Jij hebt in je auto ongetwijfeld ook minstens één zo’n loze ruimte waar een een knopje (voor wat dan ook) had kunnen zitten, maar waar feitelijk niets meer dan een klein plastic dekseltje zit. De Amerikanen vroegen zich af waarom het Europese model van de Toyota Prius een knopje heeft op een plek waar in het Amerikaanse model enkel zo’n platic dekseltje zit. Wat hebben de Europeanen dat de Amerikanen niet hebben? Als wereldverbeterende Amerikaan pik je dit natuurlijk niet.
“C.S.I.” heeft dit onderzocht en wat blijkt: het is de “EV mode”. De Europese Prius kan met dit knopje de auto volledig op eletriciteit laten rijden en zet daarmee de verbrandingsmotor feitelijk buiten spel. De EV mode is bedoeld voor wanneer er op lage snelheid in de stad wordt gereden. Hetgeen de Prius gemakkelijk af kan op enkel z’n accu’s.
De reden dat de Amerikanen het zonder deze EV mode moeten stellen, komt doordat de Amerikaanse wet voorschrijft dat Toyota 8 jaar garantie moet geven op het aandrijfsysteem, waaronder dus ook accu’s. Wanneer je regelmatig uitsluitend op electriciteit rijdt, worden hiermee de accu’s extra belast, hetgeen weer effect heeft op de levenduur van de accu’s. Toyota durfde de 8 jaar garantie niet aan in combinatie met de EV mode. De oplossing was dan ook simpel: een platic dekseltje.
Tip dus voor de Europese Prius eigenaren die zuinig zijn op hun accu’s: vergeet dat EV mode knopje maar, want die doet de levenduur van je accu’s geen goed (via: autoblog.com).
Ejay zegt
Hoe kom je erop om de knopjes in Europese en Amerikaanse auto’s te vergelijken en dan ook nog de knopjes bij je linkerknie…Maargoed, idd niet de eco knop gebruiken voor je eigen portomonee.
Jan zegt
Je hebt op de 2e regel van laatste paragraaf ameriaanse geschreven
Dennis zegt
Dank je Jan. Ik ga morgen een ander toetsenbord halen. ;)
Kermit zegt
dit klopt dus niet e!!!
ook in europa geeft toyota 8 jaar garantie op alles wat met het hybride te maken heeft
bij mijn testrit met de prius heb ik trouwens het EV-knopje enkele keren gebruikt, geeft leuk gevoel om te rijden met enkel het geluid van de banden over de baan
Dennis zegt
@Kermit: Ook op de accu’s?
Kermit zegt
ja, ook op de accu’s, ik heb er even de folder bijgehaald die ik toen van de dealer heb gekregen. Er staat: Op de hybride-onderdelen (batterij, batterijcontrolemodule, hybridecontrolemodule, elektrisch geregelde continu variabele transmissie, inverter, converter, elektrische motor en generator) geldt er een waarborg van 8 jaar, beperkt tot 160.000 km.
Alwood zegt
ik zie die amerikanen er best voor aan om de EV te verbieden vanwege de ‘duistere’ mogelijkheden die het biedt, zelfs een goeie V8 met ‘gangsters’ hoor je aankomen als je oplet… nemen ze echter een prius ;-)
niet voor niets land met zoveel complottheoriën…
Danny zegt
@ Kermit
Het verschil zit hem erin dat je blijkbaar in Europa wel een maximaal kilometrage mag geven, en in de US dus niet.
Ik heb zo’n vermoeden dat de mensen bij Toyota hier toch iets beter over nagedacht hebben dan lijkt uit zo´n foldertje…
Kermit zegt
mja 160.000 km voor 8 jaar is idd niet denderend, zeker niet voor een wagen waarbij je de extra hoge aankoopprijs moet terugverdienen door veel te rijden
JR zegt
wat je ook kan doen is gewoon niet zo’n ego opgroenend ding van een prius kopen …
Alwood zegt
idd, maar ik vraag me af of hier mensen op de site komen die er anders over denken? nou?
Coyote zegt
Ja ik denk er idd anders over, Nu de oude bpm regeling nog geldt is een Prius ongeveer even duur als een avensis diesel. Dus onnodig dure aanschaf is tot nu toe niet waar, na 1 juli is dat helaas wel anders.
Voor de grap kan je ook nog het omslagpunt berekenen op bijv. vw-site. Ik heb dat eens gedaan dus. met officiele cijfers moet je 6 ton kilometers per jaar rijden met de avensis om gelijk te komen… met meer reeele cijfers qua verbruik wat de prius betreft 1 op 19 a 20 en nog steeds t officiele verbruik van de avensis kom je ongeveer op 2 ton aan kilometers per jaar.
En voor degene minder dan 20000 km per jaar rijden. Een stilstaande benzine-auto is goedkoper dan een stilstaande diesel-auto.
Coyote zegt
Ik was nog vergeten te vertellen dat bij de oude Prius (generatie 2000-2003) wereldwijd 0 accu’s zijn vervangen. Gewoon van EV-mode afblijven, dan is er niks aan de hand dus :-).
Alwood zegt
ik zie hier een mogelijk financieel voordeel in…
maar ik koop mijn auto niet om zo voordelig mogelijk uit te zijn. er zit ook een stukje emotie bij en hoe geweldig de prius ook is met lager verbruik en BPM, ik wil er nog niet dood in gezien worden!
als ik voordelig uit zou willen zijn ga ik wel met fiets en openbaar vervoer!
