Na herhaaldelijk te zijn gespot, is dit dan de nieuwe Lotus Europa S. In tegenstelling tot wat aanvankelijk werd gedacht is dit een tweezitter en geen 2+2. De lichtgewicht (slechts 995 kg) heeft onder de kap een 2.0 liter turbo motor die afkomstig is van Opel. Het sprintje trekt ‘ie een nette 5,5 seconden en hij topt op 225 km/h…
Lotus heeft met de Europa S een “business class” auto neer willen zetten. Hij is gerafineerder dan de race-georiënteerde Elise en Exige. Prijzen zullen beginnen rond de 49.000 euro (via: eurocarblog.com).
Lees Interacties
Reacties
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
JPM zegt
Dit is echt belachelijk! Dit is gewoon een opel speedster met wat aanpassingen en een lotus badge. Kijk eens naar die luchtinlaat aan de zijkant! en die spiegels! Echt afgezaagd.
Jopie zegt
Zonde dat Lotus in handen van Proton is gevallen. Het beloofd nog wat voor de toekomst…
Dennis zegt
Ach, Lotus-Opel of Opel-Lotus, ik vind ‘m er best fraai uitzien, dus van mij mag ‘ie blijven.
Peter zegt
Dat heb je goed gezien JPM, wat een lelijk kreng, het is gewoon een opgeleukte speedster.
autoblogger zegt
Persbericht Lotus komt net binnen:
Lotus introduceert met de nieuwe Lotus Europa S een geheel nieuwe sportwagen met Grand Tourer (GT) kenmerken. Dat betekent dat de tweezits Europa S zich vanwege zijn praktische bruikbaarheid en verfijnde rijeigenschappen bij uitstek leent voor dagelijks gebruik en meer tourgeoriënteerde trips. Dankzij die eigenschappen vormt de Lotus Europa S een perfecte aanvulling op de meer ‘hard-core’ modellen van Lotus, de Elise en Exige. “Direct na de Autosalon van Genève maakt de Europa S in Nederland zijn opwachting in de showroom van Van der Kooi Sportscars,” aldus Willem van der Kooi. “Als richtprijs gaan we uit van een vanafprijs tussen de 65.000 en 69.000 euro. Overigens hebben wij voor Nederland de eerste twee klantverkochte orders al doorgegeven aan de fabriek.”
Net als de Elise en Exige heeft Lotus ook de Europa S ontworpen volgens haar vaste filosofie: indrukwekkende prestaties dankzij een lichtgewicht concept. De Europa S weegt dan ook slechts 995 kilogram. Dat lage gewicht werd met name gerealiseerd dankzij het gebruik van geavanceerde, hightech materialen, waaronder een gelijmd aluminium chassis, composiet carrosseriedelen en een uiterst geavanceerde, energieabsorberende crashstructuur voor de voorzijde van de auto dankzij het gebruik van composietmaterialen.
Vergeleken met de Elise beschikt de Europa S over aanzienlijk meer bagageruimte en biedt hij een gemakkelijkere instap dankzij lager ontworpen dorpels en een hogere daklijn. Mede vanwege die designkenmerken en een luxueuze standaarduitrusting, met onder meer een volledig lederen interieur, airbags voor de bestuurder en passagier en vloerbekleding, heeft Lotus in de Europa S gezorgd voor een zakelijke ambiance. Dat geeft eens te meer aan dat de Europa S niet van de Elise of Exige is afgeleid, maar geheel als individueel concept is ontworpen. Dat blijkt eveneens uit zijn eigen typeaanduiding: Type 121, in tegenstelling tot Type 111 voor de Elise en Exige.
2.0 turbomotor
De nieuwe coupé met middenmotor levert vanzelfsprekend indrukwekkende prestaties dankzij een koppelsterke 2.0 turbomotor met een vermogen van 149 kW/200 pk bij 5.400 tpm en een koppel van 263 Newtonmeter bij 4.200 toeren per minuut. 90% van dat koppel is al vanaf 2.000 tpm beschikbaar, waarmee de Europa S ook bij lage toerentallen acceleratiewaarden noteert die vergelijkbaar zijn met die van de echte supersportwagens. Zo schiet de Lotus Europa S vanuit stilstand in 5,5 seconden naar 100 km/u en laat hij een sprint van nul naar 160 km/u binnen de 14 seconden noteren. Zijn topsnelheid bedraagt ongeveer 225 km/u. Zoals het een Lotus betaamt, beschikt de Europa S over een fantastische vermogen/gewicht verhouding van 201 pk per ton.
