Doet u mij maar uit de BMW Z-serie de Z29! Geen probleem, zal ik ‘m even voor u naar buiten rijden?
De Z29 is een studiemodel die heel veel gelijkenissen vertoont met de BMW Z4 Coupé. Echter voordat je helemaal warm wordt van binnen, moet ik je teleurstellen, want dit prototype zal nooit in productie genomen worden. Het is een studiemodel van waarbij BMW experimenteert met nieuwe materialen om te komen tot een lichtgewicht sportauto. Het chassis van de auto werd voor een groot deel opgebouwd uit koolstof vezel, waarmee ongeveer 200 kilo bodyfat werd geloodst.
Met slechts 1.160 kilo en uitgerust met de 343 pk sterke motor uit de M3, heb je niet veel fantasie nodig om te bedenken dat dit een monster is. Iedere pk hoeft slechts 3,4 kilo te verplaatsen. Dit soort gewicht-vermogens verhoudingen zie je ook bij de veel sterkere sportauto’s zoals bijvoorbeeld de Porsche 911 Turbo (480 pk) of de Ferrari 612 Scaglietti (540 pk). BMW heeft er echter voor gekozen om de topprestaties niet te zoeken in meer pk’s, maar juist in een lichter gewicht van de constructie.
Resultaat: 0-100 km/u in 4.4 seconden. 80-120 km/h in drie seconden. Topsnelheid van 270 km/u. Lekkerrr hoorrr…
Remco zegt
Mooie prestaties, maar design laat heel wat te wensen over. Gelukkig maar dat het hier om concept gaat dat nooit de productiestadium zal halen. Experimenteren met materialen vind ik een prima idee.
Bas zegt
leuk experiment, klinkt goed, zal leuk zijn als ze die 200 kg bodyfat lozing voor die Z6 kunnnen gebruiken! Samen met de 5,0 V10 507 pk engine, zal voor gigantisch veel lol zorgen!
Helaas zijn het allemaal maar speculaties!
lexus zegt
achterkant doet me denken aan een mazda, voor de rest ziet hij er wel aardig uit.
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
hmm nu gaat BMW toch weer voor een lager gewicht… Ze weten t ook allemaal niet meer denk ik ;).
Maar het design is helemaal niet BMW (negatief), en vooral de achterkant doet enorm Japans aan (ook niet possitief vind ik).
Franqie zegt
Achterkant deed mij een beetje aan een Opel Speedster denken… Vind hem ook gewoon lelijk, maar de specs zijn wel netjes.
Mr.p' zegt
ielg
dekster zegt
die neussssssssss!!!!!!!!!!!!!!!!!
Eric zegt
Het design stelt niet veel voor maar de technische inovaties hebben wel
mijn volle aandacht. Ik hoop meer informatie te krijgen over de gebruikte materialen. En eventueel over de “rij hulpmiddelen”.
Als iemand een link vind, gelieve deze hier te plaatsen.
albert zegt
oei als bmw liefhebber moet ik er toch niet aan denken dat dit op de weg komt maar voor zover ik kan zien is dit slechts en prototype hope so.
Bas zegt
waarom loopt iedereen zo af te geven op het design, het artikel gaat over de technische innoviteit van BMW. Dit model komt nooit in productie maar de techniek weldegelijk!
Een hele goede zaak aangezien alle nieuwe modellen zwaarder worden, wat het rijgedrag negatief beinvloed! Lichtere auto’s zijn sneller en zuiniger!
BMW volgt een zeer goed pad!
w0o0dy zegt
lichter is beter (al ziet deze er nog erger uit dan een Z4) maar zoveel lichter is de auto nou ook weer niet….. Weegt ook nog steeds bijna 1200 kg. De normale z4m weegt 1400. De besparing is dus niet zo enorm……
Markus zegt
Technische innovatie, ja hoor. BMW heeft het wiel uitgevonden?
Lotus doet dat al zolang ze bestaan: lichtgewicht auto’s ipv alleen maar een sterke motor.
Franqie zegt
@Woody: Precies, als ze hem nou onder de 1000 kilo zouden weten te krijgen, dan zou het echt een bommetje worden. Met bestuurder erbij weegt ie alweer ver over de 1200…
Alwood zegt
ik vind het heel goed dat het gewicht eindelijk weer wat begint te tellen! lotus heeft het nog een stuk beter begrepen idd. ieder ‘groot’ europees merk lijdt alleen aan zwaar overgewicht en ik vind het prachtig als BMW de eerste is die veel gewicht gaat lozen.
meer is altijd beter maar er is iig een begin en motivatie :-D
thomas zegt
ik ben een bmw man ,maar is wel mottig !!
thomas zegt
waarom heeft die kel dezelfde naam as ik
albert zegt
sorry maar ik vind persoonlijk dat deze bmw net op een platgeslagen lamborgini jeep lijkt!
navarone zegt
Ach…het gaat hier uiteindelijk om de techniek, niet om het uiterlijk. Meestal is de uiteindlijke wagen lelijker dan de concept, maar in dit geval zal hij alleen maar mooier worden….althans dat mogen we hopen!
Ejay zegt
Wel leuk toruwens die Z8 die constant op de achtergrond te zien is.
Mercedestuner zegt
SLR kopie !!! vergelijk zelf maar !
adios
Tricolore zegt
Is dit echt een auto gemaakt door BMW? Kwalitatief zit het er niet bijster goed uit. En de koplampen zijn gejat van de laatste Focus.
Bas zegt
@Markus, nee je hebt gelijk dat dit geen lichtgewicht is als je het vergelijkt met een Lotus. Maar aangezien de concurentie aan zal worden gegaan met Mercedes en Audi zijn deze auto’s wel degelijk erg licht!!
Kijk nu maar het verschil tussen een slk en een z4. Audi’s zijn over het algemeen ook een stuk zwaarder!
Ik vindt het positief dat ze zonder kwaliteits verlies een lichtere snellere auto kunnen produceren.
Bas zegt
Vind de gewichtsreductie niet zo indrukwekkend als de auto dan nog steeds 1100 kilo weegt. Welk deel van het chassis is eigenlijk uit koolstofvezel, de voorkant (in het plaatje grijs)? Ze hadden beter een soort van rolkooi kunnen maken met daaraan plaatwerk uit koolstofvezel en de motor en versnellingsbak daaraan gemonteerd. Het design is ook niet om over naar huis te schrijven….