Coyote zegt
Ik dacht toch echt dat de discussie ging over de houdbaarheid van de accu en of de auto economisch is of niet. Emotie is een andere discussie, openbaar vervoer ook…
Openbaar vervoer: iedereen (zelfs in Den Haag) weet nu dat men auto wil blijven rijden en dus niet met de trein/bus gaat.
Emotie: smaken verschillen nou eenmaal en er is idd een groeiende groep mensen die SUV gaan rijden. 30% meer brandstofverbruik, en dat terwijl de brandstof 30% in prijs is gestegen de laatste jaren. Velen rijden ermee om hun buurman te imponeren, ondanks alle nadelen (ook t parkeervak is te klein).. Nou, mij niet gezien.
Er is ook een groep die zich ergeren aan de steeds maar stijgende prijzen aan de pomp. Aan de prijs is niks te doen, of je moet zuiniger gaan rijden…
Dat kon tot voor kort alleen in een kleine/spartaanse auto. De Prius is wel ruim en van alle gemakken voorzien en ook nog comfortabel en dat met het verbruik van een Daihatsu Cuore.
Verder zijn er nog veel bijzonderheden die deze auto als enige heeft: kan zichzelf inparkeren (tech. edition), de airco houdt ook de luchtvochtigheid op peil en is niet-mechanisch aangedreven.
Ik ben niet de enige die hierover zo denkt… De Prius is de bestverkochte wagen in het particuliere D-Segment…
Priusrijder zegt
Ik rij nu 8 weken Prius, voor mij in alle opzichten de beste auto ooit, benzine verbruik, remmen, geweldige acceleratie en heerlijk gevoel. Ik zou op dit moment nergens mee willen ruilen wanneer ik dat andere niet zou mogen verkopen maar er zelf in zou moeten rijden.
Overigens wil ik ook niet dood in een Prius gezien worden.
Priusrijder zegt
Reactie op Kermit, 8 jaar garantie op de accu is dus niet veel? Dit wil dus niet “garanderen” dat dus de accu na 8 jaar stuk is, gaat misschien nog wel 8 jaar mee. Welk merk geeft op welk motorisch onderdeel dan meer garantie?
Pascal zegt
@ kermit: Overal in europa 8 jaar garantie??? Ik weet niet waar je dat haalt, maar hier in België is dat maar 5 jaar!!
Citaat van toyota.be:
“** 5 jaar garantie en EuroCare wegbijstand op alle Toyota’s: fabrieksgarantie van 3 jaar (max. 100.000 km) verlengd met 2 jaar (tot max. 150.000 km) door Toyota Belgium NV op alle wagens door haar geleverd en voorzien van het bijhorende certificaat.”
Priusrijder zegt
Pascal,
Toyota geeft op het model vanaf 2003 8 jaar garantie alleen op het hybride gedeelte (de elektromotor, de accu en de aandrijving), in Nederland in ieder geval, lijkt me stug dat dat in Belgie anders is.
Pascal zegt
Wel Priusrijder, ik vind daar allersinds toch niks over terug.
Heb altijd al geweten dat de 5 jaar garantie hier in belgië op de volledige prius sloeg, dus ook het hybride gedeelte, maar van 8 jaar heb ik hier nooit iets gehoord of gelezen!
Vind het eigenlijk ook wel vreemd dat dat zou verschillen, maar blijkbaar is dat toch het geval. Allersinds, ik kan er toch niks van vinden op de site.
Priusrijder zegt
Pascal,
Dat van die 8 jaar staat in de folder die je bij een (nederlandse) Toyota dealer kunt halen.
sjonnie zegt
Hallo,
Ik denk dat jullie allen verkeerd zitten met het knopje links van het stuur. Dit knopje is voor IPA. Intelgent Parking Assistent. Deze is te verkrijgen op de busnes edition. Als men Goed kijkt staat er op het knopje een auto met een controlelampje.
Danny zegt
Deze auto’s zijn een opstapje naar geheel op electriciteit rijdende auto’s!
Herman zegt
En wat te denken van de Honda Civic Hybride ?
Danny zegt
Kan iemand mij vertellen waarom de Amerikaanse Prius wel een ruitenwissersysteem heeft dat bijna de hele voorruit kan schoonmaken en de Europese versie niet?
jaap Boomsma zegt
En waarom praat iedereen hier over acht jaar garantie terwijl de importeur hier vijf jaar en of slechts 100.000 kilometer geeft?
Jaap
Citrofiel zegt
@jaap Boomsma: Je zou natuurlijk even het artikel kunnen lezen. Daarin staat toch duidelijk dat in de VS Toyota verplicht is 8 jaar garantie te geven.
jaap Boomsma zegt
Ik stelde het misschien niet duidelijk genoeg,maar het was beslist niet om je aan te vallen.
Was bedoelt als opvolger van het bericht er voor.
Daar staat v.v. :Waarom heeft in Amerika de Prius een ruitenwisser die bijna de hele vooruit schoon maakt en hier niet?
Vandaar de vraag :Waarom in Amerika 8 jaar(werd hier over gschreven,is daar verplicht) en hier 5 jaar of maar 100.000km.
Overigens er zijn hier in nederland duidelijke misverstanden over:
zie b.v deze met 9jaar!
http://www.groenopweg.nl/review/16359/Toyota-Prius-THSD/0/0/jaar
of nog duidelijker Kieskeurig:
http://www.kieskeurig.nl/auto/toyota/prius_15/reviews/265158/
en zo zijn er honderden,zelfs bij de vakmensen!
Vandaar de vraag.Het goede artikel had ik gelezen.
Jaap