“Met de Europa S laat Lotus op succesvolle wijze zien dat het een gedistingeerde GT kan bouwen die perfect aansluit bij de huidige productlijn,” aldus Tony Shute, Head of Product bij Lotus Cars. “Dankzij het Grand Tourer concept beschikt de Europa S over een verfijnd interieur met innovatieve en luxe features, zonder dat die de superieure prestaties en handling geweld aandoen die zo kenmerkend zijn voor Lotus. De Europa S biedt ons bovendien de mogelijkheid een nieuwe groep potentiële kopers te benaderen.”
De Lotus Europa S zal net als de Elise en Exige geproduceerd gaan worden in de Lotus-fabriek in Hethel en wordt met uitzondering van de Verenigde Staten en Canada in alle landen leverbaar waar het merk momenteel vertegenwoordigd is. “Direct na de Autosalon van Genève 2006 zullen wij de Lotus Europa S ook in Nederland introduceren in onze vestigingen in Lochem en Amsterdam,” aldus Willem van der Kooi van Van der Kooi Sportscars. “Vooralsnog gaan we voor ons land uit van een richtprijs rond de 65.000 euro inclusief BTW en BPM.”
autoliefhebber zegt
Leuk ding moet ik zeggen! Achterkant heeft een wat hoog Matra Simca Murena gehalte. De Opel Speedster was trouwens ene derrivaat van de Lotus Elise en niet andersom.
Michiel van den Brink zegt
Kennen jullie mijn impressie in Autovisie van enkele maanden geleden nog?
Ik zat er heeeeel dicht in de buurt.
Zie mijn weblog en kijk in het fotoalbum “Artists Impressions Digitaal”.
Bertan zegt
Ik vind het persoonlijk niet echt een lichtgewicht,
en het totaal van ontwerp is een beetje gebricoleerd,
Zal zeker geen hoge toppen scheren naar mijn mening
autoliefhebber zegt
Gebricoleerd???
Heb ik vroeger op school een woordje niet geleerd?
Reet zegt
Geen lichtgewicht? Weet je wel wat een gemiddelde auto op de weg weegt? Ook ik vond het ontwerp van de Lotus een beetje tegenvallen, net als toen bijvoorbeeld bij de Z4. Maar als je er langer en beter naar kijkt, moet ik toch toegeven dat het een mooie auto is, wil hem graag eens in het zwart zien, en in het echt natuurlijk. En ook een sterke concurrent voor de Porsche Cayman S en de Z4 koppie die overigens veel duurder(zullen)zijn. Dan biedt de Lotus zeker waar voor zijn geld. En voor de mensen die het op een Speedster vinden lijken, kijk eens voortaan met de ogen open, en als u dat al deed dan is er blijkbaar iets mis.
Rob... zegt
Leuke auto, maar de naam had van mij totaal anders gemogen, het 1e, of orginele type blijft nu in vergelijking toch stukken mooier.
Dus valt dit exemplaar tegen door de vergelijking, terwijl het opzich een mooie auto is.
Jammer…
minh zegt
Your site is amaizing. Can I share some resources with you?
Peter Motte zegt
De prestaties mogen er zijn, maar het uiterlijk valt me wat tegen. Als je hem naast de Elise zet, blijkt duidelijk de uiterlijke verwantschap. Maar wat de Elise een esthetische topper maakt, nl. de scherpe lijnen van de neus waarin de lichtblokken werden verwerkt, is bij de Europa verdwenen. Daardoor ziet de Europa er weinig opwindend uit. In België kost-ie trouwens evenveel als een Porsch Cayman, en dat zal toch wat in zijn nadeel spelen. Akkoord: de Cayman heeft een grotere motor en daardoor hogere verkeersbelasting, hogere verzekering en hoger verbruik, maar wie en auto van die klasse koopt, kijkt niet op 500 euro extra vaste kosten per jaar. En de BMW Z4? Toen ik de Z3 de 1e keer zag, viel ik er direct voor. Dat was met de Z4 niet het geval. Later heb ik hem wel min of meer aanvaard, maar dat is het ook. Overigens dook de Z3 al snel vaak in het straatbeeld op. In het kleine stadje waar ik woon, zag je in een goed jaar tijd zowat alle kleurtjes rondrijden. Met de Z4 is dat niet gebeurd. De enige Z4’s die je hier zit, zijn van mensen van buiten de stad. Echt overtuigen heeft de Z4 dus nooit gedaan, en met de Europa S zal dat – vrees ik – ook het geval zijn. En dat is toch wel belangrijk voor de tweedehandswaarde. Er zullen wel mensen zijn die hem mooi vinden – het ontwerp heeft zijn charme – maar niet genoeg om er een populair ding van te maken zoals de Elise is geworden.