Zoals je wellicht al hebt gehoord is het noorden van Italie vanochtend (wederom) opgeschrikt door een aardbeving. Door de beving met een kracht van 5,8 op de schaal van Richter zijn tot nu toe zeker vijftien doden gevallen. En dus hebben het nabij gelegen Scuderia Ferrari en Ducati besloten om de deuren te sluiten en het personeel naar huis te sturen.
De beving van vanochtend vond plaats op zo’n 40 km ten noorden van Bologna en 60 km ten oosten van Parma en later vandaag vonden nog twee naschokken plaats op de grens van de provincies Modena en Mantua. Die naschokken hadden een kracht van 5,3 en 5,1 op de schaal van Richter.
Op 20 mei werd hetzelfde gebied ook al getroffen door een beving van 5,9 op de schaal van Richter. Daarbij vielen toen 6 dodelijke slachtoffers.
Via Twitter liet Ferrari (het F1 team) weten dat ze vandaag de deuren zouden sluiten:
“After the earthquake, working activity has been suspended for today. All the workers and employees have been allowed to join their families.”
Ook Fernando Alonso had vandaag dus een onverwachte vrije dag:
“After the earthquake, the team has decided to stop the activities at the factory. We are all going back to home…”
Net zoals de medewerkers van Ducati:
“Ducati today is closed due to the earthquake. People are ok, we are verifing the factory.”
Of Ferrari ook de productie van auto’s heeft stilgelegd is niet duidelijk, maar het lijkt erop dat die productie wel gewoon doorgaat.
UPDATE 17:15 – Inmiddels is duidelijk geworden dat zowel Ferrari, Maserati, Lamborghini als Ducati vandaag de productie stil hebben gelegd. De fabrieken van deze merken hebben géén schade opgelopen, maar het personeel is naar huis gestuurd om hun (eventueel) getroffen familie te ondersteunen. Naar verwachting zal de productie morgen gewoon weer gestart worden.
mrdj zegt
worden de italiaanse bolides nog duurder ,net als de overstroming in taiwan waarna de hardeschijf prijzen de pan uit rezen!
masterstig zegt
@mrdj: Idd ja, ik had een paar maanden terug een externe harde schijf nodig, eerst 50 euro voor de overstroming. Daarna 90! Natuurlijk ff gewacht.
robbie zegt
@mrdj: wat een onzin! Alle autofabrieken draaien door en het probleem met Taiwan was dat toeleveranciers waren getroffen en dat is nu helemaal niet het geval.
lincoln zegt
@robbie:
en de ruwe olie is (altijd) ook bijna op ..
MrSkyline zegt
@robbie: Het is redelijk off topic, maar het was niet alleen taiwan, het was ook Thailand, en niet alleen de toeleveranciers, bijna alle electronica fabrikanten in die regio lagen op hun gat, het zij dankzij overstroomde fabrieken, het zij door aanleverings problemen van materialen.
Thailand:
umadbrah zegt
15 doden :(
Je zal maar een motorblok aan je kraantje hebben hangen tijdens een aardbeving. Liever niet.
mcdonald zegt
Hoort dit niet gewoon bij het testen van het onderstel cq. vering.
pininfarina zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
michelyman zegt
Alle boutjes door elkaar geschut, straks nog meer in de fik vliegende Ferrari’s? Ik hoop van niet!
vale46 zegt
Waarom de Scuderia stil leggen maar Ferrari niet?
Ik dacht eerder net andersom, want als er 1 fabriek is dat alle tijd voor ontwikkeling kan gebruiken dan zal het de Scuderia wel zijn! Hun F1-auto moet nog steeds verbeterd worden!
robbie zegt
@vale46: de fabrieken hebben eigenlijk relatief weinig last gehad van de begin en het is dus vooral een PR beslissing geweest (voor mijn gevoel).
Het F1 team naar huis sturen zal niet zo heel veel effect hebben, maar de productie stilleggen heeft natuurlijk ingrijpendere gevolgen en zal ongetwijfeld ook meer geld kosten.
Een mooi gebaar maken is leuk, maar het moet Ferrari natuurlijk niet teveel geld kosten ;)
vale46 zegt
@robbie: Als je het zo bekijkt :)
Stiekem hebben ze gewoon hun mensen gewoon met een rugzak vol huiswerk naar huis gestuurd :D
vale46 zegt
@robbie: Maar volgens de update liggen alle fabrieken stil?
robbie zegt
@vale46: dat lijkt nu idd zo te zijn.
ikkee zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Anoniem zegt
’ten oosten van Parma’
Daar komt de naam Parmakit (Tomos/Derbi cilinders) vandaan dus, ze worden in Parma gemaakt..
fapfap zegt
@dennis245turbo:
En waar zou parmaham vandaan komen?
JanJansen zegt
Waarschijnlijk een naschok van toen Audi, de fabriek van Ducati overnam.
robbie zegt
@JanJansen: :D
raphael zegt
Goeie titel. Uit het artikel blijkt dus dat Ferrari de fabrieken NIET sluit maar enkel het de afdeling van het F1 team (wat geen fabriek is)
robbie zegt
@raphael: hoe noem je dan de plek waar Scuderia Ferrari haar auto’s bouwt? Een schuur? Dat is toch echt een fabriek, ouwe zeurpiet.
In de titel staat ook duidelijk Ferrari F1.
PS Inmiddels is overigens duidelijk geworden dat ook de fabriek voor de straatauto’s is gesloten.
vale46 zegt
@robbie: Had gewoon Scuderia in de titel gezet, dat is een naam die veel nieuwsgierige mensen lokt ;)
robbie zegt
@vale46: dan werd de titel te lang ;)
midasracer zegt
Daar gaat dan je produktielijn met tot op de tiende millimeter uitgelijnde lasrobots. Ik vrees dat alle Ferrari’s die vanaf nu van de lijn lopen links een paar mm langer zijn dan rechts.
Hupke zegt
@midasracer:
Net als vroeger dus.
robbie zegt
UPDATE – Inmiddels is duidelijk geworden dat zowel Ferrari, Maserati, Lamborghini als Ducati vandaag de productie stil hebben gelegd. De fabrieken van deze merken hebben géén schade opgelopen, maar het personeel is naar huis gestuurd om hun (eventueel) getroffen familie te ondersteunen. Naar verwachting zal de productie morgen gewoon weer gestart worden.
jordy14 zegt
Dat is pech hebben.
the-budel-guy zegt
Je zou maar net de olie van een enzo aan het bijvullen zijn en je knoeit wat van dat gouden goedje op de grond.
clognoteur zegt
Voordat de boel in de fik vliegt…… (bij Ferrari dan) ;-)
zender zegt
Hoe zou je stoel eruit zien bij Maserati als hij net in elkaar genaaid werd..?