niet snel genoeg van de oude afkwam. Mijn vraag is of iemand precies weet hoe het zit met de garantie als je een jonge auto aanschaft?
Rick dos zegt
@Z-Rider
Ik weet niet naar welke auto je kijkt. Ik weet in ieder geval dat bij BMW en Mercedes het zo is dat als een auto nog in de garantie zit dat dit overdraagbaar is. Ik ga er een beetje van uit dat dit bij elk merk is alleen durf ik dat niet met zekerheid te stellen.
Z-Rider zegt
@ Rick dos.
Ik kijk dan naar BMW. Ben blij dat de garantie overdraagbaar is. Thanx.
sacha zegt
Heren, occasion garantie van de grote drie (Audi, BMW, Mercedes) is vaak ook Europees geldig. Dus een jaar ‘stergarantie’ op je Mercedes uit Düsseldorf doet het doorgaans ook prima bij een Nederlandse Mercedes werkplaats.
Audi zegt
Wel leuk dat importeren.. Je zal in het begin een hoop geld besparen, maar als je hem bij de dealer later weer wilt inruilen, dan verlies je er weer geld op. Een dealer zit echt niet op een geimporteerde auto te wachten. Of je moet hem particulier verkopen, dat loont altijd nog het beste!
JLJ zegt
Beetje oud nieuws dit, dat gebeurt toch al JAREN lang?!!!
schnitzerken zegt
hehe goed gevonde;p
V8x zegt
Z-rider: correct kunnen spellen is een teken van intelligentie. Immers, het geschreven woord is wat ons onderscheid van de dieren. Als je dat dus niet kan …
Ik mis ook respect voor de Nederlandse taal. Het is net een uitdaging om net correct te spellen. De Breezahs van tegenwoordig kunnen enkel een msn/sms taaltje.
Plus in het professionele leven staan DT-fouten zo ongelooflijk dom.
95% van de breezahs geven geen moer om DT-fouten, inderdaad. Van zodra je je wat met intelligenter leven bezighoudt zal je zien dat 95% er zich wel aan ergert.
Rick dos zegt
@V8x
zo en als jij als intelligent wezen nou nog eens jouw stukje doorleest en de fouten corrigeert/d/dt (je mag kiezen heb je tenminste wat te doen) dan begrijpen we elkaar tenminste
ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat niet alleen jouw zogenaamde breezahs die fouten maken ik heb nogal wat met advocaten en notarissen te maken en zelfs die maken nog zulke fouten
volgens mij onderscheiden wij ons op een hele andere manier van de dieren maar als jij met dit geloof wilt/d/dt (oh weer een keuze! je dag kan niet meer stuk!) blijven rondlopen be my guest
je laat ook nogal een pretentieus stelling achter
Als je dat dus niet kan … wat zijn analfabeten dan volgens jouw
btw (he is dit breezah taal of niet?) ik heb expres alle leestekens er uit gelaten dan heb je tenminste wat te doen en als je fouten ziet voel je vrij om het te corrigeren maar kijk nog maar eens of het mij interrrrrrrresssseert/d/dt (oh al weer een keuze dit zijn goude tijden voor jou!)
Stephan zegt
@ Rick Dos;
goude = gouden he op het laatst ;)
Rick dos zegt
@Stephan
Ja, snotverdorrie nu heb je het voor hem verpest! :P ;)
O.D. zegt
@ Jehe: als je eens goed leest wat ik schrijf dan zul je zien dat ik zeg dat de prijs in Denemarken exclusief de belastingen een stuk lager is. De nettoprijs dus. Dus je gaat wel evenveel belasting betalen, maar al met al ben je toch een paar duizend euro goedkoper uit, omdat de prijs van de auto zelf lager is. Of je nu 5000 euro bij 12.000 optelt of je telt 5000 euro bij 8000 op. Scheelt je toch 4000 (fictieve getallen). Hier kan je er meer over lezen: http://www.trosradar.nl/PHP/HTML/39/
auto import duitsland zegt
sorry maar deze vlieger gaat echt niet op, ik snap echt niet hoe de telegraaf dit verhaal nog naar buiten brengt. Deze truc is oud en kan allang niet meer.
Ze vragen tegenwoordig naar een CVO, das een soort van geboorte akte welke bij de auto hoort. Daarop staat samen met het chassisnummer precies waar de auto affabriek mee is afgeleverd. Dus als jij spullen er uit haalt mag je fijn gaan aantonen waar die spullen zijn.
Ze zijn echt niet achterlijk bij de douane. Deze truc werd jaren geleden gedaan, maar is echt aan banden gelegd.
Helaas maar een flik broodje aap. Ik importeer 2 auto’s per week en elke keer word er naar een CVO gevraagd en de Douane koop je niet om. Dus grote larie van de Telegraaf !
Harry zegt
Een schadeauto vindt je het makkelijkst via http://www.schadeautozoeker.nl
jasper zegt
En als je nou een auto importeerd waar je alles uithaalt en het raam eruit tikt zodat je kan zeggen dat alles eruit gestolen is.. dan is er natuurlijk flink wat schade terwijl je het interieur allang thuis hebt liggen.. Wat flink scheelt met invoer..
iemand ervaring of suggesties ??